علی بن حسین از شاگردان محمّد بن مسعود عیّاشی،۱ جعفر بن محمّد بن مالك و (ابو حسین۲ یا) ابو جعفر اسدی است.۳ وی مؤلّف كتاب مداواة الجسد لحیاة الأبد است.۴
[۵۷ ].فتح بن قرة سمرقندی أبو نصر
صدوق در كتاب علل الشرائع،۵ حديثي را با سه واسطه از وی نقل میكند. این روایت را شاگرد فتح یعنی احمد بن ذهیل نقل میكند و استاد فتح در این روایت، محمّد بن خلف مروزی است. با توجّه به تضعیف محمّد بن خلف از جانب عالمان سنّی (همانند ذهبی) به خاطر نقل روایات فضايل امام علی علیه السلام میتوان شیعه بودن محمّد را احتمال داد.
همچنین مضمون روایت كتاب علل الشرائع، گویای آن است كه راویان روایت باید از شیعیان و یا متمایلان شیعی باشند. این روایت، حدیث مشهور جابر از پیامبر خدا صلی الله علیه و اله است. در قسمتی از آن آمده است: «یا علی لا یحبك إلّا مؤمن و لا یبغضك إلّا منافق أو ولد زنیة او حملته امه وهی طامث».۶
خطیب بغدادی، نام او را در شمار راویان و بزرگان بغداد ذكر میكند. او مینویسد كه فتح، اصالتاً بغدادی است؛ ولی ساكن سمرقند شد و به سمرقندی شهرت یافت. همچنين او شاگردیِ عالمان گوناگوني همچون: احمد بن محمّد بن عیسی۷ (زنده در ۲۷۴ یا ۲۸۰ ق) و عبد الله بن عبد الرحمان دارمی (م۲۵۵ ق) را