خلاصه کرده است:
طَبرِسی در محضر درس یکی از شاگردان ابو جعفر طوسی۱ و نیز پسر او۲ نشسته بود، و تبیان طوسی نخستین اثر تفسیری جامع در سنت تفسیری امامیه بود. آثار پیشین از لحاظ سبک نامتعارفتر و از لحاظ جهتگیری فرقهگرایانه بودند، و اصلا تظاهر به پیروی از الگوي بزرگ طبری و دیگران در پرداختن به کل آیات قرآن و [[ذكرِ]] همه شرحهای عالمانه بالقوه مرتبط [[در تفسیر]] نمیکردند؛ چنانکه مایل به پذیرش دوپهلوگویی یا تكثر در تفسیر نبودند. در مقابل، تبیان هر دو دسته منابع شیعی و سنی را در بر گرفت، و طيف وسيعی از علوم اسلامی، از نحو گرفته تا فقه، را به کار گرفت و تفسیر هر آیه را جداگانه ذکر کرد که یک قرن بعد هم طبرِسی همان روش را در پیش گرفت (با سرفصلهای متفاوتِ «قرائت»، «اِعراب»، «لغت»، «معنی» و...).۳
حتی در مسائل مربوط به تمامیت متن قرآن (برجستهترین برچسب شیعی در دوره شکلگیری)، گرایش طبرِسی به یافتن راههایی جهت استفاده از فن تعلیقهنگاری۴ برای عرضه همان معنایی که دیگران پیشتر از طریق اصلاح متنی بدان دست یافته بودند، البته مهم است؛ زیرا نقطه هرمنوتیکیای محسوب میشود که در این دوره در مرکز همه فعالیتهای تفسیری، اعم از شیعی و سنی، قرار دارد.
کالدر تفسیرهای این دوره را نمایانگر طرد تأملات بیاعتبار در باب متن، و نیز طرد تفسیرگریهای رازورزانه/تمثیلی (که به صورت معناداری یک موضع ضدفرقهگرایانه است) میداند،۵ مگر اینکه یکی از آن جنبهها با نکتهسنجیهای مدرَسی همراه شوند (چنانکه در جهان اهل سنت نمونه بارز آن فخر الدین رازی [د. ۶۰۶/۱۲۰۹] است). این تبیین در تصویر کردن [[چگونگی]] ظهور آثار تفسیری طوسی و طبرِسی در سنت شیعی بسیار تأثیرگذار است.
این دوره همچنین شاهد ظهور چهرههای مهمی مانند شیخ مفید (د. ۴۱۳/۱۰۲۲)، شریف رضی (د. ۴۰۶/۱۰۱۵) و شریف مرتضی (د. ۴۳۶/۱۰۴۴) است. آثارِ در دسترسِ
1.منظور بروس فاج، چنانکه در صفحۀ ۳۲ کتابش تصریح کرده، عبد الجبار بن عبد الله مقرئ رازی است. (م.)
2.ابو علی طوسی (بروس فاج، همان). (م.)
3.. Bruce Fudge, Qurʾānic Hermeneutics: al-Ṭabrisī and the Craft of Commentary (London, ۲۰۱۱), pp. ۳۸-۳۹.
4.glossing technique
5.. Calder, ‘Tafsīr’, p. ۱۳۴. [[ب.ت: کالدر، تفسیر از طبری، ص۲۰۸]]