شیعیان نیز در بُرهههایی از پنج قرن نخست در مناطق مختلف ماوارء النهر، حضوری حاشیهای داشتهاند؛ امّا این حضور اندك، مانع از آن نشد كه در حفظ و نشر عقاید خویش كوتاهی كنند. آنان حتّی در بخارا و سمرقند (بویژه در سدة سوم و چهارم) به نسبت اندك بودنشان، حضوری پُررنگ و تقریباً پُرهیاهو داشتهاند.
این پژوهش، بر آن است كه تاریخ حدیث شیعه را در محدودة پنج قرن نخست هجری در منطقة ماوارء النهر بررسی كند. برای این منظور، در مواردی، به بررسی تاریخیِ حدیث ـ كه همان دستیابی به فراز و نشیبهای حدیثی در این منطقه است ـ پرداخته و آنها را در شاخصههای اساسی تاریخ حدیث، جداگانه بیان کرده است. این شاخصهها عبارت اند از: تعداد راویان، جلسات حدیثی، كتابهای حدیثی و موضوعات آنها، ارتباط با دیگر حوزههای حدیثی و شیوة تعامل حدیثی با اهل سنّت منطقه.
از آن جا كه منطقة خراسان در شرق بلاد اسلامی، بسیار وسیع بوده و در دورههای مختلف نیز حكومتها و اندیشههای گوناگون به خود دیده است، در شیوة بررسی این شاخصها عناصر زمان و محدودة جغرافیایی، مورد توجّه قرار گرفتهاند.
۱. تعداد محدّثان ماوراء النهر
در پنج قرن نخست هجری در ماوراء النهر، راویان متعدّدی برای حدیث شیعه سودمند بودهاند و با نشر روایات اهل بیت علیهم السّلام در آن سامان، پاسداری از مكتب اهل بیت علیهم السّلام را رسالت اصلی خود میدانستند. بیشتر آنها نیز از محدّثان شیعی بودهاند، هر چند در میان ایشان راویان سنّی ـ كه انصاف را رعایت میكردند و فضایل اهل بیت علیهم السّلام را منتشر میساختند - هم دیده میشود. دانشیان شیعی، با اعتماد به محدّثان عالیمقام آن دیار، در دورترین بلاد اسلامی برگهای درخشانی را در تاریخ حدیث شیعه ورق زدند. از پژوهشی كه در متون روایی و رجالی