323
تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ

اخلاقی است.۱ او آثاری نیز داشته است. شیخ سلیمان ماحوزی (م۱۲۱ق)، از استادش علّامه مجلسی شنیده كه شقیق بلخی، مؤلّف كتاب مصباح الشریعة۲ است.۳ برخی نیز بر این باورند كه مؤلّف مصباح الشریعة، سلیمان صهرشتی شاگرد سیّد مرتضی علم الهدی است و او كتاب شقیق بلخی، را خلاصه كرده است.۴

دو. مقاتل بن سلیمان

مقاتل بن سلیمان از راویان امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام۵ است كه به لغت‌‌، قرائات و تفسیر كاملاً اشراف داشته و او را از اعلام مفسّران خوانده‏اند. آثار وی عبارت اند از: الوجوه و النظائر، الناسخ و المنسوخ، تفسیر القرآن، الرّد علی القدریّة، الأقسام و اللغات، الآیات المتشابهات، القراءات و....۶ عبد الله‏ بن مبارك، كتاب تفسیر او را بهترین تفسیر می‏داند و البتّه می‏گوید: «اگر او ثقه بود».۷ با توجّه به این که بیشترین تفاسیر در این سده‌ها، روایی بوده است، به احتمال قوی بخشی از آثار وی نیز حدیثی بوده است.

سه. اسحاق بن بشر خراسانی و بلخی الأصل (م۲۰۶ق)۸

از راویان احادیث امام صادق علیه السلام۹ و مورّخی است كه آثاری همچون: كتاب المبتدأ، الردة، صفین، الفتوح، الجمل و الألویّة را نگاشته است.۱۰

1.. ر.ک: بحار الأنوار، ج۱۴، ص۳۲۲ و ج۶، ص۶۹، ح۴۲.

2.. كتاب مصباح الشریعة، از كتاب‌هایی است كه از دیر‌باز از زمان سیّد ابن طاووس به امام صادق علیه السلام منسوب بوده و این انتساب همواره با مخالفت‌های جدّی‌ای رو به رو بوده است. این كتاب در یك‌صد فصل با یك‌صد موضوع اخلاقی ـ عرفانی شكل گرفته و به متون صوفیّه نزدیک است.

3.. الذریعة، ج۲۱، ص۱۱۱، ش۴۱۶۷.

4.. ر.ک: تكملة أمل الآمل، ص۳۶.

5.. مستدركات علم رجال الحدیث، ج۷، ص۴۸۵، ش۱۵۱۵۴.

6.. الفائق فی رواة و أصحاب الإمام الصادق علیه السلام، ج۳، ص۲۹۷ ـ ۲۹۸.

7.. میزان الاعتدال، ج۴، ص۱۷۵، ش۸۷۴۱.

8.. الفائق فی رواة و أصحاب الإمام الصادق علیه السلام، ج۱، ص۱۳۴.

9.. رجال النجاشی، ص۷۲، ش۱۷۱؛ رجال الطوسی، ص۱۶۲، ش۱۸۳۳.

10.. الفائق فی رواة و أصحاب الإمام الصادق علیه السلام، ج۱، ص۱۳۴.


تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
322

ج. ولایت ترمذ

نُه. جلسات یحیی بن زید مدنی (ش ۱۲۵ق): یحیی بن زید بن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب هاشمی مدنی، از راویان احادیث در منطقة جوزجان بوده است.۱

یحیی شاگرد امام صادق علیه السلام و امام كاظم علیه السلام بوده۲ و كتاب صحیفة سجّادیه را برای شاگردش متوكّل بن عمیر بن متوكّل روایت كرده است.۳ از آن جا كه كتاب صحیفة سجّادیه تنها توسّط امام صادق علیه السلام و یحیی برای متوكّل روایت شده، او را می‏توان یكی از دو راوی اصلی این كتاب شریف دانست. با توجّه به این که متوکل بن هارون و فرزندش عمیر بن متوکّل، راویان صحیفة سجّادیه، از اهالی این خطّه به شمار می‌روند، احتمال دارد که تدریس صحیفه در بلخ رخ داده باشد. گذشته از این، با توجّه به راوی بودن وی و حضورش در بلخ، می‌باید وی به نقل روایت نیز اشتغال داشته باشد.

۳. كتاب‌های حدیثی

پانزده نویسندة شیعی از محدودة بلخ در پنج سدة نخست هجری می‌زیستند كه از این تعداد، نُه نفر از خود بلخ و بقیّه از دیگر شهرهای بلخ بوده‌اند. اسامی و كتاب‌های ایشان عبارت اند از:

الف. بلخ

یک. شقیق بن ابراهیم بلخی

از اصحاب روایت امام كاظم علیه السلام۴ است و روایات او بیشتر در بارة مسائل

1.. مادرش ریطه بنت عبد الله بن محمّد بن حنفیّة و پدرش زید فرزند امام سجّاد علیه السلام است. او در سال ۹۸ق، متولّد شد.

2.. رجال الطوسی، ص۳۲۰، ش۴۷۸۴ و ص۳۴۶، ش۶۹ .

3.. الفهرست، طوسی، ص۴۷۷، ش۷۶۹.

4.. دلائل الإمامة، ص۳۱۷ ـ ۳۱۸.

  • نام منبع :
    تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی غلامعلی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 38547
صفحه از 356
پرینت  ارسال به