277
تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ

[۴۱‌.] مكّی بن ابراهیم بلخی

حافظ ابو السكن مكّی بن ابراهیم بن بشر حنظلی بلخی، از راویان و عالمان اهل سنّت است. او از اصحاب ابو حنیفه۱ و شاگردان ابن جریج است.۲ عالمان بزرگ شیعه نظیر: شیخ صدوق،۳ شیخ مفید۴ و شیخ طوسی،۵ روایات وی را گزارش كرده‏اند و صدوق با سه واسطه از او روایت كرده است.۶ مكّی بن ابراهیم‏ در میان اهل سنّت، بسیار مشهور بوده و محدّثان بزرگی چون بخاری، روایات او را در كتابهایشان روایت كرده‏اند.۷ ابن سعد، او را ثقه و ثبت در نقل روایت می‏دانند.۸ مكّی بن ابراهیم در راه سفر به حج، مدّتی در بغداد به تدریس حدیث پرداخت. او در سال ۲۱۵ق، در بلخ وفات كرد.۹

[۴۲‌.] نصر بن صباح (ابو القاسم بلخی)

نصر بن صباح ابو القاسم بلخی، از راویان و نویسندگان شیعی است. كشّی، از شاگردان اوست و نجاشی، وی را «غال المذهب» معرّفی كرده است.۱۰ نصر بن صباح، دارای كتاب‌هایی بوده است كه تاریخ، تنها نام دو كتاب او را ثبت كرده است: كتاب معرفة الناقلین و كتاب فرق الشیعة.۱۱

انتساب غلو به وی را چندان نمی‏توان پذیرفت؛ چرا که اوّلاً روایات وی، بیانگر آن است كه نصر بن صباح، كثیر الروایة بوده و كشّی بارها از وی روایت

1.. الطبقات الكبری، ج۷، ص۳۷۳.

2.. الأمالی، مفید، ص۶۳، ح۹؛ الأمالی، طوسی، ص۳۱۰، ح۶۲۵ و ص۳۸۱، ح۸۱۸.

3.. الخصال، ص۴۸۶ ـ ۴۸۷.

4.. الأمالی، مفید، ص۶۳، ح۹.

5.. الأمالی، طوسی، ص۳۱۰، ح۶۲۵ و ص۳۸۱، ح۸۱۸.

6.. صحیح البخاری، ج۴، ص۷۷ و ۲۱۲ و... .

7.. همان جا.

8.. رجال النجاشی، ص۴۲۸، ش۹۴۱۱.

9.. همان جا.


تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
276

نظر می‏رسد كه این عناوین برای دو نفر اند و هیچ وحدتی ندارند؛ چرا كه با بیان توضیحات بیشتر، سعی كرده تا نفر دوم را از عنوان اوّل، متمایز سازد. گذشته از این، روایات مقاتل بن مقاتل، بیانگر تفكّر امامی اویند.

كشّی، روایتی را گزارش كرده است كه راوی آن، «حسین بن عمر بن یزید» از دوستان مقاتل بن مقاتل است. حسین كه در امامت امام رضا علیه السلام تردید دارد، می‏گوید: «دوست من مقاتل، به امامت امام رضا علیه السلام معتقد بود» و آن‌ گاه مطالبی را از ملاقاتش با امام علیه السلام و یادكرد از مقاتل در آن جلسه بیان می‏كند.۱ این روایت به روشنی بیانگر امامی بودن مقاتل است.۲ گذشته از این، روایات متعدّد وی در كتب روایی از امام هشتم علیه السلام برای امامی بودن و عدم واقفی بودنش، مؤیّد خوبی است.۳ بنا بر این، یا این دو عنوان با یكدیگر متفاوت ‌اند و یكی امامی و دیگری واقفی است، یا این که این دو عنوان برای یك نفر اند كه در ابتدا واقفی بوده و بعد امامی شده است.۴

گفتنی است كه نجاشی هیچ اشاره‏ای به مذهب وی نكرده است و نام «قیاما» را نیز به عنوان نسب و جدّ وی نیاورده است. همین، مؤیّدی دیگر بر تعدّد عناوین و افراد است. مقاتل بن مقاتل بلخی، نویسندة یك كتاب روایی نیز بوده است.۵

[۴۰‌.] موسی بن قاسم بلخی

موسی بن قاسم بلخی، استاد حسین بن اشكیب مروزی و شاگرد صفوان بن یحیی است.۶ شیخ صدوق با سه واسطه، روایتی را از وی در بارة علّت كراهت نشستن طولانی برای قضای حاجت آورده است.۷ نام وی در اسناد روایات شیعی آمده است.

1.. رجال الكشّی‌، ص۳۱۴ ـ ۳۱۵.

2.. گفتنی است که آیة الله خویی به علّت ناشناس بودن «حسین»، روایت را ضعیف می‏داند (ر.ک: معجم رجال الحدیث، ج۱۹، ص۳۳۹).

3.. الكافی، ج۳، ص۴۴۱، ح۱ و ص۴۰۱، ح۱۶ و ص۴۷۷، ح۳.

4.. این مطلب را نمی‏توان قائل شد؛ چراكه حدّ اقل برای شیخ طوسی قرن پنجمی باید روشن شده باشد.

5.. رجال النجاشی، ص۴۲۴، ش۱۱۳۹.

6.. جمال الاُسبوع، ص۲۰۸.

7.. علل الشرائع، ج۱، ص۲۷۸، ح۱.

  • نام منبع :
    تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی غلامعلی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 38427
صفحه از 356
پرینت  ارسال به