227
تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ

ـ ابو عبد الله كوفی۱ علوی۲ (م۳۳۹ق)، در طبقة اساتیدِ اساتید صدوق بوده است.۳ او در فرغانه زندگی می‌كرده و به فقیه آن دیار، شهرت داشته است.۴ وی نیز اصالتاً عرب بوده و از حجاز به آن سامان آمده بود. خطیب بغدادی در توصیف او می‌نویسد: «كان أحد وجوه بنی هاشم و عظمائهم و صلحائهم و كان من شهود للحاكم و كان ورعاً خَیّراً فاضلاً فقیهاً ثقة صدوقاً».۵

ـ علی بن محمّد بن فیروزان قمی، راوی‌ای شیعی و كثیر الروایة است. اگرچه اصالتاً قمی است، ولی در كشْ مقیم بوده است.۶

دو. سفر حدیثی و بازگشت به موطن

ـ حسین بن علی بن محمّد قمی، معروف به ابو علی بغدادی، استاد شیخ صدوق است و از كسانی است كه خدمت حسین بن روح، نایب امام عصر علیه السلام رسیده است.۷ او ساكن بغداد بود و برای مدّتی ـ احتمالاً برای اخذ حدیث ـ به بخارا سفر كرد و سپس به بغداد بازگشت.۸ شیعیان بخارا وی را در رساندن وجوهات به نایب امام عصر علیه السلام وکیل خود كردند.۹

ـ علی بن محمّد بن عبد الله قزوینی، مشهور به قاضی ابوالحسن قزوینی است. وی نخستین فردی است كه میراث حدیثی بزرگ‌ترین راوی و محدّث خراسان یعنی محمّد بن مسعود عیّاشی را به بغداد منتقل می‌كند. این انتقال به سال ۳۵۶ ق، رخ داده است.۱۰

1.. علل الشرائع، ج۱، ص۶۶، ح۲.

2.. معانی الأخبار، ص۱۰۴، ح۱.

3.. همان جا.

4.. تاریخ بغداد، ج۸، ص۷، ش۴۰۴۰.

5.. رجال الطوسی، ص۴۲۹، ش۶۱۶۴.

6.. كمال الدین و تمام النعمة، ص۵۱۸ ـ ۵۱۹، ح۴۷.

7.. همان جا.

8.. رجال النجاشی، ص۲۶۷، ش۶۹۳.


تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
226

احمد بن علی بن الصلت ـ قدس الله روحه ـ بود و علم و عمل و زهد و فضل و عبادت او را می‌ستود. احمد بن محمّد بن عیسی ـ با آن فضل و جلالتش ـ از ابو طالب عبد الله بن صلت قمی ـ رضی الله عنه ـ روایت می‌كرد... و آن‌گاه که خداوند، توفیق ملاقات این شیخ [نجم الدین ابو سعید محمّد بن حسن] ـ كه از این خاندان جلیل است ـ را به من عنایت كرد، خدا را به خاطر این نعمت شكر گزاردم».۱ صدوق پس از زیارت امام رضا علیه السلام در نیشابور اقامت می‌گزیند و شیخ نجم الدین برای ملاقات او به آن جا می‌آید.۲

ـ ابو محمّد جعفر بن علی بن احمد قمی ایلاقی، از فقهای قمی ساكن ایلاق است. او دانشمندی ثقه۳ و از مشایخ اجازه۴ به شمار می‌رفت. شیخ طوسی، او را معروف به «ابن رازی» دانسته و در شمار راویان با واسطه از معصومان علیهم السّلام آورده است.۵ جعفر بن علی قمی ایلاقی، استاد حدیث شیخ صدوق۶ و از نویسندگان بزرگ ری و قم بوده است.۷

ـ محمّد بن حسن (حسین۸) بن اسحاق علوی، معروف به شریف الدین ابو عبد الله نعمت، از عالمان جلیل القدر و پرهیزكار۹ شیعه در منطقة ایلاق و پیشنهاددهندة كتاب من لا یحضر الفقیه است. او اصالتاً عرب و اهل مدینه۱۰ است كه منطقة ایلاق را برای سكونت بر می‌گزیند.

1.. كمال الدین و تمام النعمة، ص۲ ـ ۳.

2.. همان جا.

3.. رجال ابن داوود، ص۸۶، ش۳۱۲.

4.. مستدركات علم رجال الحدیث، ج۲، ص۱۷۲.

5.. رجال الطوسی، ص۴۱۸، ش۶۰۳۶.

6.. التوحید، ص۴۱۷ ـ ۴۱۸.

7.. أعیان الشیعة، ج۴، ص۸۲ ـ ۸۳.

8.. همان، ص۳۸۰، ش۲۴۲۰.

9.. کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۱۴.

10.. همان، ج۴، ص۵۳۸ ـ ۵۳۹.

  • نام منبع :
    تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی غلامعلی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 38686
صفحه از 356
پرینت  ارسال به