225
تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ

معروف كشّی (راوی، وكیل،۱ عابد۲ و شاگرد محمّد بن حسین بن ابی الخطاب ـ از اصحاب امامان متأخر و بزرگان شیعه۳ ـ و محمّد بن عیسی بن عبید بن یقطین۴ در بغداد) و ابو بكر محمّد بن خالد بن حسن بخاری.۵

ب. سفر حدیث‌پژوهان مراكز حدیثی به ماوراء النهر

یک. مهاجرت و سكونت

ـ ابو عبد الله حسین بن اشكیب، اصاتاً قمی و از اصحاب امام هادی علیه السلام و امام عسكری علیه السلام است.۶ دانشمندی بلند‌آوازه و مؤلّفی سترگ بوده۷ و از قم مهاجرت كرده و در محدودة كش و سمرقند ساكن شده است. از این‌رو، وی را از اساتید و راویان بزرگ حدیث در خراسان شمرده‌اند. محمّد بن مسعود عیّاشی۸ و محمّد بن وارث، افتخار شاگردی او را دارند و از وی بسیار حدیث نقل كرده‌اند.۹

ـ شیخ نجم الدین ابو سعید محمّد بن حسن بن محمّد بن احمد بن علی بن الصلت قمی، از دانشمندان معاصر شیخ صدوق در بخارا بوده است. او اصالتاً قمی بوده؛ ولی به بخارا مهاجرت می‌کند و در آن دیار، ساكن می‌شود. صدوق، او را این گونه توصیف می‌كند: «... استادی قمی است از اهل فضل و علم و خرد. من مدّت‌ها بود كه آرزومند ملاقات او و مشتاق زیارتش بودم؛ چه این که او فردی متدیّن و استوار‌اندیشه و درست‌منش بود.... پدرم شاگرد جدّ او محمّد بن

1.. رجال الطوسی، ص۴۱۸.

2.. لسان المیزان، ج۲، ص۱۲۸، ش۵۵۴ (به نقل از: رجال علی بن حكم، از عالمان شیعی).

3.. رجال الطوسی، ص۳۷۹ و ۳۹۱ و ۴۰۲.

4.. اختیار معرفة الرجال، ص۵۳۸.

5.. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج۲، ص۲۰۴، ح۱.

6.. رجال الطوسی، ص۳۹۸ و ۴۲۰.

7.. رجال النجاشی، ص۴۴ ـ ۴۵.

8.. ر. ك: اختیار معرفة الرجال، ج۱، ص۷۵ ـ ۹۸ و ۲۰۲ ـ ۲۰۳ و ۳۳۶ و ۴۰۰ و ج۲، ص۴۳۰ ـ ۴۳۴.


تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
224

نجاشی در بارة او می‌نویسد: «و كان حدیث السن سمع أصحاب علی بن الحسن بن فضال و عبد الله بن محمّد بن خالد الطیالسی و جماعة بن شیوخ الكوفیین و البغدادیین و القمّیین».۱ این گزارش، گویای سفر وی به قم، كوفه و بغداد است. ظاهراً بخش مهمی از تحصیلاتش را در كوفه گذرانده است؛ چه این که او را از اصحاب ابن فضّال كوفی و محمّد بن خالد الطیالسی كوفی برشمرده است.

سه. سفر به قم

در قرن سوم و چهارم، قم به عنوان یكی از مراكز حدیثی شیعه، شاهد رفت و آمدهای محدّثان بوده است. اگرچه تاریخ، تمام این سفرها را ثبت نكرده است، امّا از چگونگی تحمّل حدیث و نقل‌های شاگردان از اساتید قمی می‌توان تا حدودی به سفرهای آنان پی برد. دانشیانی كه به قم سفر كرده‌اند، عبارت اند از: ابراهیم ورّاق سمرقندی (استاد كشّی و شاگرد علی بن محمّد قمی)؛۲ حیدر بن محمّد بن نعیم سمرقندی (شاگرد دانشمندان بزرگ قم: محمّد بن حسن بن احمد بن ولید قمی، و حسین بن احمد بن ادریس قمی، و جعفر بن محمّد بن قولویه قمی)؛۳ محمّد بن مسعود عیّاشی (بنا به گزارش پیشین نجاشی)؛۴ و محمّد بن وارث سمرقندی (شاگرد حسن / حسین بن علی قمی).۵

چهار. سفر به بغداد

گذشته از محمّد بن مسعود عیّاشی ـ كه بیانش گذشت ـ در زندگی‌نامة علمی دو تن از راویان ماوراء النهر، سفر به بغداد دیده می‌شود كه عبارت اند از: جعفر بن

1.. رجال النجاشی، ص۳۵۰، ش۹۴۴.

2.. اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۵۴۳، ش۴۸۱.

3.. رجال الطوسی، ص۴۲۰.

4.. رجال النجاشی، ص۳۵۰، ش۹۴۴.

5.. همان، ص۴۴، ش۸۷.

  • نام منبع :
    تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی غلامعلی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 38791
صفحه از 356
پرینت  ارسال به