85
تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی

۴

هرمنوتیک سنت تفسیریِ پیشامدرن اسلامی و شیعی[۱]

تاد لاوسِن

مترجم: محمد حقانی فضل۲**]

مراد از هرمنوتیک سنت تفسیری، اصول و روش‌‌های تفسیرگریِ کُراسه [[=متن مقدس]]، یا فلسفه آن، به‌‌عنوان مقوله‌‌ای متمایز از خودِ عمل تفسیرگری (یعنی تفسیر، تأویل و...)، است. گرچه اهمیت کنونی اصطلاح هرمنوتیک در نقد ادبی و مطالعات فرهنگی با آثار شلایرماخر (د. ۱۸۳۴) در اوایل قرن نوزدهم آغاز شد ـ یعنی زمانی که این اصطلاح (در وهله نخست) درباره تحقیقات مربوط به کتاب مقدس به کار می‌‌رفت ــ بااین‌‌حال این اصطلاح برای بررسیِ تاریخ و تحولات سنت تفسیر قرآن در اسلام مفهومی کارآمد است. تمام جنبه‌‌های دانش بسیار پیشرفته قرآنی (علوم القرآن) را می‌‌توان اجزاء سازنده گونه‌‌ای هرمنوتیک یا هنر تفسیرگریِ اسلامی دید. صورت‌‌های مدون این علوم در دوره‌‌های بعد، مانند البرهان فی علوم القرآن (قاهره، ۵۸-۱۹۵۷) اثر بدر الدین زرکشی (د. ۷۹۴/۱۳۹۲) و الاتقان فی علوم القرآن

1.*] B. Todd Lawson, Hermeneutics of pre-modern Islamic and Shiʿite exegesis, retrieved from: http://www.iranicaonline.org/articles/hermeneutics, Last Updated: March ۲۲, ۲۰۱۲, available in print Vol. XII, Fasc. ۳, pp. ۲۳۵-۲۳۹.

2.**] پژوهشگر گروه ادیان، دانشگاه ادیان و مذاهب


تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی
84

˗ B. T. Lawson, "Note for the Study of a ‘Shīʿī Qurʾān,’” Journal of Semitic Studies۳۶/۲, ۱۹۹۱, pp. ۲۷۹-۹۵ [[ب.ت: لاوسن، یادداشتی]].

˗ H. Modarressi, "Early Debates on the Integrity of the Qurʾān,” Studia Islamica ۷۷, ۱۹۹۳, pp. ۵-۳۹ [[ب.ت: مدرسی، بررسی]].

˗ W. St. C. Tisdall, "The Shīʿah Additions to the Koran,” The Moslem World ۳, ۱۹۱۳, pp. ۲۲۷-۴۱ [[ب.ت: تیسدال، افزوده‌‌ها]].

  • نام منبع :
    تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی
    سایر پدیدآورندگان :
    به کوشش محمدعلی طباطبایی و جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11305
صفحه از 416
پرینت  ارسال به