337
تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ

می‌زیسته و نشاط علمی در این دوران بیشتر در بغداد (در میان شهرهای عراق) بوده است، به نظر می‌رسد كه وی به بغداد رفته است.

ﻫ. ماوراء النهر

ـ آدم بن محمّد قلانسی بلخی، در سمرقند و كش استاد محمّد بن مسعود عیّاشی۱ و محمّد بن عمر كشّی۲ بوده است. عیّاشی او را ستوده است.۳

ـ ابو القاسم نصر بن صباح بلخی: از آن جا كه كشّی شاگرد اوست۴ و كشّی نیز برای تحصیل از سمرقند و كش خارج نشده است، به نظر می‌رسد كه وی در منطقة ماوراء النهر به تدریس اشتغال داشته است و با توجّه به نام كتاب نصر بن صباح (یعنی كتاب معرفة الناقلین)۵ احتمال دارد كه كشّی تحت تأثیر همین اثر، رجال خود را تدوین كرده باشد.

ـ ابو عمرو بلخی، از شاگردان محمّد بن مسعود عیّاشی:۶ وی نیز احتمالاً پرورش یافتة حوزة سمرقند است.

ـ ابراهیم بن محمّد خُتَّلی، استاد ابو عمرو كشّی است.۷

ـ جبریل بن احمد فاریابی، از راویان شیعی قرن سوم و مقیم در كش است.۸ او را «كثیر الروایة عن العلماء بالعراق و قم و خراسان»۹ توصیف كرده‌اند و آنچه ابن حجر از حلقة درس۱۰ او گزارش می‌دهد، مربوط به حضور وی در دوران

1.. کمال الدین و تمام النعمة، ص۷۰.

2.. اختیار معرفة الرجال، ج۱‌، ص۷۱ ـ ۷۲.

3.. لسان المیزان، ج۱، ص۳۳۷، ش۱۰۴۲.

4.. مستدركات علم رجال الحدیث، ج۸، ص۶۷ ـ ۶۸، ش۷.

5.. رجال النجاشی، ص۴۲۸، ش۹۴۱۱.

6.. کمال الدین و تمام النعمة، ص۲۸۶ ـ ۲۸۷.

7.. اختیار معرفة الرجال، ج۱‌، ص۶، ش۳ و ص۳۴۱، ش۲۰۲ و ج۲، ص۷۹۴، ش۹۷۰.

8.. رجال الطوسی، ص۴۱۸، ش۶۰۴۲.

9.. همان جا.

10.. لسان المیزان، ج۲، ص۹۴ ـ ۹۵، ش۳۰۰.


تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
336

ـ ابو عبد الله‏ محمّد بن علی بن خلف عطّار كوفی بلخی، که از راویان پرحدیث است و او را بیشتر كوفی گفته‏اند۱ و در متنی نیز بلخی گفته شده است.۲سكونت وی در بغداد بوده است.۳

ـ مظفّر بن احمد بلخی، که در متون روایی، استادِ شیخ مفید است.۴

ـ ابو الجیش مظفّر بلخی ورّاق۵ که از راویان و متكلّمان مشهور شیعی۶ و از شاگردانِ‏ دست‌پروردة متكلّم نامور شیعه ابو سهل نوبختی (شاگرد امام حسن عسكری علیه السلام) است.۷ شیخ مفید در بغداد شاگرد او بوده است (به نظر می‌رسد که این دو عنوان اخیر برای یک نفر بوده باشد).

ـ ابوالحسن دارم بن قبیصة بن نهشل صغانی،۸ از شاگردان و راویان امام رضا علیه السلام است.۹ او روایت معروف نبوی «اصْطَنِعِ الْمَعْرُوفَ إِلَی أَهْلِهِ وَ إِلَی غَیرِ أَهْلِهِ فَإِنْ كَانَ أَهْلَهُ فَهُوَ أَهْلُهُ وَ إِنْ لَمْ یكُنْ أَهْلَهُ فَأَنْتَ أَهْلُه؛ نسبت به هر كس كه سزاوار آن است یا سزاوار آن نیست، نیكی كن؛ زیرا بر فرض كه كسی سزاوار نباشد، تو شایستة آنی كه نیكی كنی»۱۰ را از امام رضا علیه السلام شنید و برای علی بن محمّد بن عیینه در سامرّا، روایت كرده است.

ـ جبریل بن احمد فاریابی. شیخ طوسی می‌نویسد: او برای تحصیل به عراق‌‌، قم و خراسان سفر كرده است.۱۱ با توجّه به این که جبریل در قرن سوم و چهارم

1.. در متون عامّه، معمولاً با عنوان «محمّد بن علی بن خلف العطّار الكوفی» آمده است (ر.ک: تاریخ بغداد، ج۳ ص۲۶۹، ح۱۳۱۸).

2.. مستدركات علم رجال الحدیث، ج۷، ص۲۲۶ ـ ۲۲۷، ش۶.

3.. تاریخ بغداد، ج۳، ص۲۶۹، ح۱۳۱۸.

4.. الأمالی، طوسی، ص۶۴، ح۹۳ و ص۱۰۰، ح۱۵۴.

5.. معالم العلماء، ص۱۵۹، ش۸۳۸.

6.. رجال النجاشی، ص۴۲۲.

7.. الفهرست، طوسی، ص۴۷۳، ش۷۶.

8.. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج۱، ص۷۴، ح۳۱۷.

9.. رجال النجاشی، ص۱۶۲، ش۴۲۹؛ رجال الغضائری، ج۲، ص۲۷۸.

10.. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج۱، ص۳۱۶ ـ ۳۱۷.

11.. رجال الطوسی، ص۴۱۸، ش۶۰۴۲.

  • نام منبع :
    تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی غلامعلی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 38819
صفحه از 356
پرینت  ارسال به