نیز در عراق خراسان و سمرقند كرده است. وی كتب بسیاری نگاشته و احادیث فراوانی را حفظ كرده است.۱ نوع بیان خطیب، آن است كه وی را از دانشیان سنّی دانسته است؛ ولی هیچ تصریحی نكرده است.
[۵۸ ].محمّد بن ابراهیم ورّاق سمرقندی
محمّد بن ابراهیم ورّاق، از راویان شیعیِ سمرقند۲ است كه عیّاشی،۳ ابو عمرو كشّی۴ و سعد بن جناح كشّی،۵ از او روایت شنیدهاند. او نیز شاگرد راویانی همچون: علی بن محمّد قمّی۶ و حمدان بن احمد قلانسی۷ است.
محمّد بن ابراهیم در زمان امام حسن عسكری علیه السلام یا مدّتی پس از ایشان زندگی میكرده است؛ چه این كه جریانی را در سفر حج از همسفر خود بورق بوشنجانی ـ از اصحاب امام عسكری علیه السلام ـ در بارة فضل بن شاذان گزارش میكند.۸
[۵۹ ].محمّد بن عمر سمرقندی
محمّد بن عمر بن عبدالعزیز کشّي در کتاب رجالش روایتی نگاشته شده به خطّ محمّد بن عمر سمرقندی را نقل میکند. نحوة بیان کشّي به گونهای است که گویا محمّد بن عمر، دارای کتابی بوده که به صورت وجاده در اختیار کشّي قرار گرفته است.
محتوای روایت در بارة ملاقاتی است که در ماجرای قیام عاشورا، عمرو بن
1.. تاریخ بغداد، ج۱۲، ص۳۸۴، ش۶۸۴۴.
2.. رجال الطوسی، ص۴۴۰، ش۶۲۸۳.
3.. كمال الدین و تمام النعمة، ص۴۸۱، ح۸.
4.. اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۵۴۳، ش۴۸۱.
5.. همان، ص۸۱۷، ش۱۰۲۳.
6.. همان، ص۵۴۳، ش۴۸۱.
7.. اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۸۱۷، ش۱۰۲۳.