79
تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ

تیرها بر تن داشت، به شهادت رسید. گفته شده که آیة (من المؤمنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه ومنهم من ینتظر وما بدلوا تبدیلا)۱ در رثای او نازل شده است.۲ گفتنی است که در كتاب الاصابة، نام وی بدون هیچ پسوندی آمده است؛۳ ولی در کتاب‌های الاستیعاب،۴ الأنساب۵ و الوافی بالوفیات،۶ وی به النجار و النجاری معرفی شده و لقب بُخاری برای وی ذکر نشده و این، گویای تصحیف در نام وی است. معرّفی وی در الاستیعاب چنین آمده است: «انس بن نضر بن ضمضم بن زید بن حرام بن جندب بن عامر بن غنم بن عدی بن النجار الانصاری، عموی انس بن مالك است که در جنگ اُحُد به شهادت رسید و مشرکان، وی را مُثله کردند».۷

احتمال بخاری بودن آن ضعیف است و بعید به نظر می‌رسد كه در عصر پيامبر خدا صلی الله علیه و اله مردمانی از بخارا در مدینه مسلمان بوده باشند. به احتمال قوی و قریب به یقین، لقب وی نجاری بوده است و نه بخاری یا نجار؛ چه این كه نجاری به افرادی می‌گفتند كه یكی از این سه حالت را دارا بوده‌اند:

ـ منسوب به تیره‌ای از قبیلة خزرج؛

ـ منسوب به محلّه‌ای در كوفه كه بنو نجار در آن جا ساكن بوده‌اند؛

ـ منسوب به مذهب گروهی از معتزله كه به آنها «نجاریه» گفته می‌شود.۸

انس بن مالك و عمویش هر دو به تیره‌ای از خزرجیان مدینه منسوب بوده‌اند. بنا براین وی انس بن نضر نجاری خزرجی است.

1.. سورة احزاب، آية۲۳.

2.. الإكمال فی أسماء الرجال، ص۲۳.

3.. الاصابة، ج۱، ص۲۸۱، ش۲۸۳.

4.. الاستیعاب، ج۱، ص۴۳.

5.. الأنساب، ج۵، ص۴۶۰.

6.. الوافی بالوفیات، ج۹، ص۲۳۸.

7.. الأنساب، ج۵، ص۴۵۹.


تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
78

روایات توسط عالمان اهل سنّت، معمولاً بخشی از روایات فضایل اهل‌بیت علیهم السّلام و ولایت امیر مومنان علیه السلام در سده‌های بعدی توسط غیر شیعه گزارش نمی‌شود. در سدة چهارم هجري، تعداد عالمان و راویان شیعه و یا كسانی كه برای شیعه روایت می‌کردند، فزونی می‌یابد. توجّه به احادیث امام رضا علیه السلام و نقل كتاب مسند الرضا از ویژگی‌های این دوران بخاراست. تنی چند از شاگردان عیّاشی نیز ـ كه دوران شیخوخیت خود را می‌گذراندند ـ در بخارا ساكن شده‌اند. شیعه نیز حضورش بیش از پیش شده است به گونه‌ای كه وجوهات خود را برای نوّاب اربعة امام عصر علیه السلام ارسال می‌کردند. البته تعداد آنها آن قدر چشمگیر نبوده كه دستگاه نیابت برای آنان وكیل تعیین كند.

در سدة چهارم هجري، هرچه قدر که رشد فزایندة نقل حدیث در بخارا به چشم می‌خورد، در سدة پنجم، شاهد افول نقل و توجّه به حدیث شیعی در این دیار هستیم. شاید رشد فزایندة مدرسة حدیثی بغداد و سفر به آن دیار به جای مسافرت به ماوراء النهر و تثبیت اندیشة روایی اهل سنّت یك‌صد سال پس از محمّد بن اسماعیل بخاری و كتاب صحیح او، از دلایل عدم حضور راویان شیعه در بخارا و عدم توجّه عالمان سنّی به روایات همسو با اندیشة شیعه بوده باشد.

اکنون با محدّثان شیعی در بخارا به ترتیب زمانی ـ الفبایی آشنا می‌شویم.

سدة اوّل هجری

کتب رجال و تاریخ، نام چند نفر از صحابه پیامبر خدا را بخاری گفته‌اند. صاحب این قلم، اعتقادی بر بخاری بودن این افراد ندارد؛ لیکن چون در متون کهن، ایشان را بخاری خوانده‌اند، ناگزیر این اسامی را آورده‌ایم و بر این باوریم که تصحیف در نام ایشان رخ داده است.

[۲. ]انس بن نضر انصاری بخاری

انس بن نضر انصاری بخاری، عموی انس بن مالك ـ غلام پیامبر خدا صلی الله علیه و اله ـ است. او در جنگ اُحُد در حالی‌که بیش از سی ضربة شمشیر و هشتاد زخم از نیزه‌ها و

  • نام منبع :
    تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی غلامعلی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 38553
صفحه از 356
پرینت  ارسال به