51
تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ

کامل، از وسط باغ‏های به هم پیوسته، نهرها، درختان و آبادی‏ها راه پیمودیم تا به شهر بخارا رسیدیم ـ كه امام محدّثان، ابوعبد الله محمّد بن اسماعیل بخاری، منسوب به آن است ـ. بخارا مركز بلاد ماوراء النهر است كه به دست چنگیز تاتاری ملعون، جدّ پادشاهان [امروز] عراق، ویران گردید. اکنون مساجد و بازارهای آن، جز قسمت كوچكی، مخروبه‌اند و مردم آن در ذلّت و خواری به سر می‏برند. گواهی بخارائیان در خوارزم و دیگر مناطق، مقبول نیست؛ زیرا مردم این شهر در تعصّب و دعوی باطل و انكار حق، شهرت دارند. اكنون در بخارا كسی كه چیزی از علم بداند یا عنایتی به آن داشته باشد، پیدا نمی‏شود».۱

بخارا، خاستگاه بزرگ‌ترین دانشمند اهل سنّت، محمّد بن اسماعیل بخاری (م۲۵۶ق) نگارندة کتاب الجامع الصحیح است. این کتاب که با عنوان صحیح البخاری مشهور است، در نزد اهل سنّت، مهم‌ترین و صحیح‌ترین کتاب پس از قرآن است. همچنین ابو علی حسین بن عبد الله، مشهور به ابن سینا، حكیم و طبیب نامور ایرانی، برخاسته از بخاراست. ابوعلی سینا، نگارندة كتاب‌های بسیاری است که قانون، شفا و اشارات، از آن جمله‌اند. او در دورة آل بویه، وزارت شمس الدوله ابو طاهر را پذیرفت. وی در ششم شعبان سال ۴۲۸ق، در پنجاه و هشت سالگی درگذشت.۲

د. فضیلت بخارا

صاحب آثار البلاد، روایاتی از حذیفة بن یمان در فضیلت بخارا و غریب‏دوستی و مهمان‏پرستی مردم آن، نقل کرده است. هرچند اعتماد به این گونه روایات، بسیار دشوار می‌نماید، ولی از آن جا که متون تاریخی و جغرافیایی، به گزارش آن پرداخته‌اند، آن را بیان می‌کنیم. یکی از این روایات چنین است: «حذیفة بن یمان از پیامبر خدا صلی الله علیه و اله روایت می‌کند كه: شهری را خواهید گشود در پشت

1.. رحلة ابن بطوطة، ج‏۱، ص۴۴۳.

2.. ر. ک: معجم البلدان، ج‏۱، ص۴۵۴.


تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
50

ج. علم دوستی مردم بخارا

رویکرد توجّه به علم در بخارا دارای فراز و فرود شدیدی بوده است. در دوره‌هایی که می‌توان آغاز آن را حدود قرن سوم هجری دانست، شروع سیر صعودی این روند بوده و تقریباً سده‌های هفت و هشت هجری، افول آن آغاز شده است.

بخارا در سده‌هایی، مركز فقیهان و جایگاه فاضلان و پایگاه دانشمندان بوده است، به گونه‌ای که زکریا بن محمّد قزوینی در توصیف این شهر در سدة هفتم آورده است که: در حال حاضر، چهارهزار فقیهِ وظیفه‏خور دارد و هیچ شهری نیست كه مردمش به اندازة مردم بخارا به دانشمندان، احترام بگذارند.۱

بخارا همواره در سده‌های مختلف به عظمت و اقتدار سیاسی، اقتصادی و علمی شهره بود تا این‌که در سال ۶۱۶ ق، فتنة عظیم مغولان و حملة آنان به این اقلیم صورت گرفت. سه شبانه‌روز بین خوارزم‌شاه و چنگیز، جنگ و خون‌ریزی برقرار بود، به گونه‌ای که نوشته‌اند از هر دو طرف، بی‌شمار کشته شدند و هیچ‌یک، نه مسلمانان و نه کفّار، پیروز نشدند. در شب چهارم با فرار خوارزم‌شاه، چنگیز توانست فاتحانه وارد شهر شود که خرابی‌های بسیاری به بار آورد.۲

به نظر می‌رسد توصیفی که از زکریا بن محمّد قزوینی پیش از این گذشت، بیشتر مربوط به قبل از حملة مغول بوده باشد؛ چه این که در گزارش‌هایی که در سده‌های بعدی، از بخارا شده است، افول رونق علم‌آموزی بخارائیان مشهود است. ابن بطوطه (م۷۷۹ق)، یکی از کسانی است که اخبار افول علم را در این دیار، گزارش کرده است. توصیف وی می‌تواند تا حدودی وضعیت بخارا را در سدة هشتم هجری برای ما تبیین کند. او در سفرنامة خود می‌نویسد: «...یك روز

1.. آثار البلاد وأخبار العباد، ص۵۸۹.

2.. الروض المعطار فی خبر الاقطار، ص۸۴.

  • نام منبع :
    تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی غلامعلی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 38238
صفحه از 356
پرینت  ارسال به