117
تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ

از شاگردان وی می‌توان به هارون بن موسی تَلّعُكْبری،۱ جعفر بن حسین مؤمن۲ و مظفر بن جعفر بن مظفر علوی۳ (استاد شیخ صدوق) اشاره كرد. گفتنی است كه هارون بن موسی تلعكبری در سال ۳۴۰ق، از او حدیث شنیده و از وی اجازة نقل روایتْ دریافت كرده است.۴

[۶۲ ].جعفر بن محمّد بن مسعود عیّاشی(ابن العیّاشی)

او فرزند دانشمند بزرگ شیعه، محمّد بن مسعود عیّاشی است. وي نيز همچون پدر، دانشمندی فاضل در سمرقند و كشّ بوده است. از آن جا كه پدرش مؤلّف ده‌ها كتاب روایی بود و در ماوراء النهر بسیار شهرت داشت، عالمان شیعی برای فرا گرفتن این كتب نزد جعفر می‌رفتند و او كتب پدرش را تدریس و روایت می‌کرد. شیخ طوسی نوشته است كه جعفر در شمار راویانی است كه مستقیماً از معصومان علیهم السّلام روایت نكرده است و البته تمام کتاب‌هاي پدر را روایت كرده است و شاگردش ابو مفضل شیبانی، توانسته تمام روایات آن كتب را از جعفر روایت كند.۵

جعفر بن محمّد بن قولویه،۶ مظفّر بن جعفر بن مظفّر علوی۷ و جعفر بن معروف كشّی،۸ سه تن دیگر از شاگردان مهم او هستند.

[۶۳ و ۶۴ ].جعفر بن ابی جعفر سمرقندی و فرزندش

هر دو، راویِ حدیث شیعه بوده‌اند. آن دو از یكدیگر روایت می‌كردند. جعفر و فرزندش افتخار شاگردی محمّد بن مسعود عیّاشی را داشتند.۹ در متون رجالی،

1.. رجال الطوسی، ص۴۲۰؛ الفهرست، طوسی، ص۱۲۰. او در سال ۳۴۰ ق، از حیدر بن نعیم روایت شنیده است. البته ابن داوود به اشتباه سال ۳۰۴ ق را سال سماع دانسته است (معجم رجال الحدیث، ج۷، ص۳۳۱ ـ ۳۳۲).

2.. الاختصاص، ص۱۹۱.

3.. علل الشرائع، ج۱، ص۲۴۵، ح۷.

4.. خلاصة الأقوال، ص۱۲۷، ش۱.

5.. رجال الطوسی، ص۴۱۸.

6.. تهذیب الأحکام، ج۴، ص۸۱، ح۲۳۲.

7.. علل الشرائع، ج۱، ص۱۳۰.

8.. تهذیب الأحكام، ج۴، ص۸۱.

9.. رجال الطوسی، ص۴۱۹.


تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
116

هم در خانواده‌ای علمی بزرگ شده است و هم این كه احتمالاً سال‌های نخست تحصیلش را در سمرقند گذرانده است. بنا بر این، احتمال دارد كه وی سال‌های نخست تحصیلش را در سمرقند سپری كرده و سپس برای تكمیل تحصیلاتش به قم سفر كرده باشد.

او را از شاگردان محمّد بن مسعود عیّاشی دانسته‌اند. شیخ طوسی پس از بیان این نكته، ابراز می‌دارد كه وی تمام کتاب‌هاي عیّاشی را پس از آن‌که بر مؤلّف قرائت كرده، برای دیگران روایت كرده است. همو می‌نویسد: حیدر بن محمّد در عین حال كه شاگرد عیّاشی بوده، در نقل بسیاری از روایات با او مشاركت داشته است.۱ به نظر می‌رسد كه شاگردیِ وی نسبت به عیّاشی، بیشتر در حدّ اجازة نقل آثار عیّاشی بوده باشد؛ چه این كه طبق یك نقل، تمام کتاب‌هاي عیّاشی را او برای نسل بعد گزارش كرده است.۲ ابن ندیم از نسخه‌ای كه به خطّ ابو احمد حیدر بن نعیم بوده، فهرست آثار عیّاشی را گزارش كرده است.۳

از ویژگی‌های بسیار مهم حیدر بن نعیم سمرقندی، آن است كه توانسته بسیاری از كتاب‌ها و اصول رواییِ شیعه را ـ كه بالغ بر هزار كتاب و اصل بوده است ـ از اساتید خود فراگیرد و به نسل بعد منتقل سازد.۴

حیدر بن محمّد، مؤلّف مصنّفاتی نیز بوده است که دو کتاب تنبیه عالم قتله علمه الذی هو معه و النور لمن تدبره از آنهاست.۵

1.. الفهرست، طوسی، ص۱۲۰. یكی از نمونه‌های مشاركت وی با عیّاشی را می‌توان در علل الشرائع (ج۱، ص۲۴۵، ح۷) مشاهده كرد. رجال النجاشی (ص ۳۵۰ ـ ۳۵۳، ش۹۴۴)، روایت تمام كتاب‌های عیّاشی را توسط او دانسته است.

2.. رجال النجاشی، ص۳۵۳.

3.. الفهرست، ابن ندیم، ص۲۴۴. گفتنی است که ابن ندیم، نام وی را «ابو احمد جنید بن محمّد بن نعیم» گفته است؛ ولی ابن ندیم در پایان ذکر اسامیِ کتاب‌های عیّاشی ـ یعنی در همان بخش ـ می‌نویسد: «و ذکر حیدر ان کتبه مائتان و ثمانیة کتب...». این عبارت نشان می‌دهد که «جنید»، تصحیف «حیدر» بوده است.

4.. الفهرست، طوسی، ص۱۲۰.

5.. همان، ص۱۶۶، ش۲۵۹.

  • نام منبع :
    تاریخ حدیث شیعه در ماوراء النهر و بلخ
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی غلامعلی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 38669
صفحه از 356
پرینت  ارسال به