203
تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ

ب. سدة چهارم هجری

در این قرن، بیشترین جلسات حدیثی را در سمرقند و كش شاهد هستیم. منزل عیّاشی، مهم‌ترین مركز این جلسات و سپس مساجد سمرقندكه همگی، محلّ تدریس روایات و علوم اهل بیت علیهم السّلام بوده است. در این جا با كلاس‌های درسِ هفت تن از اساتید این دیار، آشنا می‌شویم:

یک. جلسات حدیثی محمّد بن مسعود عیّاشی: او خانه‌اش را تبدیل به مدرسه كرد.۱ چنانچه ابو جعفر زاهد می‌گوید: «و كانت داره كالمسجد بین ناسخ أو مقابل أو قارئ أو متعلق مملوءة من الناس».۲ نجاشی در توصیف خانة عیّاشی می‌نویسد: «كان مرتعاً للشیعة و أهل العلم».۳ گفتنی است كه عیّاشی با برپاییِ دو كلاس عمومی و اختصاصی،۴ سعی می‌كرد که عوام و خواص شیعه را با آموزه‌های شیعی آشنا سازد.

پس از وی گروهی از شاگردانش ـ كه دست‌پرورده‌های ویژة او بوده و به «غلمان عیّاشی»۵ شهره شده بودند ـ این جلسات را همچنان برپا داشتند. ابو عمرو كشّی، یكی از آنان است و رجال او بیانگر حضور ده‌ها استاد در منطقة كش و برپاییِ جلسات متعدّد حدیث شیعه در ماوراء النهر است. در این دوران، ده‌ها كتاب حدیث در سمرقند نگاشته شد و یا قرائت آن در این شهر به وقوع پیوست.

این جلسات سبب شد تا بسیاری از عالمان شیعی از مراكز علمی آن روز (نظیر قم) رهسپار سمرقند شوند و از سوی دیگر، در این مركز علمی كلاس‌های متعدّدی دایر شد كه طالبان علم و دانشجویان را به خود جلب می‌كرد.

1.. رجال ابن داوود، ص۱۸۴، ش۱۵۰۲.

2.. رجال النجاشی، ص۳۵۰ ـ ۳۵۳.

3.. همان، ص۳۷۲، ش۱۰۱۸۵.

4.. رجال الطوسی، ص۴۴۰.

5.. این تعبیری است كه طوسی در رجالش برای جمعی از شاگردان عیّاشی به كار برده است.


تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
202

سمرقند و كش: جلسات حدیثیِ متعدّدی در سده‌های سوم و چهارم هجری در شهرهای سمرقند و كش برپا شده و خوش‌بختانه، بخش‌هایی از متون روایی این جلسات، تاكنون باقی مانده است.

الف. سدة سوم هجری

در این دوران، دانشمندانی چون: حسین بن اشكیب مروزی،۱ جعفر بن احمد بن ایّوب سمرقندی۲ (از محدّثان و متكلمان۳ شیعی)۴ و جعفر بن معروف سمرقندی،۵ در مناطق سمرقند یا كش، جلسات حدیثی دایر كرده‌اند. محمّد بن مسعود عیّاشی، شاگرد هر سه نفر ایشان بوده و روایات و كتب متعدّد حدیثی را از ایشان شنیده است.

حسین بن اشكیب مروزی، از شخصیت‌های بزرگ شیعه است كه صحیفة سجادیه را در سمرقند روایت كرده و احادیث بسیاری را به شاگردانش آموخته است. او كثیر الروایه و صاحب تألیفات بسیاری بوده است.

از جمله شاگردهای وی، محمّد بن وارث سمرقندی (از محدّثان و راویان كتب حدیث) است.۶ وی كتاب‌های حدیثی متعدّدی را روایت كرده است كه برخی از آنها از حسین بن اشكیب است كه عبارت اند از: صحیفة سجادیه،۷ كتاب الرد علی من زعم أن النبی صلی الله علیه و اله كان علی دین قومه، كتاب الرد علی الزیدیة و كتاب النوادر.۸

1.. رجال النجاشی، ص۴۴ ـ ۴۵.

2.. معجم رجال الحدیث، ج۵، ص۱۷ ـ ۱۸.

3.. رجال الطوسی، ص۴۱۸.

4.. رجال ابن داوود، ص۶۲.

5.. أعیان الشیعة، ج۴، ص۱۸۷؛ خلاصة الأقوال، ص۳۳۱.

6.. رجال النجاشی، ص۴۴ ـ ۴۵.

7.. الصحیفة الثالثة، ص۱۱ (به نقل از صحیفۀ سجادیه به روایت حسین بن اشكیب، ص۵۰).

  • نام منبع :
    تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی غلامعلی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 38328
صفحه از 356
پرینت  ارسال به