63
تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ

شش. مذهب مردم سمرقند

مرکزیت شهر سمرقند در بخش شمالی خراسان قدیم و ویژگی‌های جغرافیاییِ این شهر، سبب شده بود تا مردمان با مذاهب گوناگون در آن گرد هم آیند. بر این اساس، راه برای تدریس پیروان همة فرقه‏های اسلامی در آن هموار بود.۱ ابن بنا مقدسی (م حدود ۴۱۴ هجری) در کتاب أحسن التقاسیم فی معرفة الأقالیم در توصیف مذهب مردم این شهر در آن زمان می‌نویسد که آنها اهل سنّت و جماعت‌اند.۲ با مطالعة تاریخ سمرقند در می‌یابیم که جوّ غالب مذهب این شهر را همواره سنّیان ـ با شاخه‌های گوناگون آن ـ تشکیل می‌دادند. برای نمونه در بین سال‌های ۲۰۱ تا ۲۰۳ ق، دانشمندی سنّی از سمرقند به نام یحیی بن ضحّاک سمرقندی برای مناظره با امام رضا علیه السلام در باب امامت به مرو می‌آید. در توصیف این دانشمند گفته‌اند که مانند او در خراسان، کسی یافت نمی‌شد.۳ این گزارش نیز می‌تواند بیانگر جوّ غالب این شهر باشد. گزارش‌های دیگر در دست نیز گویای آن است كه در قرن سوم در سمرقند، اهل سنّت، اكثریت شهر را در اختیار داشته‌اند.۴

فزونیِ دانشمندان سمرقندی، نشان از آن دارد كه سمرقند، تا قرن پنجم، همواره مركزیت علمی حوزه‌های علمیة اهل سنّت در محدودة خراسان را دارا بوده است. نجم الدین عمر بن محمّد بن احمد نسفی(م ۵۳۷هجری) در كتاب القند فی ذكر علماء سمرقند، به معرّفی اجمالی محدّثان سمرقند پرداخته است. متأسّفانه اصل كتاب به دست ما نرسیده و آنچه امروزه در دست است، بخش

1.. أحسن التقاسیم فی معرفة الأقالیم، ج‏۲، ص۴۰۲.

2.. همان، ص۴۰۳.

3.. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج۱، ص۲۵۵.

4.. تعلیقة علی منهج المقال، وحید بهبهانی، ص۲۸۰. البته آنچه در این نقل آمده، مبالغه‌آمیز است، و تا حدودی نیز با واقع، سازگار نیست؛ چه این ‌كه گفتة اشاعره در دوران محمّد بن اسماعیل بخاری(م۲۵۶ق) در سمرقند، حضور چشمگیر داشته‌اند، حال آن‌ كه اشعری خود در سال ۲۶۰ق، یعنی چند سال پس از وفات بخاری به دنیا آمده است و مكتب اشاعره را در سال سيصد هجري، بنیان نهاده است.


تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
62

پیش از این گذشت که بیشترِ این گونه روایات، توسط جاعلان حدیث به انگیزه‌های گوناگون مانند ترغیب مسلمانان برای نبرد در آن سرزمین‌ها ساخته شده است.

در متون روایی شیعه، نام سمرقند آمده است؛ ولی فضیلت ویژه‌ای برای آن یاد نشده است. مثلاً امام علی علیه السلام در تفسیر آیة (وَ إِنْ مِنْ قَرْيَةٍ إِلاَّ نَحْنُ مُهْلِكُوها قَبْلَ يَوْمِ الْقِيامَةِ...۱ سمرقند را در شمار شهرهایی دانسته که ویران خواهند شد.۲

این فرمایش امام علی علیه السلام نشانگر آن است که سمرقند در سدة اوّل هجری، در شمار شهرهای مهم و شناخته شده بوده است. همچنین وقتی هارون الرشید خواست فدک را به امام کاظم علیه السلام باز گرداند، از ایشان خواست تا حدود منطقة فدک را بیان کند و امام فرمود که: حدّ اوّل آن، شهر عدن است و حدّ دوم، سمرقند وحدّ سوم، افریقا و حدّ چهارم، سیف البحر و ارمنستان.۳

این بیان امام، کنایه از آن دارد که فدک، از حکومتْ جدایی‌ناپذیر است و این حدود منتهی الیه و مرزهای بلاد اسلامی بوده است و روشن می‌شود که در خراسان، سمرقند، آخرین شهر بزرگی است که در سدة دوم در دست مسلمانان بوده است. در روایاتی که نشانه‌های ظهور امام مهدی علیه السلام را بیان می‌کنند، یکی از این نشانه‌ها را قیام فردی به نام شعیب بن صالح از سمرقند دانسته است.۴

پنج. ورود اسلام به سمرقند

سمرقند نیز مانند دیگر نواحی ماوراء النهر توسط قتیبة بن مسلم باهلی در دوران ولید بن عبد الملك‏، فتح شد. او با پادشاهان و دهقانان سمرقند صلح کرد و کاخ بزرگ سمرقند را ویران نمود که بعدها، هارون‌ الرشید، آن را دوباره ساخت.۵

1.. سورة إسرا، آیة ۵۸.

2.. المناقب، ابن شهرآشوب، ج۲، ص۱۱۰.

3.. بحار الأنوار، ج۴۸، ص۱۴۴، ح۲۰.

4.. الغیبة، طوسی، ص۴۴۳.

5.. البلدان، ص۶۹

  • نام منبع :
    تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی غلامعلی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 38453
صفحه از 356
پرینت  ارسال به