109
تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ

نجاشی، جعفر بن احمد را مشهور به «ابن العاجز» دانسته است؛۱ امّا ظاهراً این كلمه، تصحیف شده و درست آن «ابن التاجر» بوده است.۲ بنا بر این، وی تاجرزاده است و یا در دنیای او تاجر یا تاجرانی مشهور وجود داشته‌اند.

از وی با عنوان «جعفر بن احمد»، حدود ده روایت در كتب اربعة شیعه روایت شده است. در این روایت‌ها، جعفر از اساتیدی چون عبد الله بن الفضل، علی بن الحسن و علی بن محمّد، حدیث شنیده است و شاگردانی همانند: محمّد بن اسماعیل برمكی و محمّد بن مسعود عیّاشی، این روایت‌ها را از او نقل كرده‌اند.۳

[۵۳ ].جعفر بن معروف سمرقندی (ابو الفضل)

عیّاشی از شاگردان او بوده و از وی احادیث بسیاری شنیده و روایت كرده است. گفته شده كه جعفر بن معروف در اعتقاداتش از راه اعتدال، خارج شده و راه غلو را برگزیده بود. بر این اساس در روایات وی، هم احادیث صحیح و هم احادیث ناسالم دیده می‌شود.۴ لذا گروهی در نقل روایت از وی توقّف كرده‌اند.۵

گفتنی است كه وی با جعفر بن معروف ساكن در كش، متفاوت است؛ چه این كه كنیة جعفر بن معروف کشّي، ابو محمّد است و وی ابو الفضل.۶

[۵۴ ].حسین بن اشكیب (ابو عبد الله)

او اصالتاً قمی و از اصحاب امام هادی علیه السلام و امام عسكری علیه السلام است. وی را از اساتید و راویان بزرگ حدیث در خراسان شمرده‌اند. حسین بن اشكیب در نقل روایات، فردی موثّق و ضابط بوده است. در فهرست آثار علمی او این كتاب‌ها به

1.. همان‌ جا.

2.. اختیار معرفة الرجال، ج۱، ص۶۰ و ۳۲۲؛ رجال الطوسی، ص۴۱۸؛ رجال ابن داوود، ص۶۲؛ لسان المیزان، ج۲، ص۱۰۷.

3.. معجم رجال الحدیث، ج۵، ص۱۷ ـ ۱۸.

4.. رجال ابن غضائری، ج۲، ص۴۵؛ رجال ابن داوود، ص۲۳۵ ـ ۲۳۶.

5.. أعیان الشیعة، ج۴، ص۱۸۷؛ خلاصة الأقوال، ص۳۳۱.

6.. الخلاصة، ص۳۱.


تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
108

چشم می‌خورَد.۱ در صورتی كه دو نفر بوده باشند ـ چنانچه خواهد آمد ـ، بعید نیست آن کسي که استادِ بدون واسطة كشّی است، فرزند همین ابراهیم ورّاق باشد.

[۵۱ ].اسحاق بن ابراهیم ورّاق سمرقندی

شیخ صدوق، روایتی نبوی را با سه واسطه، از وی گزارش كرده است.۲ در كتب رجال شیعه، نام وی نیامده است؛ ولی در رجال اهل سنّت، نام فردی با عنوان ابو یعقوب اسحاق بن ابراهیم ورّاق، از راویان خراسان دیده می‌شود كه هم‌طبقه با ترمذی (م۲۷۹) است.۳ به نظر می‌رسد كه این دو عنوان، نام یك نفر باشد.

[۵۲ ].جعفر بن احمد بن ایّوب سمرقندی(ابو سعید)

از محدّثان و متكلّمان۴ شیعیِ۵ سمرقند است. پدرش احمد بن ایّوب سمرقندی، از محدّثان مشهور اهل سنّت در مرو بوده و اسحاق بن راهویه (م۲۳۸ق) یكی از شاگردان اوست.۶ بعدها فرزندش جعفر، شیعه شد. از این رو، نجاشی در توصیف وی به صحّت حدیث و مذهب او شهادت می‌دهد.۷ محمّد بن مسعود عیّاشی در درس حدیث جعفر بن احمد حضور داشته است. کتاب‌هاي متعدّدی نگاشته است۸ و متأسّفانه، تنها از نام كتاب الرد علی من زعم أن النبی صلی الله علیه و اله كان علی دین قومه قبل النبوة ـ که یكی از آثار اوست ـ، آگاه هستیم.۹

1.. اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۸۱۷ ـ ۸۱۸، ح۱۰۲۳.

2.. الخصال، ص۳۲.

3.. تهذیب الكمال، ج۸، ص۹۷، ش۳۴۲۹.

4.. رجال الطوسی، ص۴۱۸.

5.. رجال ابن داوود، ص۶۲.

6.. الثقات، ابن حبان، ج۸، ص۴؛ تاریخ الاسلام، ذهبی، ج۱۵، ص۳۸.

7.. رجال النجاشی، ص۱۲۱.

  • نام منبع :
    تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی غلامعلی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 38497
صفحه از 356
پرینت  ارسال به