كرده است.۱ گفتنی است كه كتاب شریف صحیفة سجّادیه، تنها توسّط امام صادق علیه السلام و یحیی برای متوكّل روایت شده است. بنا بر این، او را میتوان یكی از دو راوی اصلی این كتاب شریف دانست.
یحیی بن زید مدنی، از ائمّه و بزرگان زیدیّه و از شجاعان روزگار بود و همان شیوة پدر را در قیام با شمشیر ادامه داد و از امام صادق علیه السلام، تبعیّت نكرد.
یحیی بن زید هاشمی، بعد از شهادت پدرش از ترس تعقیب كارگزاران بنی امیّه به شهرهای مختلف فرار كرد كه از آن جمله میتوان به كربلا، مداین، سرخس و سپس جوزجان اشاره كرد. او در جوزجان، مردم را به خویش دعوت نمود و جمع كثیری از آنان دعوتش را لبیك گفتند و یاریاش كردند. جوزجانیها، در اثر آشنایی با او با اهل بیت پیامبر و مظالم بنی امیّه به ایشان آشنا شدند. سخنان یحیی سبب شد كه سپاهی علیه حكومت در جوزجان شكل گیرد. پس از مدّتی، آنان به رهبری یحیی بن زید به حكومت مركزی بنی امیّه اعلان جنگ كردند. حكومت اموی نیز با گسیل سپاهی در صدد نابودی آنان بر آمد و جنگ سختی میان آنان در گرفت. در این جنگ، یحیی توسّط قوای حكومتی در روستای ارغونه به سال ۱۲۵ ق، كشته شد. سرش را از بدنش جدا كردند و به شام برای خلیفه ولید بن یزید اموی فرستادند.۲ بدن بیسرش را نیز در دروازة ورودی شهر جوزجان، به صلیب كشیدند.۳
د. ولایت صغانیان۴
[۱۰۱.] دارم بن قبیصة بن نهشل صغانی
ابو الحسن دارم بن قبیصة بن نهشل بن مجمع تمیمی دارمی سائح۵ نهشلی
1.. الفهرست، طوسی، ص۴۷۷، ش۷۶۹.
2.. الفائق فی رواة و أصحاب الإمام الصادق علیه السلام، ج۳، ص۴۲۳.
3.. جعفر احمر میگوید: رأیت یحیی بن زید مصلوباً علی باب الجوزجان (مقاتل الطالبیّین، ص۱۰۷).
4.. معرب چغانیان است. این منطقه در مسیر علیای آمودریا (جیحون) قرار داشته و به اهالی آن، چغانیانی یا چغانی (ضغانیانی یا صغانی) گفته میشود.
5.. رجال النجاشی، ص۱۶۲، ش۴۲۹.