جلسة نود وچهارم کتاب امالی، شهر مشهد را به قصد سفر به دیار ماوراء النهر ترک کرد.
صدوق به بلخ و سه شهر اصلی ماوراء النهر یعنی ایلاق، سمرقند و فرغانه رفته است. احتمالاً شیخ پس از طی مسافت طولانی و گذر از شهرهای مرورود و فاریاب، به بلخ رفته و پس از حضور در این شهر و دست کم استفاده از هفت استاد حدیث، از رود پُرتلاطم و بزرگ جیحون (آمویه) گذشته و به سرزمین حاصلخیز و سرسبز ماوراء النهر وارد شده است. سمرقند، نزدیکترین شهر بزرگ در این مناطق به بلخ است و شیخ باید نخست به سمرقند رفته باشد و پس از آن به ایلاق و آنگاه به فرغانه ـ که دورترین منطقه در ماوراءالنهر است ـ.
اكنون بایسته است تا حضور علمی صدوق در این شهرها ـ بویژه منطقة ایلاق ـ به صورت جداگانه بررسی شود:
مرورود: نام دو تن از عالمان مرورود که شیخ از آنها حدیث شنیده، عبارتاند از: ابو الحسین محمّد بن علی بن شاه، معروف به فقیه مرورودی و ابو یوسف رافع بن عبد الله بن عبد الملک.
بلخ: اساتید حدیث شیخ صدوق در این شهر، عبارتاند از: شیخ ابو عبد الله حسین بن محمّد اَشنانی رازی، شیخ ابو عبد الله حسین بن احمد استرآبادی، شیخ ابو علی حسن بن علی بن محمّد بن علی بن عمرو عطّار، شیخ ابو القاسم عبد الله بن احمد فقیه، شیخ طاهر بن محمّد بن یونس بن حیاة فقیه، شیخ ابو الحسن محمّد بن سعید بن عزیز سمرقندی فقیه، و حاكم ابو حامد احمد بن حسین بن حسن بن علی.
سمرقند: صدوق در سمرقند، تنها از دو نفر روایت نقل کرده است که عبارتاند از: ابو محمّد عبدوس بن علی بن عبّاس جرجانی، شیخ ابو اسد عبد الصمد بن شهید انصاری.
فرغانه: شیخ تمیم بن عبد الله بن تمیم قرشی، شیخ ابو احمد محمّد بن جعفر بندار شافعی فرغانی، شیخ اسماعیل بن منصور بن احمد قصار و شیخ ابو محمّد محمّد بن ابی عبد الله شافعی.