97
تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی

تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی
96

بازگردانده شد؛ علاوه بر این، جنبه‌‌های فردگرایانه‌‌تری که خوانش‌‌های چندگانه از کتاب متضمن آن بود نیز به این هرمنوتیک بازگشت، جنبه‌‌هایی که اعتقاد بر این بود که بی‌‌همتایی‌‌شان باعث می‌‌شود هر خواننده‌‌ای احساس کند قرآن شخصاً برای آنها نازل شده است. این اثر کاشانی،‌‌ فیلسوف و اخباریِ دوازده‌‌امامی، چنان تأثیر عظیمی بر نسل‌‌های بعدیِ عالمان شیعه گذاشت که او به «غزالی شیعه» معروف شد (هرچند همه عالمان شیعه با تمام حرف‌‌های او موافق نبودند).

سایر منابع

ـ ابن تیمیة، المقدمة فی اصول التفسیر، بیروت، ۱۳۹۹/۱۹۷۹، صص۹۳-۱۰۵.

ـ ابو جعفر طبری، جامع البیان فی تأویل آی القرآن، قاهره، ۱۹۸۱.

ـ بدر الدین زرکشی، البرهان فی علوم القرآن، ۴ج، قاهره، ۱۹۵۷-۱۹۵۸.

ـ جلال الدین سیوطی، الاتقان فی علوم القرآن، اسنابروک، ۱۹۸۰.

ـ فرات الکوفی، تفسیر فرات الکوفی، نجف، ۱۳۵۴/۱۹۳۵.

ـ کلینی، اصول من الکافی، تص. ع. ا. غفاری، ۲ج، تهران، ۱۳۸۸/۱۹۶۸.

ـ ملا محسن فیض کاشانی، الصافی فی تفسیر کلام الله الوافی، ۵ج، بیروت، ۱۹۷۹.

ـ همو، کلمات مکنونه، بی‌‌جا، ۱۳۶۵/۱۹۵۴، صص۷۰-۷۳.

- A. Rippin, "Tafsīr,” EI۲ X, pp. ۸۳-۸۸.

- N. Calder, "Tafsir from Ṭabarī to Ibn Kathīr: Problems in the Description of a Genre,” in G. R. Hawting and A. K. Shareef, eds., Approaches to the Qurʾān, London, ۱۹۹۳, pp. ۱۰۱-۴۰ [[ب.ت: کالدر، تفسیر]].

  • نام منبع :
    تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی
    سایر پدیدآورندگان :
    به کوشش محمدعلی طباطبایی و جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11363
صفحه از 416
پرینت  ارسال به