81
تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ

را نیز داشته است.۱ شیخ طوسی، او را عمرو بن حزم نجاری معرفی كرده است؛۲ ولی آیة الله خویی با عنایت به یكی از نسخ خطّی كتاب رجال شیخ طوسی، نام او را البخاری آورده و نسخه‌ای را كه النجاری گفته، مؤخّر كرده است.۳ به نظر می‌رسد كه لقب وی النجاری، منسوب به تیره‌ای از قبیلة خزرج باشد؛۴ چه این كه آنان در میان صحابة پیامبر خدا صلی الله علیه و اله حضور داشتند و چنان که پيش از اين گفتيم، از بخارا در آن زمان، مسلمانی را نمی‌شناسیم.

سدة دوم هجری

[۶. ]اسحاق بن بُشر (ابو حذیفه خراسانی)

اسحاق بن بُشر ابو حذیفه كاهلی خراسانی، از راویان و شاگردان امام صادق علیه السلام است.۵ ابن داوود حلّی، نام وی را اسحاق بن بشیر خوانده كه به نظر نادرست می‌آید.۶

او پیرو مذهب اهل سنّت است و نجاشی او را ثقه می‌داند.۷ برخی از اهل سنّت، ابو حذیفه را در نقل حدیث، ضعیف شمرده‌اند وگفته‌اند که: او حدیث مي‌ساخته و به ثقات نسبت می‌داده است.۸

اسحاق بن بُشر، در سیره، تاریخ و اخبار، توانمند بوده و آثاری نیز نگاشته است.۹ نجاشی می‌نویسد كه وی كتابی نیز داشته است،۱۰ ولی نام آن را نمی‌گوید.

1.. رجال الطوسی، ص۷۴، ش۷۰۵.

2.. همان‌ جا.

3.. معجم رجال الحدیث، ج۱۴، ص۹۵ ـ ۹۶، ش۸۸۹۶.

4.. الأنساب، ج۵، ص۴۵۹.

5.. رجال الطوسی، ص۱۶۲، ش۱۸۳۳؛ رجال ‏النجاشی، ص۷۲، ش۱۷۱.

6.. رجال‏ ابن‏داوود، ص۳۸۵.

7.. رجال ‏النجاشی، ص۷۲، ش۱۷۱.

8.. کتاب المجروحین، ج۱، ص۱۳۵.

9.. الفائق فی رواة و أصحاب الإمام الصادق علیه السلام، ج۱، ص۱۳۴ ـ ۱۳۵.

10.. رجال ‏النجاشی، ص۷۲، ش۱۷۱.


تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
80

[۳. ]حارثة بن سراقة انصاری بخاری (النجاری)

حارثة بن سراقه انصاری بخاری یا نجاری، از راویان پیامبر خدا صلی الله علیه و اله است. پيامبر صلی الله علیه و اله بین او و سائب بن مظعون، پیمان برادری نهاد. حارثه در جنگ‌هاي بدر و اُحُد حاضر بود و در اُحُد به شهادت رسید.۱ شیخ طوسی، وی را «النجاری» نگاشته است؛ ولی آیة الله خویی با عنایت به یكی از نسخ خطّی كتاب رجال الطوسی، نام او را البخاری آورده و نسخه‌ای را كه النجاری گفته، مؤخّر كرده است.۲ به نظر می‌رسد که وی اهل بخارا نبوده و صحیح همان النجاری، منسوب به تیره‌ای از خزرجیان مدینه باشد.۳

[۴. ]حجّاج بن عمرو بن غزیه مازنی بخاری

شیخ طوسی، نام حجّاج بن عمرو را در شمار راویان امام علی علیه السلام آورد است.۴ مامقانی بر این باور است که او حجّاج بن عمرو بن غزیه مازنی بخاری است و از صحابة پیامبرخدا صلی الله علیه و اله است که در روز هجوم به خانة عثمان، مروان را مورد ضرب قرار داده است. او در جنگ صفّین همراه امیر مؤمنان علیه السلام بود و در حین جنگ می‌گفت: «ای گروه انصار! آیا می‌خواهید که وقتی ما خدا را ملاقات می‌کنیم، بگوییم ما بزرگان و سرورانمان را اطاعت کردیم و آنها ما را گم‌راه کردند؟ ای گروه انصار! اکنون امیرمؤمنان را یاری کنید همان‌گونه که او پیش‌تر، پیامبر خدا را یاری کرد...».۵

[۵. ]عمرو بن حزم

عمرو بن حزم، كارگزار پیامبر خدا صلی الله علیه و اله در نجران بوده و افتخار یاری امام علی علیه السلام

1.. رجال الطوسی، ص۳۷، ش۲۱۰.

2.. معجم رجال الحدیث، ص۱۸۸ ـ ۱۸۹، ش۲۵۳۷.

3.. الأنساب، ج۵ ص۴۵۹.

4.. رجال الطوسی، ص۶۱، ش۵۲۴.

5.. مستدركات علم رجال الحدیث، ج۲، ص۳۰۸، ش۳۱۸۹.

  • نام منبع :
    تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی غلامعلی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 38310
صفحه از 356
پرینت  ارسال به