مشهور است و مراجعه به آن، بین علمای شیعه متداول است».۱
بر این اساس، گروهی همچون سیّد محسن امین۲ و آقابزرگ تهرانی، نام وی را در شمار عالمان شیعی آوردهاند، هرچند سیّد محسن امین، خود نیز معتقد است که وی از عالمان سنّي حنفی است؛ ولی به خاطر یک احتمال ضعیف، او را در شمار عالمان شیعی آورده است.
در مقابل، بسیاری دیگر همچون محدّث نوری، با بررسی آثار مستغفری، به شیعه نبودن وی یقین پیدا کردهاند.۳ حقیقت آن است که وی از عالمان اهل سنّت بوده و تنها به خاطر کتاب طبّ النبی او روایاتش به متون شیعی، راه یافته است؛ چه این که هم مطالب روایاتش در متون روایی اهل سنّت و هم معرفینامههای او در رجال عامّه، نشانگر این مطلب است.
ابو العباس مستغفری ـ که پس از سال سیصد و پنجاه هجری به دنیا آمده بود ـ پس از عمری تلاش در امر گسترش حدیث، در سال ۴۳۲ق، وفات یافت۴ و آرامگاه او در منطقة نَسَف ـ شهری بین جیحون و سمرقند ـ قرار گرفته است.۵
[۸۰ ].حسین بن حسن (حسین)۶ بن خلف كاشغری۷ (ابو عبد الله)
از دانشمندان احتمالاً شیعی است که در سالهای پایانی قرن پنجم در سمرقند بوده است. اثری با عنوان كتاب زین العابدین نگاشته كه بعدها منبع سیّد ابن طاووس در تألیف رسالة المواسعة والمضایقة فی قضاء فوائت الصلاة شد.۸ او آثار دیگری نیز همچون: كتاب الصلاة، كتاب المناجاة و كتاب الفكر و الصبر داشته است.۹
1.. بحار الأنوار، ج۱، ص۴۲.
2.. أعیان الشیعة، ج۴، ص۱۸۳.
3.. خاتمة المستدرک، ج۱، ص۳۸۰.
4.. تذکرة الحفّاظ، ذهبی، ج۳، ص۱۱۰۲.
5.. الكنی و الألقاب، ج۳، ص۱۸۴؛ الاعلام، ج۲، ص۱۲۸.
6.. المجتنی من دعاء المجتبی، ص۸۸.
7.. كاشغر در خراسان و نزدیک مرز چین بوده است.
8.. أعیان الشیعة، ج۵، ص۴۷۸.
9.. لسان المیزان، ج۲، ص۶۵.