53
تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ

را ۳۶ فرسخ در ۴۶ فرسخ نوشته‌اند.۱ شهر سمرقند، مركزیت سیاسیِ صُغد بوده است.۲

اقلیم صغد، دربر دارندة اراضی سرسبزی بوده كه میان دو رود سیحون و جیحون، محصور شده بوده و از رود میانی زرفشان ـ یا همان نهر صُغد ـ سیراب می‌شده است. از آن جا كه در دوسوی صُغد، دو شهر سمرقند و بخارا بوده است، یاقوت حموی از این اقلیم به «صُغَدین» تعبیر می‌كند و قائل به «صُغد سمرقند» و «صُغد بخارا» است.۳

الف. سرسبزیِ منطقه

زیباییِ منطقة صُغد، سبب شده بود که این اقلیم، از مشهورترین اقالیم خراسان گردد و آن را در شمار سه بهشت۴ و یا چهار بهشت دنیا (جنات اربعه)۵ بخوانند.۶

صاحب آثار البلاد وأخبار العباد در توصیف این دیار می‌نویسد: «صغد از بخارا تا سمرقند، جمیعاً باغات و دهات است. درختان، آن‌قدر به هم نزدیك‌اند كه تا به روستاها وارد نشوی، متوجّه نمی‌شوی که به روستای بعدی وارد شده‌ای. آب آن بسیار و خوش‌گوار است. هوایش بهتر از غوطة دمشق و ابلة بصره و شعب بوان است. در صُغد، جایی مرتفع نیست كه اگر شخص به آن جا رود به نظرش صحرا یا كوه بی‏درخت و باغ آید. هر چه چشم كار كند، باغ و درخت است... در تمام این راه، باغات است و در جمیع این باغات، حوض‌ها ساخته‏اند و نهرها جاری كرده‏اند و عمارات عالی، بنا نهاده‏اند».۷

1.. أحسن التقاسیم، ص۲۶۹.

2.. ارباع خراسان، ص۴۹۲.

3.. معجم البلدان، ج‏۳، ص۴۱۰.

4.. مسالک الممالک الاصطخری، ص۲۹۳.

5.. جنات اربعه را چنین برشمرده‌اند: الغوطة [دمشق يا كورتها]؛ أبلة البصرة؛ شعب بوان؛ صُغد سمرقند (تاج العروس، ج۱۰، ص۳۵۷).

6.. آثار البلاد و أخبار العباد، ص۶۲۳.

7.. همان، ص۶۲۴.


تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
52

رودخانه‏ای كه بدان جیحون گویند و آن شهر را بخارا نامند كه به رحمت خداوند، اندر است و فرشتگان، آن را در بر گرفته‏اند. مردمش پیروزمندند. كسی كه آن جا در بستر بخوابد، پاداش كسی را دارد كه در راه خدا، شمشیر زند. در پشت آن، شهری است به نام سمرقند كه چشمه‏ای از چشمه‏های بهشت در آن جا می‏جوشد و گوری از گورهای پیامبران در آن است و باغچه‏ای از باغچه‏های بهشت است. مردم این شهر در روز قیامت، با شهدا محشور می‏شوند».۱

همچنین روایت دیگري را در فضیلت بخارا این گونه گزارش کرده‌اند: «پیامبر صلی الله علیه و اله از جبرئیل علیه السلام پرسید: چرا به شهری كه بخارا نام دارد، فاخره می‌گویند؟ علّت این نام‌گذاری چیست؟ جبرئیل پاسخ داد: زیرا در روز رستخیز، بر شهرهای دیگر به دلیل فزونی شهیدانش فخر كند. سپس پیامبر خدا صلی الله علیه و اله گفت: خداوندا! فاخره را مبارك دار و دل مردمش را به تقوا پاكیزه كن و ایشان را بر امّت من شفقت ده».۲

به نظر می‌رسد که این گونه روایات، بیشتر ساختة دستگاه دروغ‌پراکنیِ حکومت اُموی باشد؛ چه این‌که این گونه روایات،‌ در کتب معتبر شیعه و اهل سنّت، دیده نمی‌شود. همچنین با توجّه به مقاومت مردم بخارا و نفوذناپذیریِ شهر و شکست دو لشکر در دورة معاویه و یزید بن معاویه، ظاهراً حاکمانِ اُموی، برای تهییج مردم به پیکار در این نقطه، ناگزیر به جعل روایت روی آورده‌اند. دقّت در مفاد روایت، این گمانه را تقویت می‌کند.

۳. صُغد(سُغد)

حدّ فاصل میان بخارا و سمرقند، سرزمینی است سراسر سرسبز که به آن «صغد» می‌گویند. در متون كهن، گاه نام این منطقه را با حرف «سین» (سغد) می‌نگاشتند؛ ولی با همین تلفّظ ـ ضمّ سین یا صاد ـ قرائت می‌كردند.۳ مساحت این سرزمین

1.. آثار البلاد و أخبار العباد، ص۵۸۷.

2.. همان‌ جا.

3.. مراصد الاطلاع علی اسماء الامكنة و البقاع، ج‏۲، ص۸۴۲.

  • نام منبع :
    تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی غلامعلی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 38630
صفحه از 356
پرینت  ارسال به