197
تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ

ب. سدة دوم هجری

مجموع راویان ماوراء النهر در سدة دوم هجری، ده نفر هستند كه به تفكیك شهرهایشان عبارت اند از:

بخارا: هفت نفر راوی. شش نفر از ایشان از اصحاب امام صادق علیه السلام هستند.

فرغانه: یک راوی. او محمّد بن اسماعیل بن جعفر، مشهور به مكتوم، نوة امام صادق علیه السلام (۱۳۱ـ ۱۹۸ ق) است كه گفته شده سال‌های پایانی عمرش را در فرغانه یا نیشابور سپری كرده است.۱

چاچ: در چاچ نیز دو نفر راوی در این سده بوده است.

ج. سدة سوم هجری

مجموع راویان ماوراء النهر در سدة سوم هجری، ۳۲ نفر هستند كه به تفكیك شهرهایشان عبارت اند از:

بخارا: شش راوی.

سمرقند: دوازده راوی. مشهورترین و پُركارترین ایشان حسین بن اِشكیب (ابو عبد الله) مروزی قمّی از اصحاب امام هادی علیه السلام و امام عسكری علیه السلام است.۲

شاش (چاچ): دو راوی. احمد بن یوسف شاشی۳ (استاد كلینی) و محمّد بن یوسف شاشی۴ (که هر دو، راویِ احادیث مهدویت بوده‌اند).

كَش: دوازده راوی. این راویان از اساتید عیّاشی و كشّی بوده‌اند و از آن جا كه این دو تن، هم‌طبقه با كلینی (م۳۲۹ق) هستند، می‌توان احتمال داد كه بیشتر اساتید ایشان در سال‌های پایانی سدة سوم زندگی می‌كرده‌اند. تنی چند از مشاهیر

1.. الفاثق فی رواة اصحاب الصادق علیه السلام، ج۳، ص۳۱.

2.. رجال الطوسی، ص۳۹۸ و ۴۲۰.

3.. الغیبة، طوسی، ص۴۱۵، ح۳۹۲.

4.. الكافی، ج۱، ص۵۱۹، ح۱۱.


تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
196

شیعه و سنّی انجام شد، اسامی و نوع تلاش‌های حدیثی ۱۲۹ راوی حدیث شیعه یا راویان مورد اعتماد محدّثان شیعه، تا سدة پنجم در این منطقه كشف شد.۱ در نوشتار پیش رو، ضمن بر نمودن حضور راویان در جغرافیای زمان و مكان، خواننده در می‌یابد كه شكوفاییِ تاریخ حدیث در این محدوده، بیشتر در قرن چهارم و در رتبة بعد، قرن سوم بوده است. همچنین بیشترین محدّثان شیعه در شهرهای بخارا و سمرقند اقامت گزیده بودند. دقّت در گزارش زیر می‌تواند مبنای تحلیل‌هایی دراز‌دامن باشد.

الف. سدة اوّل هجری

مجموع راویان سدة نخست هجری در ماوراء النهر، شش نفر هستند كه به تفكیك شهرهایشان عبارت اند از:

بخارا: در سدة اوّل چهار نفر راوی با عنوان «بخاری» در كتب رجال ثبت شده‌اند كه احتمالاً تصحیف در نسبت رخ داده و آنها «النجاری» بوده باشند نه «البخاری».۲

سمرقند: یك راوی. او قثم بن عبّاس بن عبد المطلب قرشی هاشمی، صحابی پیامبر خدا صلی الله علیه و اله و راوی۳ و از كارگزاران امام علی علیه السلام است.

نَسَف (نخشب): یک راوی. وی ابو اسحاق نسفی،۴ استاد ابو حمزه ثمالی (ثابت بن دینار) است.

1.. تفصیل اسامی این محدّثان به همراه معرفی زندگی‌نامۀ حدیثی ایشان در بخش اوّل، فصل دوم در همین كتاب به صورت مستقل آمده است.

2.. چه این كه بخارا در روزگار پیامبر خدا صلی الله علیه و اله هنوز فتح نشده بود. همچنین نجاری به افرادی می‌گفتند كه یكی از این سه حالت را دارا بوده‌اند:
الف. منسوب به تیره‌ای از قبیله خزرج؛ ب. منسوب به محله‌ای در كوفه كه بنو نجار در آن جا ساكن بوده‌اند؛ ج. منسوب به مذهب گروهی از معتزله كه به آنها نجاریه گفته می‌شود. به نظر می‌رسد که این افراد، منسوبان به قبیلۀ خزرج بوده باشند.

3.. رجال الطوسی، ص۷۹.

4.. تفسیر ابی حمزة الثمالی، ص۲۷.

  • نام منبع :
    تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی غلامعلی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 38331
صفحه از 356
پرینت  ارسال به