265
تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ

می‌دانند. گروهی از رجالیان عامّه، مقاتل بن سلیمان را تكذیب و احادیثش را ترك كرده‏اند و گفته‏اند که او قائل به تجسیم بوده است.۱

سندی بر تشیّع وی در دست نیست؛ ولی روایاتی در فضیلت امام علی علیه السلام و امامت ایشان از وی گزارش شده است. شاید نقل همین روایات است كه سبب شده عامّه، او را تكذیب كنند. برای نمونه‌، این روایت را می‌آوریم: «مُقَاتِلُ بْنُ سُلَیمَانَ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ محمّد عَنْ ابیهِ عَنْ آبَائِهِ علیهم السّلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه و اله لِعَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام یا عَلِی أَنْتَ مِنِّی بِمَنْزِلَةِ هِبَةِ اللهِ مِنْ آدَمَ وَ بِمَنْزِلَةِ سَامٍ مِنْ نُوحٍ وَ بِمَنْزِلَةِ إِسْحَاقَ مِنْ ابراهیم وَ بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَی وَ بِمَنْزِلَةِ شَمْعُونَ مِنْ عِیسَی إِلَّا أَنَّهُ لَا نَبِی بَعْدِی یا عَلِی أَنْتَ وَصِیی وَ خَلِیفَتِی فَمَنْ جَحَدَ وَصِیتَكَ وَ خِلَافَتَكَ فَلَیسَ مِنِّی وَ لَسْتُ مِنْهُ وَ أَنَا خَصْمُهُ یوْمَ الْقِیامَةِ یا عَلِی أَنْتَ أَفْضَلُ أُمَّتِی فَضْلًا وَ أَقْدَمُهُمْ سِلْماً وَ أَكْثَرُهُمْ عِلْماً وَ أَوْفَرُهُمْ حِلْماً وَ أَشْجَعُهُمْ قَلْباً وَ أَسْخَاهُمْ كَفّاً یا عَلِی أَنْتَ الْإِمَامُ بَعْدِی وَ الْأَمِیرُ وَ أَنْتَ الصَّاحِبُ بَعْدِی وَ الْوَزِیرُ وَ مَا لَكَ فِی أُمَّتِی مِنْ نَظِیرٍ یا عَلِی أَنْتَ قَسِیمُ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ بِمَحَبَّتِكَ یعْرَفُ الْأَبْرَارُ مِنَ الْفُجَّارِ وَ یمَیزُ بَینَ الْأَشْرَارِ وَ الْأَخْیارِ وَ بَینَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْكُفَّار؛ پیامبر خدا صلی الله علیه و اله به علی بن ابی طالب فرمود: ای علی! تو نسبت به من به منزلة هبة الله هستی نسبت به آدم و به منزلة سام نسبت به نوح و به منزلة اسحق نسبت به ابراهیم و به منزلة هارون نسبت به موسی و به منزلة شمعون نسبت به عیسی، جز آن که پیغمبری پس از من نیست. ای علی! تو وصی و خلیفة منی. هر كه وصایت و خلافت تو را منكر شود، از من نیست و من از او نیستم و من روز قیامت، خصم اویم. ای علی! تو افضل امّتی در فضل و پیش‌تر همه، در اسلام و بیشتر همه، در علم و حلیم‌تر و دلدارتر و سخاوتمندتر از همه‌‏ای. ای علی! پس از من، تو امام و امیری و تو سَروری و وزیری و در امّت من، مانند نداری. ای علی! تو قسمت كنندة بهشت و دوزخی. به دوستیِ تو، ابرار از فاجران شناخته می‌شوند و بَدان از نیكان تمیز می‌یابند و مؤمنان از كافران جدا می‌گردند».۲

1.. همان، ص۱۷۵، ش۸۷۴۱.

2.. الأمالی، صدوق، ص۲۹.


تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
264

[۱۷‌.] مقاتل بن سلیمان

مقاتل بن سلیمان بن دوال‌دوز (/ جوال دوز)۱ خراسانی (بجلی۲) بلخی،۳ از راویان امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام بوده و حسن بن محبوب از او روایت كرده است.۴ او اصالتاً بلخی است، ولی مدّت‌ها در بصره و مرو ساكن بوده و در بغداد نیز به تدریس حدیث، اشتغال داشته است.۵ بعید نیست كه او برادر زیاد بن سلیمان بلخی، راوی امام هفتم، بوده باشد.۶

مقاتل بن سلیمان به علومی چون: لغت، قرائات و تفسیر، كاملاً اشراف داشته است و او را از اعلام مفسّران خوانده‏اند. آثار متعدّدی۷ را خلق کرده است.۸ عبد الله‏ بن مبارك ‏می‌گوید: اگر او ثقه بود، کتاب تفسیرش، بهترین کتاب تفسیری بود.۹

کشّی و طوسی، مقاتل بن سلیمان را بَتَری گفته۱۰ و برخی همچون برقی، او را سنّی می‏دانند؛ زیرا وی از محدّثان و مفسّران مشهور عامّه است.۱۱ علمای عامّه، هر چند او را در تفسیر ستوده و كتاب تفسیر وی را از نیكوترین كتاب‌های تفسیر خوانده‏اند و شافعی گفته: «الناس عیال فی التفسیر علی مقاتل؛ مردم در تفسیر قرآن چونان فرزندانی برای مقاتل هستند»،۱۲ امّا مقاتل بن سلیمان را در حدیث، ضعیف دانسته، روایات او را مناكیر و خودش را نیز غیر ثقه و ضعیف الحدیث

1.. همان، ص۲۹۷ ـ ۲۹۸.

2.. اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۶۸۸.

3.. همان جا؛ میزان الاعتدال، ج۴، ص۱۷۵، ش۸۷۴۱.

4.. مستدركات علم رجال الحدیث، ج۷، ص۴۸۵، ش۱۵۱۵۴.

5.. الفائق فی رواة و أصحاب الإمام الصادق علیه السلام، ج۳، ص۲۹۷ ـ ۲۹۸.

6.. رجال الطوسی، ص۳۳۷، ش۵۰۱۵.

7.. ر.ک: بخش دوم، فصل دوم.

8.. الفائق فی رواة و أصحاب الإمام الصادق علیه السلام، ج۳، ص۲۹۷ ـ ۲۹۸.

9.. میزان الاعتدال، ج۴، ص۱۷۵، ش۸۷۴۱.

10.. اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۶۸۸؛ رجال الطوسی، ص۱۴۶، ش۱۶۱۸.

11.. مستدركات علم رجال الحدیث، ج۷، ص۴۸۵، ش۱۵۱۵۴.

12.. میزان الاعتدال، ج۴، ص۱۷۳.

  • نام منبع :
    تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی غلامعلی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 38748
صفحه از 356
پرینت  ارسال به