صالح و درستكار بوده و مذهب وی نیز نیكو و درست (شیعه) بوده است.۱
محمّد بن سعد كشّی نیز از اساتید مشترك عیّاشی و كشّی است و كشّی چند روایت از وی در كتاب رجال خویش آورده است.۲
[۱۲۲.] محمّد بن نصیر
او را از راویان ثقه، جلیل القدر و كثیرالعلم شهر كش خواندهاند.۳ محمّد بن نصیر، از اساتید مشترك عیّاشی و كشّی است. در مواردی، كشّی، بدون واسطه از وی روایت كرده و گاه نیز، عیّاشی با واسطه از او روایت كرده است.۴
[۱۲۳.] محمّد بن عمر بن عبد العزیز (ابو عمرو كشّی)
شهرت وی به خاطر نگارش كتابی بسیار مهم در علم رجال است. این كتاب، از اصول اربعه و كتب اصلی رجال در شیعه به شمار میرود، به گونهای كه منبعی بسیار مهم برای رجالیان بزرگی همچون نجاشی و شیخ طوسی بوده است. از این رو، همواره عنوان مطلق «كشّی» بر وی صدق میکند؛ چه این که نظریات وی بر تارك بسیاری از كتب، همواره تابناك است. در سالهای اخیر پژوهشهای گوناگونی در بارة وی و كتاب او انجام شده كه هر یك در جای خود ستودنی است.
اخیراً نیز كتاب ارزشمندی به نام بازشناسی منابع اصلی رجال شیعه۵ در جهت شناساندن كتب رجال شیعه، تدوین شده است. از آن جا كه در این اثر، شناساندن كشّی و كتاب او كاملتر از دیگر پژوهشهای همسو، انجام شده است، برای معرفی وی و اثرش به بیان خلاصه آنچه در این كتاب آمده، بسنده میشود.
1.. همان جا.
2.. بازشناسی منابع اصلی رجال شیعه، ص۳۸۰.
3.. رجال الطوسی، ص۴۴۰، ش۶۲۸۴.
4.. معجم رجال الحدیث، ج۱۸، ص۳۱۶، ش۱۱۹۳۰.
5.. این كتاب را استاد گران قدر حجة الاسلام و المسلمین محمّد كاظم رحمانستایش و همكار ایشان جناب حجة الاسلام محمّدرضا جدیدینژاد تألیف کردهاند و توسط مؤسّسۀ علمی ـ فرهنگی دار الحدیث، به چاپ رسیده است.