مسلم در «صحيح» خويش از رسول خدا روايت مى كند: «من آذى فاطمة فقد آذانى و من آذانى فقد آذى اللّه و من آذى اللّه فقد كفر» و پنج صفحه بعد از اين حديث ، روايت مى كند: «إنّ فاطمة عليهماالسلامخرجت من الدنيا و هى غاضبة على أبى بكر و عمر» من همانندى اين دو حديث را نمى دانم. ۱
شيخ بهايى ، در ادامه مى گويد:
عالم سنّى به او گفت: امشب نگاه مى كنم. چون صبح گرديد ، عالم سنّى آمد و به شيخ گفت: «نگفتم رافضه در نقل حديث ، دروغ مى گويند! كتاب را مطالعه كردم و آن دو خبر را يافتم و ديدم فاصله بين آن دو حديث از پنج صفحه بيشتر است[!]». و اين عذر ايشان بود از معارضه دو حديث با يكديگر. ۲
از كتاب هاى نگاشته شده در اين زمينه ، التحفة الشاهيّة ، در برگيرنده مباحثى است كه در مجلس شاه عبّاس اوّل ، بين مؤلّف كتاب و قاضى زاده ماوراء النهر ، رخ داده و دليل هاى برحقّ عقايد شيعه ، به تفصيل در اين كتاب ، نقل گرديده است. ۳
جبل عامل
جبل عامل ، يكى از مناطق سنّتى شيعه است كه ريشه تشيّع در آن جا به زمان ابوذر غفارى بر مى گردد. دانشمندان زيادى در اين سرزمين ، پرورش علمى يافته اند و
1.على رغم تتبّعات به عمل آمده ، اين احاديث در منبع ياد شده يافت نشد. اين ماجرا از دو حال خارج نيست: يا بايد بپذيريم كه اين احاديث را خودمان (شيعه) تحريف كرده ايم ، يا اين كه گفتار علاّمه مجلسى را قبول كنيم كه گفته: «احاديثى كه شيعيان از مخالفان بازگو نموده اند ، تماما مأخوذ از كتاب هاى صحاح آنان است؛ ولى بعضى از آن روايات ، در حال حاضر در آن كتاب ها نيست؛ زيرا دست عناد و تحريف تاريخ ، آنها را از اين مآخذ ، حذف نموده است» (بحار الأنوار ، ج ۳ ، ص ۳۶۴) . نيز ، ر .ك : يادنامه مجلسى ، ج ۲ ، ص ۱۵۸: «علاّمه مجلسى، بزرگ مرزبان بيدار» ، حسين كريمى قمى.
2.الأنوار النعمانية ، سيد نعمة اللّه جزائرى ، ج ۱ ، ص ۹۳ ـ ۹۴ .
3.التحفة الشاهية در مناقب مولا اميرالمؤمنين ، علاءالدين عبدالخالق قاضى زاده كرهرودى ، تحقيق: محمّدعلى رسولى.