107
تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ

قثم، هنگام ضربت خوردن امام علی علیه السلام در مسجد كوفه حضور داشت و ابن ملجم را دستگیر كرد.۱ او پس از امام علی علیه السلام در فتح سمرقند ـ زمان معاویه ـ شركت داشت و در همان شهر به شهادت رسید۲ و قبرش در همان دیار است. مقبرة وی اكنون به شاه زنده یا قدمگاه قثم بن عبّاس، معروف است كه یکی از زیباترین و با صفاترین بناهای باستانی سمرقند است.

در تقوای قثم، همین بس كه وقتی فرماندار خراسان، سعید بن عثمان، به پاس جنگجویی او خواست که هزار سهم به وی هدیه دهد، قثم گفت: نه نمی‌پذیرم! ابتدا خمس آن را بده و سپس حقوق مردمان را بپرداز. آن گاه هرچه خواستی به من عطا كن.۳

سدة سوم هجری

[۴۹ ].ابو نصر سمرقندی

او راوی‌اي ناشناخته از اهالی سمرقند است. ابو نصر با سه واسطه، از امام صادق علیه السلام روایت می‌كند. سیّد علی بن طاووس در كتاب جمال الاُسبوع، روایتی را در فضیلت غسل جمعه نقل می‌كند كه ابونصر سمرقندی گزارش كرده است.۴ در این روایت، عثمان بن احمد بن سماك، شاگرد ابو نصر، و حسین بن حمید (حیدر) استاد اوست.

[۵۰ ].إبراهیم ورّاق سمرقندی

او شاگرد علی بن محمّد قمی و استاد ابو عمرو كشّی صاحب كتاب رجال است.۵ در میان اساتید و اساتیدِ اساتید كشّی، نام محمّد بن ابراهیم ورّاق سمرقندی نیز به

1.. تاریخ الیعقوبی، ج۲، ص۲۱۲.

2.. بحار الأنوار، ج۳۳، ص۴۹۱.

3.. الطبقات الكبری، ج ۷، ص۳۶۷.

4.. جمال الاُسبوع، ص۲۲۸.

5.. اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۵۴۳، ح۴۸۱.


تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
106

اصحاب، راویان۱ و كارگزاران امام علی علیه السلام نیز بوده است. مورّخان همواره، قُثَم را به فضل و ورع ستوده‌اند.۲

عبد الله بن جعفر بن ابی طالب نقل می‌كند كه در كودكی با عبید الله و قُثَم ـ دو فرزند عبّاس ـ در حال بازی بودند كه پیامبر صلی الله علیه و اله با مركب خویش برآنان می‌گذرد و وقتی فرزندان عبّاس را می‌بیند، با ملاطفت ویژه‌ای با آنان برخورد مي‌کند و هر دویِ ایشان را بر مركب خویش سوار می‌كند.۳ مدّت‌ها پس از وفات پیامبر خدا صلی الله علیه و اله، گروهی شاید برای ایجاد تنش، از او می‌پرسند: چرا تنها علی از پیامبر ارث بُرد و شما (خاندان عباس) از ارث محروم شُدید؟ قثم پاسخی می‌دهد كه نشانگر معرفت اوست. او می‌گوید: «انّه كان اوّلنا لحوقاً و اشدنا لزوقاً؛ چراكه علی، نخستین كس از ما بود كه به پیامبر پیوست و از همة ما بیشتر با او همراه بود».۴

امیر مؤمنان علیه السلام ـ در همان ابتدای خلافت ـ هنگام عزیمت به سوی فتنه‌آفرینان بصره، قثم را به عنوان والیِ مكّه و طائف منصوب كرد۵ و برای او و تمام فرزندان عبّاس دعا كرد.۶ در سال ۳۸ هجري، امام علی علیه السلام او را به عنوان امیر الحاج گماشت۷ و نامة شصت و هفت نهج‌البلاغه، یادگاری‌اي از این حكم علوی به قُثَم بن عبّاس است.

قثم تا روزی كه امام علی علیه السلام به شهادت رسید، فرماندار مكّه بود و با تحرّكات معاویه در خونخواهی طلبیدن برای عثمان از مکّیان، مقابله كرد. هرچند به هنگام حملة بسر بن ارطات به مكّه، قثم از مكّه فرار كرد، با اين حال، پس از خروج بسر، دوباره به مكّه بازگشت.۸

1.. رجال الطوسی، ص۷۹.

2.. الطبقات الكبری، ج۷، ص۳۶۷.

3.. أسد الغابة، ج۴، ص۱۹۷.

4.. همان‌ جا.

5.. ابتدا امیرمؤمنان علیه السلام، ابو قتاده انصاری را والی مكّه می‌كند؛ امّا چیزی نمی‌گذرد كه امام علیه السلام قُثَم را به فرمانداری آن دیار، منصوب می‌كند.

6.. معجم رجال الحدیث، ج۱۵، ص۷۹.

7.. تاریخ الطبری، ج۵، ص۱۳۲.

8.. الغارات، ج۲، ص۶۲۱.

  • نام منبع :
    تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی غلامعلی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 38471
صفحه از 356
پرینت  ارسال به