67
تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی

شریف رضی، تلخیص البیان۱ فی مجازات القرآن و حقائق التأویل فی متشابهات التنزیل، هرچند در تعریف رسمی از تفسیر کلاسیک نمی‌‌گنجند، به‌‌خوبی گسترش مرزهای این رشته علمی را در دور شدن از دوره شکل‌‌گیری به نمایش می‌‌گذارند. دغدغه اصلی آنها تشبیه و تجسیم بود که، در عین حکایتگری از رشد کلام متأثر از معتزلیان،۲ با فهمی پیچیده از نقش زبان در پیوند بود (آنچه کمال ابو دیب آن را «هشیاری شاعرانه»۳ نامیده است۴). گنجاندن اثر پارسیِ ابوالفتوح رازی (د. پس از ۵۲۵/۱۱۳۱)، رَوض الجِنان و رَوح الجَنان، نیز در این بافت مناسب به نظر می‌‌رسد.

به نظر می‌‌رسد آثار شیعی مربوط به قرون هفتم/سیزدهم تا دهم/شانزدهم بسیار کم بررسی شده‌‌اند. مونوت بر آن است که کمیِ نسبیِ تفسیرها در قرن‌‌های هشتم/چهاردهم و نهم/پانزدهم نتیجه حمله مغول‌‌هاست.۵ آثار نگاشته‌‌شده توسط مقداد سُیوری (کنز العرفان، د. ۸۲۶/۱۴۲۳)، شرف الدین نجفی (  تأویل الآیات الظاهرة، قرن دهم/شانزدهم) و دیگران (احتمالا شامل آنهایی که متأثر از ابن‌‌عربی [د. ۶۳۸/۱۲۴۰] بوده‌‌اند، چنان‌‌که لاوسِن نقل کرده است۶) شناخته‌‌شده هستند؛ اما هنوز کارهای بسیاری باید انجام شود تا به دید کاملی از تفسیرهایی برسیم که دربرگیرنده عناصر شیعی هستند؛ ولی این احتمالا درباره بسیاری از آثار سُنّی هم که از این وهله از دوره کلاسیک در دسترس هستند، اما آنها هم هنوز بررسی نشده‌‌اند، کاملا درست است. در مجموع می‌‌توان گفت خصوصیات فراگیر موجود در تفسيرهای این دوره تنها در گرو مسئله اعتبار [[یعنی اینکه چه کسی یا چه چیزی دارای این اعتبار هست که قرآن را تفسیر کند]]‌‌ نیست؛ بلکه این مسئله نیز که از لحاظ محتوایی شامل

1.در متن انگلیسی تخلی البیان (Takhlī al-bayān) آمده است که به نظر می‌رسد اشتباه تایپی باشد. (م.)

2.. See: Mahmoud Ayoub, ‘Literary Exegesis of the Qurʾān: The Case al-Sharīf al-Raḍī’, in Issa J. Boullata, ed., Literary Structures of Religious Meaning in the Qurʾān (Richmond, ۲۰۰۰), pp. ۲۹۲-۳۰۹.

3.poetic alertness

4.. Kamal Abu Deeb, ‘Studies in the Majāz and Metaphorical Language of the Qurʾān: Abū ʿUbayda and al-Sharīf al-Raḍī’, in Issa J. Boullata, ed. Literary Structures of Religious Meaning in the Qurʾān (Richmond, ۲۰۰۰), p. ۳۲۲.

5.. Guy Monnot, ‘Islam: Exégèse coranique. I. ۱. Introduction à l’exégèse duodécimaine’, Annuaire, Résumé des conferences et de travaus, Paris, EPHE, Ve section sciences religieuse, ۹۱ (۱۹۸۲-۱۹۸۳), pp. ۳۰۹-۳۱۷, at p. ۳۱۵.

6.. Lawson, ‘Hermeneutics’, EIR. [[ب.ت: همین کتاب، صص۸۵ به‌بعد]]


تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی
66

خلاصه کرده است:

طَبرِسی در محضر درس یکی از شاگردان ابو جعفر طوسی۱ و نیز پسر او۲ نشسته بود، و تبیان طوسی نخستین اثر تفسیری جامع در سنت تفسیری امامیه بود. آثار پیشین از لحاظ سبک نامتعارف‌‌تر و از لحاظ جهت‌‌گیری فرقه‌‌گرایانه بودند، و اصلا تظاهر به پیروی از الگوي بزرگ طبری و دیگران در پرداختن به کل آیات قرآن و [[ذكرِ]] همه شرح‌‌های عالمانه بالقوه مرتبط [[در تفسیر]] نمی‌‌کردند؛ چنان‌‌که مایل به پذیرش دوپهلوگویی یا تكثر در تفسیر نبودند. در مقابل، تبیان هر دو دسته منابع شیعی و سنی را در بر گرفت، و طيف وسيعی از علوم اسلامی، از نحو گرفته تا فقه، را به کار گرفت و تفسیر هر آیه را جداگانه ذکر کرد که یک قرن بعد هم طبرِسی همان روش را در پیش گرفت (با سرفصل‌‌های متفاوتِ «قرائت»، «اِعراب»، «لغت»، «معنی» و...).۳

حتی در مسائل مربوط به تمامیت متن قرآن (برجسته‌‌ترین برچسب شیعی در دوره شکل‌‌گیری)، گرایش طبرِسی به یافتن راه‌‌هایی جهت استفاده از فن تعلیقه‌‌نگاری۴ برای عرضه همان معنایی که دیگران پیش‌‌تر از طریق اصلاح متنی بدان دست یافته بودند، البته مهم است؛ زیرا نقطه هرمنوتیکی‌‌ای محسوب می‌‌شود که در این دوره در مرکز همه فعالیت‌‌های تفسیری، اعم از شیعی و سنی، قرار دارد.

کالدر تفسیرهای این دوره را نمایانگر طرد تأملات بی‌‌اعتبار در باب متن، و نیز طرد تفسیرگری‌‌های رازورزانه/تمثیلی (که به صورت معناداری یک موضع ضدفرقه‌‌گرایانه است) می‌‌داند،۵ مگر اینکه یکی از آن جنبه‌‌ها با نکته‌‌سنجی‌‌های مدرَسی همراه شوند (چنان‌‌که در جهان اهل سنت نمونه بارز آن فخر الدین رازی [د. ۶۰۶/۱۲۰۹] است). این تبیین در تصویر کردن [[چگونگی]] ظهور آثار تفسیری طوسی و طبرِسی در سنت شیعی بسیار تأثیرگذار است.

این دوره همچنین شاهد ظهور چهره‌‌های مهمی مانند شیخ مفید (د. ۴۱۳/۱۰۲۲)، شریف رضی (د. ۴۰۶/۱۰۱۵) و شریف مرتضی (د. ۴۳۶/۱۰۴۴) است. آثارِ در دسترسِ

1.منظور بروس فاج، چنان‌که در صفحۀ ۳۲ کتابش تصریح کرده، عبد الجبار بن عبد الله مقرئ رازی است. (م.)

2.ابو علی طوسی (بروس فاج، همان). (م.)

3.. Bruce Fudge, Qurʾānic Hermeneutics: al-Ṭabrisī and the Craft of Commentary (London, ۲۰۱۱), pp. ۳۸-۳۹.

4.glossing technique

5.. Calder, ‘Tafsīr’, p. ۱۳۴. [[ب.ت: کالدر، تفسیر از طبری، ص۲۰۸]]

  • نام منبع :
    تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی
    سایر پدیدآورندگان :
    به کوشش محمدعلی طباطبایی و جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11602
صفحه از 416
پرینت  ارسال به