قلانسی؛ فضل بن شاذان و.... تقریباً تمام این افراد، ثقه و مورد اعتماد عالمان شیعی هستند.
گذشته از اساتید یاد شده، نام تعداد دیگري از اساتید وی در دامنة كتب اربعه و وسائل الشیعة وجود دارند كه ناشناخته و یا ضعیف هستند، مانند: آدم بن محمّد بلخی؛ اسحاق بن محمّد بن احمد نخعی؛ ابو العباس بن مغیره؛ احمد بن منصور خزاعی؛ ابراهیم بن محمّد بن فارس. مجموع روایات این افراد مجهول و ضعیف در میان روایات عیّاشی در دامنة ياد شده، كمتر از ده درصد است.
به نظر میرسد در صورتی كه در میان اساتید عیّاشی، راویان ضعیف هم وجود داشته است، یا باید پذیرفت كه تعدادشان اندك بوده و نجاشی مبالغه كرده كه گفته نقل از ضعفا بسیار داشته است و یا این كه در سدههای چهارم و پنجم توسط محدّثان و نویسندگان جوامع، پالایش شده و آن روایات ضعیف، به دست ما نرسیدهاند.
شاگردان مهم: محمّد بن عمر بن عبدالعزیز كشی (۵۰ درصد) و فرزند عیّاشی جعفر بن محمّد بن مسعود (۳۲ درصد).
اكنون همین بررسی و شناخت اساتید و شاگردان وی را در کتابهاي رجالی شیعه (كتب اصلی) پی میگیریم:
اساتید عیّاشی در كتب رجال
در کتابهاي رجالی، افراد زیر به عنوان اساتید عیّاشی معرفی شدهاند:
ـ حسین بن اشکیب
دانشمند بزرگ خراسان و صحابة امام هادی علیه السلام و امام حسن عسكری علیه السلام.
گویا عیّاشی، بسیار تحت تأثیر حسین بن اشکیب، بوده و بسیاری از روایاتش را از او نقل میكرده است. چنانچه نجاشی در توصیف حسین بن اشكیب مینویسد: «روی عنه العیّاشی و أكثر (فأكثر) و اعتمد حدیثه».۱
البته در روایات باقی مانده از عیّاشی، این كثرت نقل از ابن اشكیب دیده نمیشود. چنانچه در بین ۷۱۸ روایت عیّاشی در وسائل الشیعة، تنها پنج روایت را