99
تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ

[۳۶ ].محمّد بن خالد بن حسن مطوعی بخاری (ابو بكر)

شیخ صدوق با یک واسطه، روایتی از وی نقل می‌کند.۱ در این روایت، احمد بن محمّد بن عبد الرحمان قرشی حاكم، به عنوان شاگرد، و ابو بكر بن ابی داوود، به عنوان استاد محمّد بن خالد مطوعي، معرّفي شده است. او این حدیث را در بغداد از استادش شنیده است. سند روایت به ابو صلت هروی می‌رسد که وی از امام رضا علیه السلام و ايشان از اجداد بزرگوارشان از پیامبر خدا صلی الله علیه و اله، حدیث: «الایمان معرفة بالقلب و اقرار باللسان و عمل بالأركان» را گزارش می‌کند. بخش نخست سند، بیشتر نظیر اسناد اهل سنّت است.

[۳۷ ].محمّد بن خالد (جابر) بخاری(ابو عمرو)

شیخ صدوق با یک واسطه، روایاتی را از وی نقل می‌کند.۲ اسناد روایات، تماماً مطابق با اسناد اهل سنّت اند. این روایات، فضايلی در بارة روزة ماه رمضان اند که ابو سعید خدری و ابو هریره از پیامبر خدا صلی الله علیه و اله نقل می‌کنند.

در این روایات، شاگرد محمّد بن خالد(جابر)، ابو الحسن محمّد بن عمرو بن علی بن عبد الله بصری، و استادش نیز ابو سهل محمّد بن عبد الله بن سهل مطوعی است.

[۳۸ ].محمّد بن عبد الله بن محمّد(ابو مفضل شیبانی)

ابو فضل محمّد بن عبد الله بن محمّد بن عبید الله بن بهلول بن همام بن المطلب بن همام بن بحر بن مطر بن مرة الصغری بن همام بن مرة بن ذهل بن شیبان،۳ از راویان پُر حدیث شیعه است.۴

1.. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج۲، ص۲۰۴، ح۱.

2.. فضائل الأشهر الثلاثة، ص۱۳۱ ـ ۱۳۲، ح۱۳۸ ـ ۱۳۹.

3.. رجال النجاشی، ص۳۵۶، ش۱۰۵۹.

4.. الفهرست، طوسی، ص۴۱۱، ش۶۱۱.


تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
98

شيخ صدوق او را این گونه توصیف می‌کند: «...استادی قمی است از اهل فضل و علم و خرد. من مدّت‌ها بود كه آرزومند ملاقات او و مشتاق زیارتش بودم؛ چه این كه او فردی متدیّن و استواراندیشه و درست‌منش بود....پدرم شاگرد جدّ او محمّد بن احمد بن علی بن الصلت ـ قدس الله روحه ـ بود و علم و عمل و زهد و فضل و عبادت او را می‌ستود. و احمد بن محمّد بن عیسی ـ با آن فضل و جلالتش ـ، از ابو طالب عبد الله ابن صلت قمی ـ رضی الله عنه ـ روایت می‌کرد... و آن گاه كه خداوند، توفیق ملاقات این شیخ [نجم الدین ابو سعید محمّد بن حسن] را ـ كه از این خاندان جلیل است ـ به من عنایت كرد، خدا را به خاطر این نعمت، شكر گزاردم».۱

شیخ نجم الدین اگرچه از خاندان محدّثان است، امّا گویا با تمام روایات شیعه، آشنا نبوده است؛ چه این كه شبهات بسیاری در بارة غیبت امام عصر دارد. البته باید توجّه داشت كه در آن دوران ـ كه غیبت صغرا به تازگي پایان یافته بود ـ، موج شبهات در بارة عمر طولانیِ امام مهدی علیه السلام مطرح بود. محدّثان شیعه نیز با بیان روایات پیشگویی غیبت توسط معصومان علیهم السّلام ـ که سال‌ها پیش از وقوع آن بیان شده بود ـ می‌پرداختند. این شیوه برای شیعه، بسیار تسكین‌بخش بود.

شیخ نجم الدین محمّد بن حسن قمی، یكی از فلاسفه و منطقیان بزرگ بخارا ـ که شبهاتی را در بارة قائم علیه السلام مطرح كرده بود ـ با شيخ صدوق، سخن مي‌گويد. گويا این شبهات، نجم الدین را در مواردی همچون طول غیبت، انقطاع اخبار امام عصر و... متحیّر ساخته بود و تردیدهای جدّی‌اي برایش ایجاد كرده بود. لذا شیخ صدوق به تفصیل برای او احادیث و مطالبی در اثبات وجود امام علیه السلام و اخباری در غیبت ايشان از پيامبر صلی الله علیه و اله و ائمّه علیهم السّلام مطرح كرد. این روایات، به وی آرامش بخشید و تردیدهای او را از بين بُرد.

شنیدن این روایات، سبب شد كه نجم الدین از صدوق بخواهد تا كتابی در این موضوع تدوین كند و همین درخواست نیز در شکل‌گیری كتاب كمال الدین توسط صدوق، مؤثّر واقع ‌شد.۲

1.. كمال الدین و تمام النعمة، ص۲ ـ ۳.

2.. همان ‌جا.

  • نام منبع :
    تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی غلامعلی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 38322
صفحه از 356
پرینت  ارسال به