113
تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ

علی بن حسین از شاگردان محمّد بن مسعود عیّاشی،۱ جعفر بن محمّد بن مالك و (ابو حسین۲ یا) ابو جعفر اسدی است.۳ وی مؤلّف كتاب مداواة الجسد لحیاة الأبد است.۴

[۵۷ ].فتح بن قرة سمرقندی أبو نصر

صدوق در كتاب علل الشرائع،۵ حديثي را با سه واسطه از وی نقل می‌كند. این روایت را شاگرد فتح یعنی احمد بن ذهیل نقل می‌كند و استاد فتح در این روایت، محمّد بن خلف مروزی است. با توجّه به تضعیف محمّد بن خلف از جانب عالمان سنّی (همانند ذهبی) به خاطر نقل روایات فضايل امام علی علیه السلام می‌توان شیعه بودن محمّد را احتمال داد.

همچنین مضمون روایت كتاب علل الشرائع، گویای آن است كه راویان روایت باید از شیعیان و یا متمایلان شیعی باشند. این روایت، حدیث مشهور جابر از پیامبر خدا صلی الله علیه و اله است. در قسمتی از آن آمده است: «یا علی لا یحبك إلّا مؤمن و لا یبغضك إلّا منافق أو ولد زنیة او حملته امه وهی طامث».۶

خطیب بغدادی، نام او را در شمار راویان و بزرگان بغداد ذكر می‌كند. او می‌نویسد كه فتح، اصالتاً بغدادی است؛ ولی ساكن سمرقند شد و به سمرقندی شهرت یافت. همچنين او شاگردیِ عالمان گوناگوني همچون: احمد بن محمّد بن عیسی۷ (زنده در ۲۷۴ یا ۲۸۰ ق) و عبد الله بن عبد الرحمان دارمی (م۲۵۵ ق) را

1.. الفهرست، طوسی، ص۲۷۰.

2.. رجال الطوسی، ص۴۲۹.

3.. همان ‌جا. گفتنی است که عبارات سه گانة شیخ طوسی در بارة وی دارای اختلافاتی است (معجم رجال الحدیث، ج۱۱، ص۳۶۵، ش۸۰۵۳).

4.. علل الشرائع، ج۱، ص۱۴۵.

5.. همان ‌جا.

6.. خطیب بغدادی، به اشتباه گفته: «احمد بن محمّد بن عیسی البرقی»؛ چون كه یا برقی است كه باید احمد بن محمّد بن خالد باشد و یا این كه مقصود احمد بن محمّد بن عیسی اشعری است كه هر دو در یك طبقه‌اند.


تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
112

[۵۵ ].عبید بن محمّد نخعی شافعی سمرقندی

او استاد ابو عمرو كشّی است. كشّی از وی روایت پیشگوییِ پیامبر خدا صلی الله علیه و الهدر بارة وفات ابوذر را گزارش كرده است. این روایت را كشّی در معرفی مالك اشتر آورده است؛ چه این كه ابوذر در این روایت می‌گوید: «إنّ رسول الله صلی الله علیه و الهأخبرنی إنی أموت فی أرض غربة، وأنه یلی غسلی و دفنی و الصلاة علی رجال من أمته صالحون».

آن کسي که به طور اتفاقی از نزدیكی ربذه می‌گذشته، مالك اشتر بوده كه از وفات ابوذر آگاه و متكفّل امر كفن و دفن وی می‌گردد.۱

در متون روایی و رجالی، تأییدی بر شیعه بودن عبید بن محمّد یافت نشد، بویژه این كه شهرت وی به «شافعی سمرقندی»، بیان كنندة آن است كه او سنّی شافعی بوده است.

[۵۶ ]. علی بن حسین بن علی طبری (ابو الحسین۲ بن ابی طاهر)

از راویان شیعه و از اهالی سمرقند است.۳ او با واسطه از معصومان علیهم السّلام روایت نقل می‌كرد و در توصیف وی گفته شده كه فردی موثّق و وكیل بوده است.۴ روشن نیست كه وكالت وی از جانب چه كسی بوده است؛ امّا احتمالاً ـ با توجّه به زمان حیات وی ـ باید وكالت از جانب یكی از نوّاب اربعة امام عصر علیه السلام را عهده‌دار بوده باشد.۵

1.. اختیار معرفة الرجال، ج۱، ص۲۸۳، ش۱۱۷.

2.. در رجال الطوسی (ص ۴۲۹) كنیة وی ابو الحسن بن ابی طاهر الطبری آمده است؛ ولی همو در الفهرست (ص۲۷۰) كنیة وی را ابو الحسین دانسته است.

3.. رجال الطوسی، ص۴۲۹.

4.. همان ‌جا. طوسی نام او را در باب آخر و در شمار «من لم یرو عن احدهم» آورده است.

5.. با توجّه به این که شیخ طوسی، او را از غلمان عیّاشی می‌شمارد، چندان نمی‌توان به راحتی او را از وکیلان نوّاب امام عصر(عج) دانست.

  • نام منبع :
    تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی غلامعلی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 38314
صفحه از 356
پرینت  ارسال به