حسین بن علی بن محمّد قمی، در ادامه، جریان دیگری را نیز تعریف میکند و سپس بعد از آن که این احادیث را برای شیخ صدوق روایت میکند، میگوید: «روز قیامت نزد خداوند عزوجل گواهی میدهم که امر، همان است که گفتم نه در آن افزودم و نه کم کردم». آن گاه به دوازده امام علیهم السّلام سوگند ميخورَد که راست گفته و در نقل روايات، کم یا زیاد نکرده است.۱
[۳۰ ].خلف بن محمّد بن اسماعیل
ابو صالح خلف بن محمّد بن اسماعیل خیام بخاری، در شهر بخارا حدیث تدریس میکرده است. شیخ صدوق در علل الشرائع به واسطة عبد الله بن حامد، از وی روایت كرده است.۲
روایت ياد شده، به كعب الأحبار ختم میشود و كعب، وجه تسمیة اسرائیل را بیان كرده است. نام خلف بن محمّد بن اسماعیل خیام در متون شیعی نیامده است؛ ولی در اسناد روایات كتب روایی اهل سنّت، موجود است.۳
[۳۱ ].عبد الله بن صالح بخاری (ابو محمّد)
شیخ صدوق با یک واسطه، از عبدالله بن صالح، روایت کرده است.۴ در بعضی نسخهها نام وی چنین آمده است: محمّد ابو عبد الله بن صالح.۵ به نظر میرسد که عنوانِ موجود در نسخه بدل، چندان صحیح نباشد و وی همان ابو محمّد عبد الله بن صالح بن عبد الله بن ضحّاک بخاری بوده باشد که راوی و محدّث حدیث در بغداد بوده است.۶ بنا بر این، وی استاد ابن حبان (م۳۵۴ق) است و او روایات
1.. همان جا.
2.. علل الشرائع، ج۱، ص۴۳، ح۳.
3..تاریخ بغداد، ج۱۳، ص۴۹۸، ح۷۳۴۵؛ تاریخ دمشق، ج۳۱، ص۱۷۷ و ج۶۲، ص۴۳.
4.. الخصال، ص۲۱۰، ح۳۴. شيخ صدوق با واسطة احمد بن محمّد بن اسحاق، از او روایت کرده است.
5.. همان جا، پانوشت ۲.
6.. صحیح ابن حبان، ج۱، ص۵۲، ح۱۴۰، ۱۴۴، ۱۹۵ و... .