به نوعی ستوده است، ولی ابن غضائری بدون آن که از مذهب او سخن بگوید، وی را ضعیف دانسته است.۱ او دلیل ضعف تمیم را بیان نكرده است. ابن داوود و علّامه حلّی نیز به پیروی از ابن غضائری، وی را ضعیف شمردهاند.۲
از تمیم روایات متعدّدی در كتاب توحید، خصال و عیون اخبار الرضا علیه السلام و همچنین یك روایت در كتاب الإختصاص شیخ مفید،۳ نقل شده است. متون روایات پیشگفته، همگی از امام رضا علیه السلام هستند و در بین آنها روایتی دال بر ولایت امام علی علیه السلام،۴ فضائل امیرمؤمنان علیه السلام۵ و عصمت انبیا دیده میشود۶ كه میتوان نقل آن را دلیل بر شیعه بودن وی دانست. گفتنی است که معمول این روایات، مربوط به مجالس گفتگو در حضور مأمون خلیفة عبّاسی است.
روایت مفید در «الإختصاص» را ـ كه بیانگر نوعی اعتقاد شیعی تمیم است ـ بیان میكنیم:
حَدَّثَنَا تَمِیمُ بْنُ عَبْدِ الله بْنِ عَبْدِ الله بْنِ تَمِیمٍ الْقُرَشِی رَضِی الله عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عَلِی الْأَنْصَارِی قَالَ حَدَّثَنِی عَلِی بْنُ مِیثَمٍ عَنْ أَبِیهِ قَالَ لَمَّا اشْتَرَتِ الْحَمِیدَة ُأُمَّ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ علیه السلام أُمَّ الرِّضَا علیه السلام نَجْمَةَ ذَكَرَتْ حَمِیدَةُ أَنَّهَا رَأَتْ فِی الْمَنَامِ رَسُولَ الله صلی الله علیه و اله یقُولُ لَهَا یا حَمِیدَةُ هَبِی نَجْمَةَ لِابْنِكِ مُوسَی فَإِنَّهُ سَیولَدُ لَهُ مِنْهَا خَیرُ أَهْلِ الْأَرْضِ فَوَهَبَتْهَا لَهُ فَلَمَّا وَلَدَتْ لَهُ الرِّضَا علیه السلام سَمَّاهَا الطَّاهِرَةَ وَ كَانَتْ لَهَا أَسْمَاءٌ مِنْهَا نَجْمَةُ وَ أَرْوَی وَ سَكَنُ وَ سمان [سُمَانَةُ وَ تُكْتَمُ وَ هُوَ آخِرُ أَسَامِیهَا قَالَ عَلِی بْنُ مِیثَمٍ سَمِعْتُ أَبِی یقُولُ سَمِعْتُ أُمِّی تَقُولُ كَانَتْ نَجْمَةُ بِكْراً؛۷
علی بن میثم از پدرش روایت كرده كه گفته: چون حمیده، مادر موسی بن جعفر علیه السلام، نجمه، مادر امام رضا علیه السلام را خرید، حمیده گفت: پیامبر خدا صلی الله علیه و اله را در