93
تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ

ابن نوح، از شاگردان او هستند.۱ در نسخه‌ای دیگر از کتاب رجال الطوسی، نام وی به جای بخاری، «نجار» آمده است.۲

[۲۹ ].حسین بن علی بن محمّد قمی

حسین بن علی بن محمّد قمی، معروف به ابو علی بغدادی، استاد شیخ صدوق است و از کسانی است که خدمت حسین بن روح، نایب امام عصر علیه السلام رسیده است.۳ او یا ساکن بخارا بوده و یا برای مدّتی ـ هرچند اندک ـ در آن شهر حضور داشته است. گزارشی را وی از دوران نیابت حسین بن روح و دیدن کرامتی از وی برای شیخ صدوق نقل کرده است که بیانگر آن است که در سال‌های نخست سدة سوم هجری در بخارا شیعیان وجود داشته‌اند.۴ ابو علی بغدادی می‌گوید: در بخارا بودم که فردی به نام ابن جاوشیر، ده سبیکه (سکّة طلا) به من داد تا در بغداد به نایب امام عصر پرداخت کنم. در راه، وقتی به آمویه رسیدم، یکی از آنها گم شد و من متوجّه نشدم تا این که به مدینة السلام (یعنی بغداد) رسیدم. هنگامي‌که خواستم سبیکه‌ها را نزد نایب امام ببرم، متوجّه فقدان یکی از آنها شدم. ناگزیر سبیکه‌ای از بغداد خریدم و جایگزین آن کردم و به نزد شیخ ابو القاسم حسین بن روح ـ قدس الله روحه ـ بردم و ده سبیکه را به ایشان پرداخت کردم. ایشان از بین آنها، به سبیکه‌ای که خریده بودم، اشاره کرد و فرمود: «آن سبیکه‌ای را که خریده‌ای برگیر! آن سبیکه‌ای که از دستش دادی، به ما رسید و آن، این جاست».

سپس سبیکه‌ای را که من در آمویه گم کرده بودم، به من نشان داد و آن را شناختم.

1.. همان ‌جا.

2.. همان‌ جا (پانوشت ۲).

3.. كمال الدین و تمام النعمة، ص۵۱۸ ـ ۵۱۹.

4.. همان‌ جا.


تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
92

باشد: إسحاق بن أحمد البخاری، باسناده، عن أنس بن مالك، أنّه قال: نظر رسول الله صلی الله علیه و اله إلی علی علیه السلام، فقال: «سیّد فی الدنیا و سیّد فی الآخرة، یا علی! حبیبك حبیبی، و حبیبی حبیب الله، و عدوّك عدوّی، و عدوّی عدوّ الله [فطوبی لمن أحبّك من بعدی]».۱

[۲۶ ].اسحاق بن حمزة بن یوسف بن فروخ (ابو محمّد بخاری)

اسحاق بن حمزة بن یوسف بن فروخ، معروف به حافظ ابو محمّد بخاری، از راویان احادیثی است که صدوق با یک واسطه از او روایت کرده است.۲ او راوی‌اي سنّی است۳ و حسین بن عبد الله بن شاكر۴ و احمد بن احمد بن یعقوب،۵ از شاگردان وي هستند. عیسی بن موسی نجّار نيز استاد اوست.۶

[۲۷ ].اسماعیل بن جعفر بن ابی خصفة بخاری

نام او در طریق نسخه‌ای است که عبید الله بن حرّ جُعفی از امیر مؤمنان علیه السلام نقل کرده است. این نسخه، از کهن‌ترین آثار شیعی است که در عصر امام علی علیه السلام تدوین شده است. اسماعیل بن جعفر بخاری، یکی از راویان این اثر مهم است. ابو العبّاس احمد بن علی بن نوح، شاگرد اسماعیل بن جعفر است و سلیمان بن یسار هم، استاد اوست.۷

[۲۸ ].جعفر بن محمّد بن مروان بن اسماعیل بخاری

جعفر بن محمّد بن مروان بن اسماعیل بن ابراهیم بخاری، از راویان با واسطة احادیث اهل بیت علیهم السّلام است.۸ ابو عبد الله محمّد بن محمّد بن رباط خزاز كوفی و

1.. شرح الأخبار، ج۲، ص۳۸۰، ش۷۳۶.

2.. الخصال، ج۲، ص۵۹.

3.. مستدركات علم رجال الحدیث، ج۱، ص۵۶۱ ـ ۵۶۲.

4.. معانی الأخبار، ص۴۷.

5.. همان‌ جا؛ الخصال، ج۲، ص۹.

6.. رجال النجاشی، ص۹، ش۶.

7.. رجال الطوسی، ص۴۲۰، ش۶۰۵۹.

  • نام منبع :
    تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی غلامعلی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 38482
صفحه از 356
پرینت  ارسال به