91
تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی

در اواخر قرن دهم میلادی [[اواخر قرن چهارم هجری]]، تحولات مهمی در هرمنوتیک شیعی پدید آمد. در این دوره عالمانی مانند شریف رضی (د. ۴۰۵/۱۰۱۵)، برادرش سید مرتضی (د. ۴۳۶/۱۰۴۴) و ابو جعفر طوسی (د. ۴۶۰/ ۱۰۶۷)، مشهورترین مفسر شیعه آن دوران، تعدیل در افراط‌‌گراییِ مفسران قبلی ـ که در بالا به آنها اشاره شد ــ را آغاز کردند. مئیر بَر‌‌ اَشِر۱ در تحقیق مبسوطی درباره تفسیر فرات کوفی، تفسیر قمی و تفسیر عیّاشی، نشان داده است که چگونه می‌‌توان این آثار را نماینده یک «مکتب» پیشا بویه‌‌ای دانست. او همچنین خطوط کلیِ تغییری را ترسیم کرده است که طی آن، روال تفاسیر قدیم‌‌تر تغییر کرد و به روالی بدل شد که کمتر «انزواطلب» بود و نگاهی معتدل‌‌تر و شاید آشتی‌‌جویانه‌‌تر نسبت به مذهب تسنن داشت. بنابراین می‌‌توان این مرحله را هرمنوتیکِ مصالحه (با جامعه بزرگ‌‌تر مسلمانان) توصیف کرد. در این سنت تفسیری، دیگر بر موضوعات جدلیِ پیشین مانند غصب حقوق علی[[ع]] و ناکامل بودن قرآن تأکید نمی‌‌شد و غالباً حتی اشاره‌‌ای نیز به آنها نمی‌‌شد. حتی عالمان بزرگ شیعه بسیاری از مواضع بنیادگرایانه پیشین را به‌‌عنوان افراط‌‌گرایی یا غلو و تجسدباوری یا حلول کنار گذاشتند. به‌‌علاوه، این هرمنوتیکِ جدیدِ مصالحه از نقل حدیث از منابع سُنّی، و نیز جذب و بسط اندیشه‌‌های معتزلی حمایت کرد، کاری که تبعات وسیعی برای آینده فقه و کلام شیعی داشت. نتیجه کلی این تغییراتِ هرمنوتیکی این بود که مفسران شیعه در مسائل مربوط به تفسیرگریِ کُراسه [[=قرآن]]، به‌‌نوعی بر امام تقدم یافتند.۲ این امر تغییری دوران‌‌ساز بود، که در نتیجه آن شیعیان بغداد در این زمان برای همیشه از شیعیان فاطمی، که وضع موجودِ سرزمین‌‌های مرکزی اسلام را تهدید می‌‌کردند، متمایز شدند. همچنین اولین گزارش‌‌ها درباره بحث‌‌های درون‌‌شیعی بین اصولیان و اخباریان مربوط به همین دوره است؛۳ هرچند این بحث‌‌ها در دوره‌‌ای پسین، یعنی دوره صفوی، اساساً و به‌‌شدت افزایش یافت، زمانی که هرمنوتیک شیعی دیگر بار تغییر شکل داد و تدوین شد.

1.. M. M. Bar-Asher, Scripture and Exegesis in Early Imami Shiism, Leiden and Jerusalem, ۱۹۹۹ [[ب.ت: بَرـ‌ اَشِر، «ترجمه و نقد»]].

2.برای بحث تفصیلی دربارۀ این موضوع، ن.ک: پاول زاندر، «قرآن یا امام؟ نگاه شیعۀ امامی به قرآن»، قرآن‌شناسی امامیه در پژوهش‌های غربی، قم: دارالحدیث، ۱۳۹۵.

3.. W. Madelung, "Imâmism and Muʿtazilite Theology,” in Le Shiʿisme Imamite: Colloque de Strasbourg (۶-۹ mai ۱۹۶۸), Paris, ۱۹۷۰, pp. ۱۳-۳۰.


تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی
90

دلیل است که سنت شیعی از کتاب خاموش ( الکتاب الصامت)، به معنای خودِ متن قرآن، و کتاب سخنگو ( الکتاب الناطق)، به معنای پیامبر یا امامِ هر عصر، سخن به میان می‌‌آورد.۱ این قبیل اصول هرمنوتیکی در طی دوره‌‌های مختلفِ نزاع داخلی ( فتنة) در سه قرن نخست اسلام پدید آمدند، یعنی آن زمان که نقش امام در تشیع، راهنمای ربانی۲ [[یا امام ربانی]] تعریف شد.۳ تعدادی از آثار اولیه تفسیر شیعی شاهدی بر این پذیرشِ مطلق سخنان امامان در تبیینِ متن قرآن هستند.۴ علاوه بر آثار تفسیری که بر چنین هرمنوتیکی صحه می‌‌گذارند، این امر در آثار حدیثی، مانند اصول من الکافی اثر کلینی (تهران، ۱۳۸۸/۱۹۶۸)، نیز آشکار است. موضوعات ذیل از جمله موضوعات برجسته در این کهن‌‌ترین طبقه از سنت تفسیری است: تثبیت ولایت علی[[ع]] به عنوان اولین امام، غصب ولایت او، دوستان و دشمنان خدا، بی‌‌خطاییِ (عِصمَة) خاندان مقدس [[اهل بیت (ع)]]، عهد، و بازگشت امام غائب که عدالت را به جهان خواهد آورد. سخنانی که بر ناکامل بودن قرآن تأکید دارند نیز در این دوره رواج داشتند. این سخنان بر این اعتقاد مبتنی‌‌ بودند که نسخه معروف به عثمانی را دشمنان اهل بیت دستکاری (تحریف) کرده‌‌اند.۵ اعتقاد بر این است که قرآن واقعی توسط امامان محافظت شده و اکنون در اختیار امام غائب است تا در زمان بازگشتِ‌‌ او به وضع سابق بازگردانده شود. دیگر پیش‌‌فرض هرمنوتیکیِ مهم ناپدید‌‌شدن سایر متون یا «طومارهای» مقدسی است که به امامان[[ع]] سپرده شده بودند. مهم‌‌ترینِ آن‌‌ها متن معروف به مصحف فاطمه[[س]] است؛ کتابی که گفته می‌‌شود که به واسطه جبرئیل بر فاطمه[[س]] نازل شد تا در مدت عزاداری‌‌اش بر فوت پدر مایه تسلی او باشد. در این کتاب، نام و مدت امامت یازده امام بعدی مشخص شده است.۶

1.hermeneutics of authority

2.. M. Ayoub, "The Speaking Qorʾān and the Silent Qorʾān: A Study of the Principles and Development of Imami Shiʿi tafsir,” in A. Rippin, ed., Approaches to the History of the Interpretation of the Qurʾān, Oxford, ۱۹۸۸, pp. ۱۷۷-۹۸[[ب.ت: ایوب، «قرآن ناطق»]].

3.. Amir-Moezzi.

4.. برای مثال، الکوفی، تفسیر فرات الکوفی، نجف، ۱۳۵۴/۱۹۳۵.

5.دربارۀ رواج این نظریه در دوره‌های خاص از تفسیر شیعی، باید به تسلط و شیوع رویکردهای خاص در دوره‌های مختلف، از جمله تفوق غالی‌گری یا حدیث‌گرایی در دوره‌های متقدم، توجه کرد.

6.. در منبع زیر دربارۀ این کتاب و دیگر کتاب‌های اینچنینی بحث شده است:
E. Kohlberg, "Authoritative Scriptures in early Emāmi Shiʿism,” in E. Patlagean and A. Boulluec, eds., Les Retours aux Écritures, Fondamentalismes Présents et Passés, Louvain, ۱۹۹۳, pp. ۲۹۵-۳۱۲ [[ب.ت: کلبرگ، متون]].

  • نام منبع :
    تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی
    سایر پدیدآورندگان :
    به کوشش محمدعلی طباطبایی و جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11477
صفحه از 416
پرینت  ارسال به