275
تاريخ حديث شيعه در سده هاي هشتم تا يازدهم هجري

وى ، درباره مردم ايران و برخورد آنها با پادشاه ، مى نويسد:
ايرانيان ، صادقانه ، فرمان هاى پادشاهان خود را واجب الإطاعه مى دانند و به رضا و رغبت ، فرمان مى بَرَند و به تحقيق مى توان باور كرد كه مردم ايران ، مطيع ترين ملّت نسبت به پادشاه خود مى باشند. ۱
و در نهايت ، زندگى مردم ايران را در جريان حكومت پادشاهى ، چنين به تصوير مى كشد:
خلقِ ايران بر اين پندارند كه خدا ، از اين جهت آنان را آفريده كه بار پُر مخافت زجر و ظلم پادشاه را بكشند. آنان ، هميشه سرِ تسليم ورضا در پيش دارند و هرگونه عقوبت را بى آن كه خود را گنهكار بدانند ، تحمّل مى كنند. با تغيير پادشاهى هيچ تحوّلى در آنها ايجاد نمى شود، همه كارها در روال طبيعى خود هستند و مردم ، سرگرم كارهاى خويش اند... . ۲
حال اگر به روند شكل گيرى صفويه بپردازيم، گفتنى است كه خاستگاه حكومت و قدرت سياسى پادشاهان آن ، مديون حلقه هاى مريد و مرادى است ۳ كه از زمان اَخلاف شيخ صفى الدين اردبيلى ۴ (م ۷۳۵ ق) ، يعنى خواجه على (م ۸۳۰ ق) ۵ ، شيخ جنيد (م ۸۶۴ ق) ۶ و شيخ حيدر (م ۸۹۳ ق) ۷ به وجود آمده بود.
ليكن ، روند توجّه بيشتر به صوفيان و سپردن عنان حكومت به دست آنان ، با

1.همان ، ص ۱۱۴۶ .

2.همان ، ج ۴ ، ص ۱۴۵۲.

3.روزگاران ديگر ، ص ۸۴؛ ايران عصر صفويه ، ص ۹۰؛ دين و سياست در عصر صفوى ، ص ۲۲۱ (نقل به مضمون).

4.تاريخ حبيب السير ، ج ۴ ، ص ۴۲۵ ـ ۴۲۶.

5.تشكيل دولت ملّى ايران ، والتر هينتس ، ترجمه: كيكاوس جهاندارى ، ص ۸۷.

6.اسلام در ايران ، ترجمه: كريم كشاورز ، ص ۳۸۶ ـ ۳۸۷ ؛ تشيّع و تصوّف ، كامل مصطفى شيبى ، ترجمه: عليرضا ذكاوتى قراگزلو ، ص ۳۸۰ ـ ۳۸۱.

7.تاريخ حبيب السير ، ص ۴۲۷ ـ ۴۲۹.


تاريخ حديث شيعه در سده هاي هشتم تا يازدهم هجري
274

۲. اين عمل ، تمايز آشكارى بين دولت صفويه و امپراتورى عثمانى ـ كه قدرت عمده جهان اسلام در قرن دهم بود ـ به وجود آورد و به اين ترتيب ، به دولت صفوى ، هويّت ارضى و سياسى داد. ۱
كوتاه سخن اين كه برقرارى تشيّع اثناعشرى به عنوان مذهب رسمى در كشور ، علاوه بر نگاه داشتن ايران در برابر فشار و تهديدهاى عثمانى در شمال غرب و غرب ، و ازبكان در شمال شرق و شرق ، موجب ايجاد آگاهى هاى بيشتر نسبت به هويّت ملّى و بدين طريق ، ايجاد دولتى متمركز و قوى تر شد.
اين كه حاكمان صفوى چگونه بدين منزلت و اعتبار رسيدند ، سؤالى است كه اساس و زيربناى تشكيل دولت صفويان را مشخص مى كند. به طور كلّى مى توان گفت كه زمينه سازى هاى قبلى و فراهم نمودن بستر در قالب فعّاليت هاى عوام پسند ، ايجاد باور و اعتقاد در مردم مبنى بر اين كه نايب امام و داراى نوعى نيروى مافوق الطبيعه اند ۲ يا «مخلّد و به ظهور قائم آل محمّد ، متصل»اند ۳ و يا اين كه «دودمان امامتْ مكان»اند ۴ و عواملى از اين قبيل ، حاكمان صفوى را براى مردم ، واجب الإطاعه ساخته بود و اين ذهنيت ، آن چنان در آنها رسوخ كرده بود كه تصوّرى بر خلاف آن نمى رفت.
شواليه شاردن ، از شخصيت هاى غربى حاضر در ايران دوره صفوى ، اعتقاد ايرانيان درباره حكومت را چنين بيان مى كند:
در غيبت امام ، حقّ حكومت به يكى از بازماندگان بلافصل امام مى رسد و واجب و لازم نيست كه وى مانند امام ، جامعِ علوم ظاهر و باطن و از هر جهت ، معصوم باشد. ۵

1.ايران عصر صفويه ، راجر سيورى ، ص ۲۸ ـ ۲۹.

2.سفرنامه شواليه شاردن ، ترجمه: اقبال يغمايى ، ج ۳ ، ص ۱۱۴۸ .

3.رستم التواريخ ، محمّد هاشم آصف ، تصحيح: محمّد مشيرى ، ص ۹۸ و ۱۴۳.

4.تاريخ حبيب السير فى أخبار افراد بشر ، غياث الدين بن همام الدين حسينى (خواندمير) ، ج ۴ ، ص ۴۲۹.

5.سفرنامه شواليه شاردن ، ج۳ ، ص ۱۱۴۳ .

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي هشتم تا يازدهم هجري
    سایر پدیدآورندگان :
    علی نقی خدایاری و الیاس پور اکبر
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4078
صفحه از 461
پرینت  ارسال به