301
تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ

[۸۶‌.] ابو عبد الله‏ كابلی

ابو عبد الله‏ برادر ابو علی كابلی، از راویان احادیث اهل بیت علیهم السّلام است. عیّاشی از او با دو واسطه روایت می‏كند. روایتی از وی در بارة تفسیر آیه (فَلا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ * الْجَوارِ الْكُنَّسِ)، و مسئلة غیبت امام عصر علیه السلام از امام باقر علیه السلام در كتاب كمال الدین آمده است.۱

[۸۷‌.] احمد بن محمّد بن عبد الله‏ بن خالد كابلی

ابو عبد الله ‏احمد بن محمّد بن عبد الله‏ بن خالد كابلی، از راویان احادیث شیعه است.۲ طبری در دلائل الإمامة، متعدّد از وی روایت كرده است.۳

[۸۸‌.] اردشیر بن ابی الماجدین كابلی

شیخ اردشیر بن ابی الماجدین ابن ابی الفاخر كابلی، دانشمند و محدّث شیعه، فردی فقیه، ثقه و از شاگردان شیخ ابو علی حسن بن ابی جعفر( بوده است.۴

[۸۹‌.] هارون بن ابی خالد كابلی

شیخ طوسی، نام هارون فرزند ابو خالد كابلی را در شمار راویان امام صادق علیه السلام آورده است۵ و گذشت که پدر او نیز خود از صحابة جلیل امام سجّاد علیه السلام بوده است.

1.. کمال الدین و تمام النعمة، ص۳۳۰.

2.. مستدركات علم رجال الحدیث، ج۱، ص۴۵۵، ش۱۶۱۲.

3.. دلائل الإمامة، ص۲۵۸.

4.. فهرست منتجب الدین، ص۳۴.

5.. رجال الطوسی، ص۳۱۸، ش۴۷۴۰.


تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
300

أین حواری علی بن الحسین؟ در این هنگام چهار تن بر می‌خیزند: جبیر بن مطعم و یحیی بن اُم طویل و ابو خالد كابلی و سعید بن مسیّب».۱

امام صادق علیه السلام نیز در رثای او می‏فرماید: «ارتدّ الناس بعد قتل الحسین علیه السلام إلا الثلاثة: ابو خالد الكابلی و یحیی بن اُمّ الطویل و جبیر بن مطعم».۲

این بیان امام صادق علیه السلام گویا ناظر به سال‌های نخست امامت امام سجّاد علیه السلام است؛ چه این که فضل بن شاذان در این مورد تصریح می‏كند: «و لم یكن فی زمن علی بن الحسین علیه السلام فی اوّل أمره إلّا خمسة أنفس» و سپس در شمار پنج تن، نام ابو خالد كابلی را می‌برد و می‏نویسد: «اسمه وردان و لقبه كنكر‌».۳

از جمله خدمات ابو خالد کابلی به شیعه، آن است كه وی حلقة اتّصال بسیاری از خوبان به ائمّه و مكتب تشیّع بوده است. برای نمونه، خاندان اَعیَن به بركت ابو خالد، با ولایت آشنا شده‏اند و گفته شده كه خواهر‌ زراره (اُمّ أسود) نخستین فرد از خانوادة ایشان است كه به وسیله ابو خالد كابلی شیعه گردید.۴ برخی نیز گفته‏اند كه حمران بن اعین به واسطة او با اهل بیت علیهم السّلام آشنا شد.۵

حجّاج بن یوسف ثقفی در روزگاری که به تعقیب بزرگان شیعه برآمد، به دنبال دستگیری ابو خالد بود كه وی به مكّه گریخت و در آن جا برای مدّتی مخفیانه زندگی كرد.۶ او در دوران امام سجّاد علیه السلام هوای ملاقات مادر و بستگانش را داشت كه پس از گرفتن اجازه از امام و پیشامد حوادثی نیكو، با دیدن كراماتی از امام علیه السلام به كابل رفت و سپس باز گشت و سرانجام در مدینه وفات یافت.

1.. اختیار معرفة الرجال، ج۱، ص۳۹ ـ ۴۳، ش۲۰.

2.. همان، ص۳۳۸، ش۱۹۴.

3.. همان، ص۳۳۲، ش۴.

4.. رسالة فی آل أعین، ص۲۰.

5.. همان، ص۲۶.

6.. اختیار معرفة الرجال، ج۱، ص۳۳۸ ـ ۳۳۹، ش۱۹۵.

  • نام منبع :
    تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی غلامعلی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 38541
صفحه از 356
پرینت  ارسال به