بیشتری یافت. از مهمترین تفسیرهای اثریِ شیعه در قرن سوم، تفسیر العیّاشی است که توسط محمّد بن مسعود عیّاشی (م۳۲۰ق) تدوین شده است.
در میان شیعه، تا کنون تعاریف گوناگونی برای اصطلاح «تفسیر روایی» ارائه شده است که بعضی از آنها یا با مبانی شیعه سازگار نیستند و یا کاستیهای محسوسی دارند. جامعترین تعریفی را که در اینباره میتوان ارائه داد، چنین است:
تفسیر روایی، تفسیری است که دربردارنده مجموعه احادیثی در تبیین و توضیح آیات قرآنی است. این گونه احادیث میتوانند بیانگر شأن نزول، چگونگی قرائت، تأویلات و تفسیر معانیِ آیات باشند.۱
بر اساس این تعریف، اقوال صحابه و تابعان بزرگ، حتّی کسانی چون ابن عبّاس و مجاهد، از دایره تفسیر روایی خارج اند و به کلمات آنها در تفسیر و تبیین آیات به عنوان حدیث، توجّهی نمیشود.۲
معرفی کتاب تفسیر العیّاشی
فهرستنگاران، این کتاب را التفسیر نامیدهاند؛ ولی این اثر در گذر زمان، به تفسیر العیّاشی شهرت یافته است.
این کتاب، که قدمتی دیرینه دارد، از مصادر تفسیری شیعه و از مهمترین ارکان تفاسیر روایی است. مفسّران و محدّثان بزرگی چون طبرسی، حرّ عاملی، مجلسی، فیض کاشانی و بحرانی، به آن اعتماد کرده و روایات آن را گزارش نمودهاند.
تفسیر العیّاشی، به شیوه دیگر تفاسیر روایی، روایاتی را برای تبیین و تفسیر هر آیه با سند خود عیّاشی، ذیل آن آیه آورده است. عیّاشی با این شیوه، تمام