203
تاريخ حديث شيعه در سده هاي هشتم تا يازدهم هجري

به كاوش در احاديث مروى از ائمه عليهم السلام مى پردازد و برپايه روشى صحيح ، در استنباط هاى اصحاب مى نگرد تا آنچه را كه موافق حقّ است ، اخذ كند و مخالف حق را به كنارى نهد . او مشاهده مى كرد كه از لوازم اين كار ، ملاحظه احاديث و رجال مرضى و غير مرضى آنهاست . لذا كتاب خود را ـ كه جامع برگزيده هاى كتاب هاى پيشينيان است ـ فراهم آورده است . ۱
ابن داوود ، در مقدّمه ، منابع خود را ذكر كرده و براى هر يك ، رمزى نهاده است . منابع او عبارت اند از : آثار شيخ طوسى ، كشّى ، نجاشى ، برقى ، على بن احمد عقيقى ، ابن عُقده ، فضل بن شاذان ، ابن عبدون ، غضايرى ، محمّد بن بابويه و ابن فضّال . ۲
ابن داوود ، در ذيل «احمد بن موسى بن طاووس» ـ كه استاد و مربّى وى بوده ـ از تحقيقات او در رجال و حديث ، تمجيد كرده و بر اثرپذيرى و بهره گيرى خود از اشارات و تحقيقات استاد ، تأكيد كرده و گفته است :
أكثر فوائد هذا الكتاب من إشاراته وتحقيقاته. ۳
ابن داوود ، پس از ذكر مصادر ، طُرُق خود را به شيخ طوسى ، شيخ صدوق ، شيخ مفيد ، سلاّر بن عبد العزيز ، سيّد مرتضى ، ابى صلاح حلبى ، نجاشى و كشّى ذكر كرده ، كه همگى از طريق استادش نجم الدين ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعيد حلّى (محقّق حلّى) (م ۶۷۶ ق) است . ۴
ابن داوود ، كتاب خود را در دو بخش ، سامان داده است . در جزء اوّل ، ممدوحان و كسانى را كه اصحاب ، تضعيف نكرده اند و در جزء دوم ، مجروحان و مجهولان را آورده است . ۵

1.ر.ك : الرجال ، ابن داوود، چاپ دانشگاه تهران، ص ۱، تحقيق : آل بحرالعلوم، ص ۲۵.

2.رجال ابن داود ، چاپ دانشگاه، ص ۳.

3.همان، ص ۴۶.

4.همان، ص ۳ به بعد.

5.همان، ص ۹ و ۴۱۳. در ابتداى جزء دوم گفته كه جزء اوّل مختصّ موثّقان و مهملان و جزء دوم، ويژه مجروحان و مجهولان است.


تاريخ حديث شيعه در سده هاي هشتم تا يازدهم هجري
202

رجـال و انساب

علم رجال ، دانشى است كه در آن ، از آن دسته از احوال و اوصاف راويان حديث كه در جواز يا عدم جواز قبول سخن ايشان مدخليت دارد ، بحث مى شود . ۱
دوره مورد بحث ، يكى از دوره هاى مهم از نظر نگارش هاى رجالى است . آثار متعدّدى در اين دو قرن فراهم آمده كه متأسّفانه ، برخى از آنها از ميان رفته است . الرجال ابن داوود و دو كتاب از علاّمه حلّى ، سه اثر مهم رجالى در اين دوره اند كه هر سه ، متعلّق به قرن هشتم هجرى است .

الف . آثار چاپى

۱. «الرجال» ابن داوود ۲

اين كتاب ، تأليف تقى الدين حسن بن على بن داوود حلّى ، فقيه ، اديب و رجالى معروف قرن هشتم هجرى است كه در ذى حجّه ۷۰۷ ، نگارش آن را به پايان برده است . ۳ از نسخ خطّى متعدّد كتاب مى توان به نسخ كتاب خانه دانشگاه تهران و آستان قدس اشاره كرد كه اوّلى در هفدهم شوّال ۹۶۷ و دومى به سال ۹۷۳ ق ، كتابت شده است . ۴ ظاهراً الرجال ابن داوود ، اسم خاصّى نداشته و مصنّف با تعبير «كتاب الرجال» از آن ياد كرده است .
ابن داوود ، در مقدّمه كتاب ، به انگيزه تأليف و شيوه نگارش خود ، اشاره مى كند. او بنا به گفته خود ، پس از ملاحظه اصول و فروع فتاواى فقهى ، براى رهايى از شبهات تقليدى و گريز از تبعيت از فتاواى محكى كه بر اساس آنها رشد پيدا كرده ،

1.الذريعة، ج ۱۰، ص ۸۰ . نيز، ر.ك: معجم مصطلحات الرّجال والدراية، ص ۱۰۵.

2.مصفّى المقال، ص ۱۲۶ ؛ كشف الحجب والأستار، ص ۴۳۵ ش ۲۴۲۰؛ الذريعة، ج ۱۰، ص ۸۴ (ش ۱۵۵).

3.الذريعة، ج ۱۰، ص ۸۴ .

4.براى نسخ كتاب، ر.ك : همان جا.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي هشتم تا يازدهم هجري
    سایر پدیدآورندگان :
    علی نقی خدایاری و الیاس پور اکبر
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3937
صفحه از 461
پرینت  ارسال به