285
تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ

[۵۸‌.] عبد الله‏ بن عبّاس مذكر بلخی

نام ابو نصر عبد الله‏ بن عبّاس مذكر بلخی در سند یك روایت نبوی در كیفیت استفادة دارویی از آب نیسان ‏آمده است. این روایت را سیّد ابن طاووس در مهج الدعوات به نقل از كتاب زاد العابدین حسین بن ابی الحسن بن خلف كاشغری (ملقّب به فضل) آورده است.۱ كاشغری (زنده در ۴۸۴ق) با سه واسطه از او روایت كرده است.۲

[۵۹‌.] علی بن عبّاس بلخی

کراجکی، صاحب كنز الفوائد (م۴۴۹ق)، با یك واسطه از او روایت كرده است.۳ سند و متن روایت، شیعی است و به امام باقر علیه السلام پایان می‏یابد. در این روایت، علی بن عبّاس بلخی از عباد بن یعقوب روایت نقل می‏كند.

[۶۰‌.] نضر بن اصبغ بن منصور بغدادی

شیخ صدوق با دو واسطه از او روایت كرده است. صدوق در توصیف وی می‏گوید: «المقیم ببلخ».۴

[۶۱‌.] لیث بن محمّد بن نصر بن لیث بلخی

ابو نصر لیث بن محمّد بن نصر بن لیث بلخی عنبری، از راویان حدیث بلخ است. شیخ طوسی با دو واسطه از وی روایت كرده است.۵ او نیز همانند برادرش بشر بن محمّد بن نصر بلخی عنبری در سال ۲۶۱ق، شاگرد احمد بن عبد الصمد

1.. افندی، وی را دانشمندی امامی دانسته است. او یك‌صد و بیست كتاب نگاشته است (كتاب‌خانه سیّد ابن طاووس، ص۶۰۲، ش۶۵۵).

2.. مستدرک الوسائل، ج۱۷، ص۳۲ ـ ۳۳، ح۵.

3.. بحار الأنوار، ج۲۴، ص۱۴۸، ح۶.

4.. الخصال، ص۲۹۴، ح۶۰.

5.. الأمالی، طوسی، ص۴۷۶، ح۱۰۴۱. شاگرد لیث در این روایات، ابو مفضّل شیبانی (استاد شیخ مفید) است.


تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
284

[۵۶‌.] عبد الرحمان بن محمّد بن حامد بلخی

او استاد شیخ صدوق است.۱ شیخ صدوق چند روایت نبوی را در كتاب‌هایش از وی گزارش كرده است.۲ نام عبد الرحمان بن محمّد در كتاب‌های رجالی و روایی شیعه غیر از كتب شیخ صدوق، نیامده است؛۳ امّا در اسناد روایات عامّه، نام او دیده می‏شود. برای نمونه، بیهقی(م۴۵۸ق) در السنن الكبری با یك واسطه از او روایت كرده است.۴

زبیدی در تاج العروس به مناسبت معرّفی شِناباذ (قریه‏ای از آبادی‏های بلخ) می‏نویسد: «ابو القاسم عبد الرحمان بن محمّد بن حامد بلخی شِناباذی زاهد، از این قریه است. او مكثر الحدیث (پُرروایت) بوده است و در سال ۳۵۵ق وفات یافته است».۵ گفتنی است كه در برخی از نسخه‏های كتب شیخ صدوق، تصحیف رخ داده و نام جدّ وی، «خالد» آمده است كه اشتباه است.۶

[۵۷‌.] عبد الصمد بن فضل بلخ

نام ابو یحیی عبد الصمد بن فضل بلخی در اسناد روایت وصایای نبوی به ابو ذر در كتاب الخصال آمده و شیخ صدوق با دو واسطه از وی روایت كرده است.۷

نام وی در متون رجالی و روایی شیعه بجز کتاب الخصال نیامده است؛ ولی در اسناد روایات اهل سنّت، نام «عبد الصمد بن فضل بلخی» بسیار به چشم می‏خورد. برای نمونه، حاكم نیشابوری (م۴۰۵ق) روایات بسیاری را با یك واسطه از او نقل كرده است.۸

1.. فضائل الأشهر الثلاثة، ص۱۷ ـ ۱۸، ح۲.

2.. الخصال، ص۲۹۴، ح۶۰ ؛ فضائل الأشهر الثلاثة، ص۱۷ ـ ۱۸، ح۲.

3.. مستدركات علم رجال الحدیث، ج۴، ص۴۱۷.

4.. السنن الكبری، ج۷، ص۱۳۴.

5.. تاج العروس، ج۵، ص۳۷۷.

6.. فضائل الأشهر الثلاثة، ص۱۷، ح۲؛ نسخهٔ الخصال در نزد علّامه مجلسی (بحار الأنوار، ج۷۲، ص۶۵، ح۱).

7.. الخصال، ص۳۴۵، ح۱۲.

8.. المستدرک علی الصحیحین، ج۱، ص۴۹۶، ۵۰۷، ۵۳۱،۵۵۹،۵۶۱ و... .

  • نام منبع :
    تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی غلامعلی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 38558
صفحه از 356
پرینت  ارسال به