127
تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ

شش. شاگردان

نویسندگان كتب رجال، از بسیاری از راویان با عنوان غلمان عیّاشی تعبیر كرده‌اند كه آنها همگی تربیت شده در مكتب درسیِ محمّد بن مسعود بوده‌اند. گذشته از این افراد، برخی چون: محمّد بن عمر بن عبدالعزیز كشّی، جعفر بن محمّد بن مسعود (فرزند عیّاشی)،۱ حیدر بن محمّد بن نعیم سمرقندی،۲ جعفر بن محمّد بن قولویه قمی،۳ كسانی هستند كه از وی روایت شنیده و به دیگران آموخته‌اند.

۱. راویان آثار و کتاب‌هاي عیاشي

ـ قاضی ابو الحسن علی بن محمّد بن عبد الله قزوینی، از شیعیان سرشناس و مورد اعتماد در حدیث در قرن چهارم بوده است. او به سال ۳۵۶ق، بخشی از كتب و آثار عیّاشی را به بغداد می‌آورد. وی نخستین كسی است كه کتاب‌هاي عیّاشی را به بغداد آورده و عالمان آن دیار را با آثار عیّاشی، آشنا ساخته است. او این كتاب‌ها را به واسطة ابو جعفر احمد بن عیسی علوی، از عیّاشی روایت كرده است.۴

ـ جعفر بن محمّد بن مسعود عیّاشی، فرزند عیّاشی است كه توانسته تمام کتاب‌هاي پدرش را برای ابو المفضل شیبانی روایت كند.۵

ـ ابو عمرو محمّد بن عمر بن عبد العزیز كشّی، دانشمند ثقه و سرشناس شیعه و صاحب كتاب الرجال است. در بارة رابطة وی با عیّاشی نوشته‌اند: «صحب العیّاشی و أخذ عنه و تخرج علیه و فی داره التی كانت مرتعا للشیعة و أهل العلم».۶

ـ حیدر بن محمّد بن نعیم سمرقندی، عالم جلیلی است كه جمیع مصنّفات شیعه و اُصول اوّلیه را روایت كرده است. معروف است كه وی راوی یك هزار

1.. الفهرست، طوسی، ص۳۹۹، ش۶۰۵.

2.. رجال النجاشی، ص۳۵۳.

3.. وسائل الشیعة، ج۸، ص۵۲۴.

4.. رجال النجاشی، ص۲۶۷، ش۶۹۳.

5.. رجال الطوسی، ص۴۱۸، ش۶۰۴۳.

6.. رجال النجاشی، ص۳۷۲، ش۱۰۱۸.


تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
126

ـ جعفر بن معروف

جعفر بن معروف، مشهور به ابو الفضل سمرقندی، یكی دیگر از اساتید عیّاشی است كه وی از او بسیار روایت شنیده است. مذهب جعفر بن معروف، مشكل داشته و در میان رجالیان، به روایات وی به دیدة تردید نگریسته می‌شود.

پنج. كلاس‌های درس

او به شكرانة شیعه شدنش، تمام ارث پدریِ خود را ـ كه بالغ بر سیصد هزار دینار بود ـ در نشر علوم اهل بیت علیهم السّلام در سمرقند هزینه كرد و خانه‌اش را به مدرسه تبديل كرد.۱ ابو جعفر زاهد مي‌گوید: «وكانت داره كالمسجد بین ناسخ أو مقابل أو قارئ أو معلّق مملوءة من الناس؛ و خانه‌اش چونان مسجد شده بود كه بسیاری از مردم همواره در آن مشغول نگارش حدیث، قرائت و یا نگارش شرح و تعلیق بر روایات بودند».۲ نجاشی در توصیف خانة عیّاشی می‌نویسد: «كان مرتعا للشیعة و أهل العلم».۳

جالب این جاست كه اگر چه عیّاشی و دیگر عالمان شیعی، در این مدرسه به تدریس علم برای طالبان علوم اهل بیت علیهم السّلام اشتغال داشته‌اند، ولی عیّاشی با برپاییِ دو كلاس عمومی و اختصاصی،۴ سعی می‌كرد تا هم عوام و هم خواص شیعه را با آموزه‌های شیعی آشنا سازد. این جلسات سبب شد تا بسیاری از عالمان شیعی از مراكز علمیِ آن روز، نظیر قم رهسپار سمرقند شوند و از سوی دیگر، در این مركز علمی، كلاس‌های متعددی دایر شد كه طالبان علم و دانشجویان منطقه را به خود جلب می‌كرد.

1.. رجال ابن داوود، ص۱۸۴، ش۱۵۰۲.

2.. رجال النجاشی، ص۳۵۰ ـ ۳۵۳.

3.. همان، ص۳۷۲، ش۱۰۱۸.

4.. رجال الطوسی، ص۴۴۰.

  • نام منبع :
    تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی غلامعلی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 38763
صفحه از 356
پرینت  ارسال به