71
تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی

تعاملات میان عالمان دو مکتب در قرن هشتم/چهاردهم مهم است.۱ نمی‌‌خواهم از اینها نتیجه بگیرم که رویکردهای اخباریِ متأخر پاسخی به این تعاملات و حملات بوده است ـ با توجه به میراث نزاع هرمنوتیکی کلی نیازی به فرض گرفتن چنین تأثیری نداریم ــ اما مسئله مورد بحث وقتی که در پرتو این نگاه جامع دیده شود بسیار روشن‌‌تر می‌‌شود، و تأثیر بر ژانر تفسیر بسیار آشکارتر می‌‌گردد.

اقبال به نقد حدیث در میان عالمان شیعی در این دوره قطعا باید مهم قلمداد شود. اما نکته صالح درباره موقعیت ابن تیمیه بجاست: نباید پنداشت که دیدگاه‌‌های ابن تیمیه تأثیری «چشمگیر» بر جهان سُنّی سده‌‌های میانه داشت؛۲ بلکه تأثیر او در حدی بود که در کارهای عالمانی چون ابن‌‌کثیر و سیوطی می‌‌بینیم. همین نکته را باید درباره تفسیر اخباری نیز گفت، تا درباره میزان سیطره آن اغراق نشود. باید در نظر گرفت که دایانا استایگروالد در مقاله‌‌اش «تأویل شیعی دوازده‌‌امامی» به هیچ وجه دوره‌‌های کلاسیک و پساکلاسیک را از هم متمایز نمی‌‌کند و اخباری‌‌ها را به گونه‌‌ای ذکر می‌‌کند که گویی هیچ نشانه برجسته خاصی ندارند، و تأکید می‌‌کند که می‌‌توان این ژانر را بدون عطف توجه خاص به این تجلی بررسی کرد.۳ اما اهمیت زیربنایی را نمی‌‌توان انکار کرد:

زمانی که یک رویکرد حدیث‌‌محور به تفسیر به لحاظ نظری تبیین شد، دیگر غیرممکن بود که بتوان آن را بی‌‌درنگ و بی‌‌مطالعه رد کرد: شخص تنها می‌‌تواند به اعتبار بنیادین این رویکرد تسلیم شود، تا جایی که این رویکرد، حدیث (طبق تعریفِ مسامحه‌‌آمیزِ ابن‌تیمیه که شامل کل مطالب تفسیری از نسل‌‌های سَلَف می‌‌شود) را در مرکز این بحث قرار می‌‌دهد که شخص چگونه قرآن را تفسیر می‌‌کند.۴

1.. Tariq al-Jamil, ‘Ibn Taymiyya and Ibn al-Muṭahhar al-Ḥillī: Shiʿi Polemics and the Struggle for Religious Authority in Medieval Islam’, in Rapoport and Ahmed, ed., Ibn Taymiyya and His Times, pp. ۲۲۹-۲۴۶.

2.. Saleh, ‘Ibn Taymiyya and the Rise of Radical Hermeneutics’, p. ۱۲۵.

3.. Diana Steigerwald, ‘Twelver Shīʿī taʾwīl’, in Andrew Rippin, ed., The Blackwell Companion to the Qurʾān (Oxford, ۲۰۰۶), pp. ۳۷۳-۳۸۵[[ب.ت: استایگروالد، سیر تأویل]].

4.. Saleh, ‘Ibn Taymiyya and the Rise of Radical Hermeneutics’, p. ۱۵۳.


تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی
70

منابع تفسیریِ موثق دقیقا با چنین چیزی همراه می‌‌شود۱ که تفسیر را به قیدوبندهای علم حدیث درمی‌‌آورد و علوم «اضافی» را حذف می‌‌کند.

کار رابرت گلیو درباره اخباریان نیز جزئیات قابل توجهی به این تصویر می‌‌افزاید.۲ او یادآوری می‌‌کند که خود عنوان اخباری ”چنین به ذهن متبادر می‌‌کند که هویت اخباری برای یک عالم، توصیفی اشکال‌‌آفرین نبوده است."۳ البته، قضیه دقیقا هم چنین نیست، و در پاسخ به گروه‌‌های بیرونی و مجادلات درونی تحولات بسیاری رخ داده است. گلیو یادآوری می‌‌کند که نکته هرمنوتیکی بسیار مهم در ورای این رویکردِ تفسیری این ادعاست که، در مسائل فقهی، معنای قصدشده (مُراد) در قرآن برای ذهنِ جست‌‌وجوگر دست‌‌نیافتنی است.۴ متن قرآن جای خود را به هدایت امامان می‌‌دهد، چنان‌‌که در اخبار یافت می‌‌شود.۵ حتی آن موضع هم اصلاح شد، چنان‌‌که در تأثیر مانایی که کار محسن فیض داشت می‌‌بینیم که مفسر هم دست‌‌کم نقشی در بازی دارد، به‌‌ویژه تا آنجا که به آیات محکم مربوط می‌‌شود.

منشأ تفاوت میان اخباريان و اصوليان در میان شیعه را مادلونگ تا قرن ششم/دوازدهم پیگیری کرده است، دست‌‌کم در میراث اصطلاح‌‌شناختی‌‌اش. اینکه این نزاع بحثی اسلامی با میراثی حتی کهن‌‌تر است نیز آشکار است، چنان‌‌که در مباحثات میان محدثان و معتزلیان درباره چگونگی برقراری شریعت می‌‌بینیم. تحت تأثیر خاص این [[مسائل]]، بیشترین توسعه روش‌‌شناختیِ در خور توجه را در ژانر تفسیر در جهان سُنّی، به گونه‌‌ای که سرشت و ترکیب این گونه‌‌های آثار را تغییر بدهد، در ابن‌‌تیمیه می‌‌بینیم، چنان‌‌که به‌‌تازگی ولید صالح به تحلیل آن پرداخته است.۶ به همین ترتیب ملاحظات طارق جمیل درباره وضعیت ابن‌‌تیمیه، در ارتباط با تعاملات او با ابن مُطَهَّر علامه حلی (د. ۷۲۶/۱۳۲۵)، برای مستندسازی

1.. چنان‌که در مقدمة فی اصول التفسیر او نیز بازتاب یافته است. ن.ک:
Walid Saleh, ‘Ibn Taymiyya and the Rise of Radical Hermeneutics: An Analysis of An Introduction to the Foundations of Qurʾānic Exegesis’, in Rapoport and Ahmed, ed., Ibn Taymiyya and His Times, pp. ۱۲۳-۱۶۲.

2.. Gleave, Scripturalist Islam, especially ch. ۷.

3.. Ibid., p. ۲۱۶.

4.. Ibid., pp. ۶۶-۶۷, ۲۱۸.

5.برای بحث مفصل دربارۀ این موضوع، ن.ک: پاول زاندر، «قرآن یا امام؟ نگاه شیعۀ امامی به قرآن» در: قرآن‌شناسی امامیه در پژوهش‌های غربی، قم: دارالحدیث، ۱۳۹۵.

6.. Saleh, ‘Ibn Taymiyya and the Rise of Radical Hermeneutics’, pp. ۱۲۳-۱۶۲.

  • نام منبع :
    تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی
    سایر پدیدآورندگان :
    به کوشش محمدعلی طباطبایی و جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11585
صفحه از 416
پرینت  ارسال به