209
تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ

دو. ابو نصر منصور بن محمّد حربی، محدّث، فاضل، قاضی و حاكم دعاوی در فرغانه بوده است. وی شاگرد ابن عقده (م۳۳۳ق) است و در كوفه از او حدیث شنیده است.۱ از آن جا كه وی كتابی روایی در فضایل امام علی علیه السلام نگاشته و در همان دوران (دوازدهم جمادی الاُولی سال ۳۷۲ ق)۲ در فرغانه۳ استنساخ شده؛ احتمال برپاییِ جلسات تدریس كتاب توسّط وی بسیار زیاد است؛ چه این که شیوة قدما بیشتر چنین بوده است.

* * *

در پژوهش انجام شده، روشن شد كه بیشترین جلسات حدیثی در سدة چهارم و در منطقة سمرقند و كش بوده است. هر چند در سدة سوم نیز در گوشه و كنار ماوراء النهر، جلسات برپا بوده است. آنچه روشن است این که در سدة پنجم هجری، خبری از جلسات حدیثی نیست. تنها در بخارا، آن هم بسیار محدود، جلساتی برپا بوده كه در شیعی بودن اساتید آن نیز تردید وجود دارد.

۳. كتاب‌های حدیثی ماوراء النهر

محدّثان و راویان شیعی در محدودة ماوراء النهر، كتاب‌های متعدّدی نگاشته‌اند. البته شمار آثاری كه در این منطقه، نگاشته شده، نسبت به مراكز حدیثی قم، بغداد و كوفه بسیار كمتر است. تعداد کم این نگارش‌ها به دلایلی چون: اندك بودن شیعیان و عالمان آنها در این منطقه و همچنین دوری از مراكز علم بوده است. مجاورت با مراكز حدیث عامّه (بخارا و نیشابور) و چه بسا مسئلة تقیه نیز در كاستی نویسندگان، بی‌اثر نبوده است.

در گزارشی گذرا می‌توان گفت كه در سدة دوم هجری در این منطقه، هیچ اثر روایی‌ای از عالمان شیعی، تدوین نشده است. تنها دو تن از شاگردان امام

1.. الیقین، ص۱۷۰ ـ ۱۷۲.

2.. همان، ص۱۷۰.

3.. همان جا.


تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
208

كتاب من لا یحضره الفقیه به شیخ صدوق است. او همچنین توانسته بیشتر كتاب‌های صدوق را ـ كه تا آن زمان، حدود ۲۴۵ اثر بوده ـ نسخه‌برداری كند و از خود مؤلّف به طریق سماع، به مطالب كتاب‌ها واقف گردد. در پایان یكی از نسخ خطّی كتاب من لا یحضره الفقیه چنین آمده است: «یقول محمّد بن علی بن [الحسین بن] موسی بن بابویه القمّی مصنّف هذا الكتاب: قد سمع السیّد الفاضل ابو عبد الله محمّد بن الحسن العلوی الموسوی المدینی المعروف بنعمة أدام الله تأییده و توفیقه و تسدیده هذا الكتاب من اوّله إلی آخره بقراءتی علیه، ورؤیته عن مشایخی المذكورین و ذلك بأرض بلخ من ناحیة إیلاق، و كتبت بخطی حامداً لله و شاكراً وعلی محمّد و آله مصلیاً و مسلماً، آمین یا رب العالمین».۱ اتمام این قرائت، در تاریخ ذی‌قعدة سال ۳۷۲ ق، در ایلاق بوده است.۲

فرغانه: در این شهر نیز جلسات متعدّد حدیثی برپا بوده است. شیخ صدوق در پنج جلسه از این جلساتْ شركت كرده است:

یک. جلسات مشایخ صدوق: شیخ صدوق در این شهر در جلسات حدیثی این راویان، شركت كرده است: تمیم بن عبد الله بن تمیم قرشی؛۳ شیخ ابو احمد محمّد بن جعفر بندار شافعی فرغانی؛۴ شیخ اسماعیل بن منصور بن احمد قصار؛۵ شیخ ابو محمّد محمّد بن ابی عبد الله شافعی؛۶ و محمّد بن عبد الله بن محمّد بن طیفور دامغانی (ابو جعفر).۷

برخی از این جلسات، در حومه و یا شهرهای توابع فرغانه بر پا می‌شده است. برای نمونه، محمّد بن جعفر بندار، فقیه و ساكن اَخسیکث بوده۸ و سماع حدیث صدوق نیز در این شهر بوده است.

1.. همان، ج۴، ص۵۳۸ ـ ۵۳۹.

2.. همان جا.

3.. التوحید، صدوق، ص۳۵۳، ح۲۵.

4.. الخصال، ص۲۸، ۵۱ و ۳۴۵.

5.. همان، ص۲۶۸، ح۳.

6.. همان، ص۱۷۴، ح۲۳۱.

7.. علل الشرائع، ج۱، ص۶۳، ح۲.

8.. الخصال، ص۱۷۷، ح۲۳۶.

  • نام منبع :
    تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی غلامعلی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 38281
صفحه از 356
پرینت  ارسال به