211
تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ

در همین دوران توسّط حسین بن اشكیب انجام شده است.۱

در سدة چهارم هجری خیزش عمومی‌ای در تمام بلاد اسلامی در زمینة تدوین حدیث به چشم می‌خورد. ماوراء النهر نیز از این خیزش، بی‌بهره نیست. نزدیك به ده نفر از محدّثان در این دوره، در محدودة ماوراء النهر، قلم به دست گرفته و آثاری را تدوین كرده‌اند.

در این سده در بخارا یك نفر،۲ در ایلاق و فرغانه هر كدام دو نفر، و در سمرقند و كش چهار نفر، نویسندة شیعی حضور دارند.

نشاط علمی بسیار دوچندانی در سمرقند و كش وجود داشته است. اگرچه نویسندگان زیادی ندارند، امّا بزرگ‌ترین نویسنده در این دوران ـ كه اصالتاً اهل این حوزه بود ـ جناب عیّاشی است. او با نگارش دویست كتاب۳ و تربیت شاگردان متعدّد در این منطقه، انقلابی علمی در جهت نشر علوم اهل بیت علیهم السّلام ایجاد كرد. این فضاهای مثبت سبب شد كه صدوق نیز بخشی از عمرش را در این دوران، در محدودة ایلاق بگذراند و كتاب من لا یحضره الفقیه را در طول چهار سال در ماوراء النهر تدوین كند.۴ دو تن دیگر از مؤلّفان پُر‌‌كار ماوراء النهر در این دوره، جعفر بن علی بن احمد قمّی ایلاقی۵ ـ که به نقل سیّد بن طاووس از فهرست كراجكی، او از نویسندگان بزرگ ری و قم بوده و دویست و بیست كتاب روایی نگاشته بوده است ـ۶ و حیدر بن محمّد بن نعیم سمرقندی هستند كه

1.. افندی می‌نویسد: از نسخة عتیقه‌ای از صحیفه به روایت محمّد بن وارث از حسین بن اشكیب و به خطّ ابن مقله (خطّاط نامدار عصر عباسی) آگاه شدم... ( الصحیفة الثالثة، ص۱۱، به نقل از: صحیفه سجادیه، به روایت حسین بن اشكیب، ص۵۰).

2.. رجال النجاشی، ص۹، ش۶.

3.. ابن ندیم، ۱۷۵ كتاب او را نام می‌برد و در پایان می‌نویسد: كتاب‌های او دویست و هشت كتاب است و جمع‌كنندة آنها بیست و هفت كتاب را پیدا نكرده است‌ (الفهرست، ص۲۷۵ ـ ۲۷۷). نجاشی هم ۱۵۷ كتاب را به او منسوب دانسته (رجال النجاشی، ص۳۵۱ ـ ۳۵۳) و شیخ طوسی نوشته است: «له كتب كثیرة تزید علی مائتی مصنف» و از ۱۸۲ كتاب وی اسم برده است (الفهرست، ص۱۳۷ ـ ۱۳۹). محقّقان این كتاب، ۱۹۵ عنوان كتاب را كه فهارس‌نگاران به عیّاشی نسبت داده‌اند، در مقدّمه یاد كرده‌اند (تفسیر العیّاشی، ص۴۰ ـ ۴۵).

4.. کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۱۴ (مقدمه).

5.. رجال الطوسی، ص۴۱۸، ش۶۰۳۶؛ أعیان الشیعة، ج۴، ص۸۲ ـ ۸۳.

6.. أعیان الشیعة، ج۴، ص۸۲ ـ ۸۳.


تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
210

صادق علیه السلام ـ كه در بخارا و یا اصالتاً بخارایی بوده‌اند ـ كتاب‌هایی را نگاشته‌اند. این دو نیز اگرچه افرادی ثقه و مورد توجّه شیعه بوده‌اند، امّا از جهت مذهب، سنّی بوده‌اند. آثار یكی از این افراد (اسحاق بن بشر ابو حذیفة كاهلی خراسانی)،۱ كتاب‌هایی در موضوع تاریخ و اخبار است كه عبارت اند از: المبتدأ، الردة، صفین، الفتوح، الجمل و الألویة۲ و از نام كتاب‌های راوی دیگر (یزید بن هارون بن زاذان بن ثابت۳) نیز آگاهی نداریم.

در سدة سوم هجری، تنها در محدودة سمرقند، پنج مؤلّف شیعی حضور داشته‌اند و در دیگر شهرها خبری از نویسندگان شیعی نیست. دو تن از این نویسندگان، به كثرت نگارش مشهور هستند؛ امّا حافظة تاریخ، حتّی اسامی آثار آنها را نیز از خاطر برده است. این دو تن عبارت اند از: فتح بن قرة سمرقندی،۴ و جعفر بن احمد بن ایّوب سمرقندی (ابو سعید).۵

تنها نام شش اثر از آثار این پنج نویسندة سمرقندی، باقی مانده‌اند. نكتة جالبی كه در اسامی آثار باقی مانده مشاهده می‌شود، آن است كه دو تن از ایشان كتابی با عنوان كتاب الرد علی من زعم أن النبی صلی الله علیه و اله كان علی دین قومه قبل النبوة۶ نگاشته‌اند كه بیانگر نیاز جامعه و احتمالاً دفع شبهه‌ای عمومی بوده است. سرآمد نویسندگان این دوران، متكلّم و محدّث مشهور آن سامان، حسین بن اشكیب مروزی۷ است. اسامی آثار دیگر این دوره، عبارت اند از: كتاب الرد علی الزیدیة، كتاب النوادر۸ و مداواة الجسد لحیاة الأبد.۹ همچنین روایت صحیفة سجّادیه نیز

1.. رجال الطوسی، ص۱۶۲، ش۱۷۱؛ رجال النجاشی، ص۷۲، ش۱۸۳۳.

2.. الفائق فی رواة و أصحاب الإمام الصادق علیه السلام، ج۱، ص۱۳۴، ش۱۳۵.

3.. همان، ج۳، ص۴۵۳، ش۳۶۸۸.

4.. تاریخ بغداد، ج۱۲، ص۳۸۴، ش۶۸۴۴.

5.. رجال الطوسی، ص۴۱۸؛ رجال ابن داوود، ص۶۲.

6.. رجال النجاشی، ص۴۴ و ۴۵ و ۱۲۱.

7.. همان، ص۴۴ ـ ۴۵.

8.. الفهرست، طوسی، ص۲۷۰.

  • نام منبع :
    تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی غلامعلی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 38563
صفحه از 356
پرینت  ارسال به