شیعی (علوی) و عثمانیای كه در آن روزگار در برخی از مناطق مركزی بلاد اسلامی وجود داشت، هنوز به این مناطق، راه نیافته باشد.
تنها شهرهایی كه در سدههایی حلقههای حدیثی شیعه در آنها وجود داشته، شهرهای: كش، سمرقند، ایلاق، فرغانه و بخارا بودهاند. در برخی از این شهرها (مانند سمرقند و كش) این جلسات، بسیار گسترده بوده و در برخی دیگر (مانند بخارا) جلسات، بسیار محدود و ناچیز بودهاند.
بخارا: گزارشها حاكی از برپاییِ دستِ كم جلسات پنج استاد حدیث و راوی متونِ شیعی در قرنهای چهارم و پنجم هجری در بخاراست. اساتید حدیث در این جلسات، عبارت اند از: ابراهیم بن محمّد بخاری؛ حسین بن علی بن زكریا؛۱ خلف بن محمّد ابن اسماعیل خیام بخاری؛۲ عصمة بن ابی عصمة بخاری؛۳ و محمّد بن اسماعیل بَرّانی۴ (ساكن بَرّان، آبادیای در حوالی بخارا).
ابراهیم بن محمّد به سال ۳۹۷ ق۵ و محمّد بن اسماعیل در قرن پنجم،۶ كتاب مسند الرضا علیه السلام، نوشتة داوود بن سلیمان غازی را برای شاگردان خود قرائت كردهاند. ابو مفضل شیبانی (استاد شیخ مفید و حسین بن عبید الله غضائری) كه راویِ شیعی پُرمسافرتی است و به حق، تمام عمرش را در طلب حدیث به شهرهای مختلف سفر كرده،۷ نقل میكند: در چهارشنبهای كه همزمان با عاشورا بوده است، از حسین بن علی بن زكریا (از محدّثان شیعی بخارا) در بخارا روایت نبوی: «الائمة بعدی اثنی عشر... و كلهم من قریش» را شنیده و در همان جا نگاشته است.۸ این مطلب نیز میتواند بیانگر جلسات حدیث ـ هر چند محدود ـ در بخارا بوده باشد.
1.. كفایة الأثر، ص۹۰.
2.. علل الشرائع، ج۱، ص۴۳، ح۳.
3.. كتاب سلیم بن قیس، تحقیق: محمّد باقر الأنصاری، ص۸۷ ـ ۸۸.
4.. مسند الرضا علیه السلام، داوود بن سلیمان الغازی، ص۴۴ ـ ۴۵.
5.. همان، ص۱۹.
6.. محمّد بن اسماعیل و فرزندش محمود، و نوهاش سهل (م۵۲۴ق)، هر سه از راویان احادیث امام رضا علیه السلام در كتاب مسند الرضا علیه السلام هستند (مسند الرضا علیه السلام، داوود بن سلیمان الغازی، ص۴۴ ـ ۴۵).
7.. رجال النجاشی، ص۳۵۶، ش۱۰۵۹.
8.. كفایة الأثر، ص۹۰.