111
تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ

معصومه علیها السلام۱ در قم بوده است.۲ خوش‌بختانه بخشی از روایات وی را ـ كه شاگردش عیّاشی گزارش كرده ـ در كتاب اختیار معرفة الرجال می‌توان ديد.۳

شاگرد دیگر او محمّد بن وارث است که کتاب‌های پیش گفتة وی را از او روایت کرده است.۴ بنا به نقل میرزا عبد الله افندی (شاگرد علّامه مجلسی)، نسخه‌ای از صحیفة سجّادیه نیز موجود است که توسط محمّد بن وارث از حسین بن اشکیب روایت شده است. بنا بر این وی افتخار روایت کردن كتاب صحیفة سجّادیه را نیز داشته است.۵ غیر از چند گزارش در بارة وجود این نسخه در عصر صفویه، آگاهی بیشتری در دست نبود. خوش‌بختانه اخیراً یکی از نسخ خطّی این روایتْ یافت شده و با عنوان صحیفة سجّادیه به روایت حسین بن اشکیب در اصفهان به چاپ رسیده است.۶ ادعیة موجود در این روایت، دارای تفاوت‌هایی با صحیفة مشهوره است و برای نمونه، دعای چهل و چهار آن در هیچ کدام از روایات پیشین صحیفه نیامده است.

حسین بن اشكیب، به خاطر توانمندی‌اش در مناظره‌های كلامی در نزد حاكم بلخ (ابن ابی شور)، فردی شناخته شده بود. در جریان حضور یك فرد غیر مسلمان از هندوستان ـ که به دنبال پیامبر آخر الزمان بوده ـ، حسین از طرف حاكم بلخ مأمور می‌شود كه با وی مناظره كند. در پایان مناظره، كافر هندی، شیعه می‌شود.۷

1.. خادم قبر حضرت معصومه علیها السلام بودن، بسیار بعید است؛ چه این ‌كه در سدة سوم و ابتدای سدة چهارم، بعید است كه قبر حضرت معصومه علیها السلام دارای بارگاهی شده باشد؛ امّا امكان خادم قبر امام رضا علیه السلام بودن، از احتمال بیشتری برخوردار است؛ چه این كه کاربرد این اصطلاح در دیگر متونِ به كار رفته، تنها برای خادم قبر امام رضا علیه السلام ثبت شده است (ر. ک: عیون أخبار الرضا علیه السلام، ص۳۱۳، ح۴). تنها ایرادی كه به این احتمال وارد است، اين كه اگر وی در سمرقند بوده، چگونه می‌توانسته خدمت‌گزار مرقد امام رضا علیه السلام باشد؟!

2.. أعیان الشیعة، ج۵، ص۴۵۸ ـ ۴۵۹.

3.. ر. ک: اختیار معرفة الرجال، ج۱، ص۷۵ ـ ۹۸ و ۲۰۲ ـ ۲۰۳ و ۳۳۶ و ۴۰۰ و ج۲، ص۴۳۰ ـ ۴۳۴.

4.. رجال النجاشی، ص۴۴ ـ ۴۵.

5.. افندی می‌نویسد: از نسخة عتیقه‌ای از صحیفه به روایت محمّد بن وارث از حسین بن اشکیب و به خط ابن مقله، خطّاط نامدار عصر عباسی، آگاه شدم... ( الصحیفة الثالثة، ص۱۱، به نقل از: صحیفة سجادیه به روایت حسین بن اشکیب، ص۵۰).

6.. این کتاب، به همّت «مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزة علمیة اصفهان» و با استفاده از نسخۀ خطی موجود در کتاب‌خانة شخصی آية الله روضاتی در سال ۱۳۸۳ ش، به چاپ رسیده است.

7.. الکافی، ج۱، ص۵۰۵؛ كمال الدین و تمام النعمة، ص۴۳۸، ح۵.


تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
110

چشم می‌خورد: كتاب الرد علی من زعم أن النبی صلی الله علیه و اله كان علی دین قومه، الرد علی الزیدیة و كتاب النوادر. محمّد بن مسعود عیّاشی، افتخار شاگردی او را دارد و از وی بسیار حدیث نقل كرده است. اگرچه حسین بن اشكیب را برخی مروزی خوانده‌اند، با اين حال، اقامت وی در سمرقند و كش بوده است. او دانشمندی متكلّم، فقیه و مؤلّف بوده است.۱ در بارة او نوشته‌اند: «فاضل، جلیل، متکلّم، مناظر، صاحب تصانیف، لطیف الکلام، جیّد النظر».۲

شیخ طوسی، او را از اصحاب روایت امام هادی علیه السلام، و امام عسكری علیه السلام و همچنین در شمار افرادی كه راویِ امامان نبوده‌اند، آورده است.۳ همچنین در بعضی نسخ، نام وی به اشتباه، حسین بن اسكیب درج شده است. این عملكرد ناسازگار شیخ طوسی و اختلاف نسخه‌ها سبب شده كه برخی گمان كنند كه این دو عنوان، برای دو نفر بوده است. حال آن كه با توجّه به این كه این افراد در یك زمان می‌زیستند و از سوی دیگر، نام پدر حسین نیز نامی نادر است، بسیار بعید است كه این عنوان برای دو نفر بوده باشد.۴

نکته‌ای که در زندگی‌نامة وی آمده، آن است كه او را «خادم القبر»۵ خوانده‌اند. تاریخ، روشن نكرده كه مقصود، كدام قبر است. بویژه آن كه در سمرقند و كش، آرامگاه فرد مهمی وجود نداشته است.۶ از این رو، برخی احتمال داده‌اند كه وی خادم قبر پیامبر خدا صلی الله علیه و اله یا قبر امام رضا علیه السلام و یا نهایتاً خادم قبر حضرت

1.. رجال النجاشی، ص۴۴ ـ ۴۵.

2.. رجال الطوسی، ص۴۲۰.

3.. همان، ص۳۹۸ و ۴۲۰.

4.. معجم رجال الحدیث، ج۶، ص۲۱۷ ـ ۲۱۸، ش۳۳۲۲.

5.. رجال النجاشی، ص۴۴ ـ ۴۵.

6.. البته در سمرقند، قثم بن عباس ـ صحابة بزرگ پیامبر خدا صلی الله علیه و اله ـ وجود داشت؛ امّا بعید است که وی خادم قبر قثم باشد، مگر آن‌که در ملازمت با این قبر زندگی می‌کرده و از این‌رو، وی را خادم القبر خوانده باشند.

  • نام منبع :
    تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی غلامعلی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 38632
صفحه از 356
پرینت  ارسال به