303
تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ

[۹۳‌.] محمّد بن احمد بن مصعب بن قاسم سلمی

ابو مصعب محمّد بن احمد بن مصعب بن قاسم سلمی، از راویان حدیث در ترمذ بوده است. شیخ صدوق، یك روایت نبوی را به واسطة استادش حسن بن علی بن محمّد عطّار از او شنیده است.۱ افراد موجود در سند روایت، از عامّه هستند.

[۹۴‌.] محمّد بن اسماعیل ترمذی

شیخ طوسی با دو واسطه از محمّد بن اسماعیل ترمذی روایت كرده است.۲ او از راویان ثقة عامّه است و محدّثان اهل سنّت از او روایت كرده‏اند.۳

ج. ولایت جوزجان

[۹۵‌.] حسن بن احمد جوزجانی

شیخ طوسی با سه واسطه از حسن بن احمد بن نعمان وجیهی جوزجانی در كتاب الأمالی روایت كرده است.۴ حسن بن احمد جوزجانی، ساكن قومس(سمنان) و قاضی آن شهر در عصر هارون الرشید بوده است. او روایت قطع درخت سدره (در كربلا)۵ توسّط هارون و روایت نبوی «لعن الله‏ قاطع السدرة» را گزارش كرده است.۶

[۹۶‌.] حسن بن محمّد بن ایّوب جوزجانی

حسن بن محمّد بن ایّوب جوزجانی، از راویان روایات اهل بیت علیهم السّلام است. او

1.. الخصال، ص۱۶۵، ح۸.

2.. الأمالی، طوسی، ص۳۸۳ ـ ۳۸۴، ح۸۳۰ .

3.. سؤالات الحاكم، ص۲۸۹، ش۵۲۶.

4.. الأمالی، طوسی، ص۳۲۵، ح۶۵۱ ، ش۹۸.

5.. این درخت به عنوان سایه‌بان و نشانی قبر امام حسین علیه السلام بوده كه هارون از این علامت و توجّه شیعه به كربلا ناخشنود بوده است. او با قطع درخت، سعی داشت تا مردم را از رویكرد به مدفن مطهر امام علیه السلام باز دارد.

6.. الأمالی، طوسی، ص۳۲۵، ح۶۵۱، ۹۸.


تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
302

ب. ولایت ترمذ

[۹۰‌.] صالح بن سعید ترمذی

شیخ صدوق با دو واسطه از صالح بن سعید ترمذی، روایات متعدّدی را در كتاب‌هایش گزارش كرده است.۱ این روایات، نوعاً در بارة پیامبران است.

[۹۱‌.] صالح بن عبد الله‏ ترمذی

شیخ طوسی در كتاب الأمالی با چهار واسطه از صالح بن عبد الله‏ ترمذی روایت كرده است.۲ افراد موجود در سند، از محدّثان عامّه و خاصّه هستند.

[۹۲‌.] عبد الله‏ بن قدامه ترمذی

عبد الله‏ بن قدامه ترمذی، از اصحاب امام ابو الحسن علیه السلام است.۳ در روایتی كه عبد الله‏ نقل كرده است، به روشنی مشخّص نیست كه مقصود از ابو الحسن، كدام امام است و چون تعداد واسطه‏های مؤلّف (شیخ صدوق) تا امام، تنها چهار واسطه است و بسیار بعید است كه مقصود، امام كاظم علیه السلام بوده باشد. احتمالاً مقصود، امام رضا علیه السلام یا امام هادی علیه السلام است.

گفتنی است روایتی را كه او گزارش كرده، از روایات شیعی است که امام علیه السلام در این روایت می‏فرماید: «مَنْ شَكَّ فِی أَرْبَعَةٍ فَقَدْ كَفَرَ بِجَمِیعِ مَا أَنْزَلَ الله عَزَّ وَ جَلَّ أَحَدُهَا مَعْرِفَةُ الْإِمَامِ فِی كُلِّ زَمَانٍ وَ أَوَانٍ بِشَخْصِهِ؛۴ هر كس در چهار چیز شك كند، به تمام آنچه خداوند عزّ وجلّ نازل فرموده، كافر می‏شود: یكی از آنها شناخت امام در هر زمان است و این که صفات و خصوصیّات امام را بشناسد».

1.. علل الشرائع، ج۱، ص۲۷ و ۲۹.

2.. الأمالی، طوسی، ص۴۱۶، ح۹۳۷.

3.. کمال الدین و تمام النعمة، ص۴۱۳، ح۱۴.

4.. همان جا.

  • نام منبع :
    تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی غلامعلی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 38392
صفحه از 356
پرینت  ارسال به