نامهای را در بارة ارسال وجوهات به امام نوشته و پاسخ آن را نیز دریافت میكند.۱
استادِ كلینی (م۳۲۹ق) در این روایت، احمد بن یوسف شاشی است. این روایت، تنها در كتاب الغیبة شیخ طوسی آمده و در آثار دیگر یافت نشد. نكتة قابل توجّه، آن است كه كلینی، تنها در همین یك روایت از احمد بن یوسف نقل حدیث كرده است. این روایت، احتمالاً برگرفته از کتاب رسائل کلینی بوده است.
گفتنی است که احمد بن یوسف شاشی نمیتواند همان محمّد بن یوسف شاشی باشد؛ چه این كه از جهت زمانی با یكدیگر فاصله دارند.
[۸۵ ].بكر بن علی بن محمّد بن فضل شاشی حاكم (ابو محمّد)
شیخ صدوق در منطقة ایلاق ماوراء النهر از وی حدیث آموخته است.۲ صدوق در روایت خود، او را حنفی دانسته است؛ ولی انتهای این سند، راویان شناخته شدة شیعیاي نظیر: عاصم بن حمید حناط، ابوحمزه ثمالی، عبد الرحمان بن جندب فزاری و كمیل بن زیاد نخعی قرار دارند.۳
این روایت، همان كلام معروف امام علی علیه السلام در صحرا به كمیل بن زیاد است كه در كلمات قصار نهج البلاغه (حکمت ۱۹۷) نیز آمده است.
[۸۶ ].جعفر بن احمد بن حسین شاشی (ابو محمّد)
او استاد محمّد بن احمد بن شاذان قمی (م۴۱۲ق) است.۴ ابن شاذان، دوازدهمین منقبت امام علی علیه السلام را در كتابش مائة منقبة، از كتاب وی نقل كرده است. در این روایت، پیامبر خدا صلی الله علیه و اله برای ابو هریره، امام علی علیه السلام را این گونه معرفی كرده