پرداختن به عُمَر و موضوع نسخ و نقل منابعی مانند «فخر رازی» و طبری که قبلاً از آنها استفاده نشده)۱، شش برهان (دلیل) دیگر در مورد مشروعیت متعة مطرح میشود. این بخش از متن با توصیفی کوتاه از احکام مرتبط با متعة به پایان میرسد. در اینجا، به رغم فقدان سازماندهی و تراکم استدلالهای آثار کلاسیک، تأثیر سبک اولیه در استدلالآوری و ارائه مطلب هویداست.
شاید المیزان، اثری مبسوط و عالمانه متعلق به طباطبایی (د. ۱۴۰۱/۱۹۸۱)، موشکافانهتر از تفسیر شاهعبدالعظیمی باشد. طباطبایی مسائل پیرامونیِ استمتاع را از طریق استفاده از روش اصول الفقه به کاوش گذاشته، مدعاهای اهل سنت در مورد نسخ را کاملاً رد میکند. تمامی استدلالهای وی، البته به صورتی ابتدایی، در تبیان طوسی آمده و وی هم مانند طوسی، اَخبار امامان را نقل نمیکند. از این نکته میتوان استنباط کرد که این تفسیر به همان میزان که در برابر اهل سنت جدلی است، برای شیعیان تسکیندهنده است. تفسیر طباطبایی، در عین تفصیل و پیچیدگی، هیچ احتجاج جدیدی ندارد.۲
سرانجام میرسیم به تفسیر فضلالله، که بر اساس درسگفتارهای وی درباره قرآن شکل گرفته است. بخش اول تفسیر وی، مروری است بر استدلالهای پیشین: معنای استمتاع، قرائات و تفاوتهای بین سنّیان و شیعیان. نقلقول گسترده از المیزان، دِین وی به سنت تفسیری [[دوره]] اخیر را نشان میدهد. سبک آن، به واسطه استفاده از واژگان عربی امروزین به جای واژگان تفسیر سنتی، رسمیّت کمتر و فهمپذیریِ بیشتری دارد. دلیل استفاده از زبان محلی در اینجا شاید مخاطبان مورد نظر وی (شیعیان لبنان) و نیز این واقعیت بوده باشد که این تفسیر بر درسگفتارهای وی مبتنی است (و سبک خطابی در متن وجود دارد). اما وی در بخش پایانی تفسیر خود، در بخشی با عنوان «متعة از حیث رابطه اجتماعی آن با مسائل