343
تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی

خلیفه عثمان متفاوت از قرآن موجود در هنگام مرگ ‌‌محمد[[ص]] است.۱ بدین ترتیب آنچه می‌‌توان آن را کاری به مثابه نطفه اولیه گرایش اخباری دانست،‌‌ نه در یک اثر تفسیری، بلکه در اولین مجموعه حدیثی بزرگ شیعه به نام کتاب الکافی اثر ابو جعفر محمد کلینی (د. ۳۲۸/۹۳۹ یا ۳۲۹/۹۴۰) به اوج رسید.۲ این واقعیت که این اتفاق همزمان شد با غیبت کبرا، به گونه‌‌ای نمادین توجه [[محققان]] را به مسئله مهم دیگری جلب می‌‌کند که [[بعدها]] به رویکرد اخباری‌‌ها تبدیل شد؛ یعنی مشکل حفظ ارتباط با منبع مرجعیت دینی که دیگر غایب و خارج از دسترس است. در غیبت امام، سخنان او ( اَخبار) و سخنان چهارده معصوم تبدیل به بهترین جایگزین ممکن برای تماس مستقیم با امام شدند.

می‌‌توان گفت که جنبش متأخر اخباري در دوره صفویه، [[به عنوان]] رقیب جدی مکتب اصولي،‌‌ با کتابی اثر ملا محمدامین استرآبادی آغاز شد که تلاش می‌‌کرد آنچه را به زعم وی آلاینده‌‌های اهل‌‌سنت در فقه شیعی بود از آن بزداید.۳ بنابراین اصطلاح اخباري در وهله نخست ناظر به رهیافتی خاص به مطالب فقهی است، به همین دلیل است که گاهی نویسنده‌‌ای یک اثر تفسیری را به این سبب که [[نویسنده‌‌اش]] طرفدار این مکتب است در زمره تفسیر اخباری طبقه‌‌بندی می‌‌کند. با‌‌این وجود، برحسب سبک اصلی و محتوای چنین آثاری، ویژگی متمایزکننده این تفسیرها در میزان توجه و تکیه آنان به اخبار (اقوال) چهارده معصوم برای فهم مطالب قرآنی بدون اضافه کردن مباحث متفرقه دستوری، کلامی، فلسفی، یا عرفانی از طرف نویسنده یا مؤلف است. بنابراین، برای نمونه، هیچ یک از بی‌‌شمار آثار تفسیری ملا صدرا را نباید اخباري نامید. شاگرد برجسته و داماد وی، ملا محسن محمد فیض کاشانی

1.. E. Kohlberg, "Some Notes on the Imamite Attitude to the Qurʾan,” in S. M. Stern, A. Hourani, and V. Brown, eds., Islamic Philosophy and the Classical Tradition: Essays Presented to Richard Walzer, Oxford, ۱۹۷۲, pp. ۲۰۹-۲۴ [[ب.ت: کلبرگ، نکاتی]];
M. Bar-Asher, "Deux Traditions heterodoxes dans les anciens Commentaires imamites du Coran,” Arabica ۳۷, ۱۹۹۰, pp. ۲۹۱-۹۲ [[ب.ت: بَرـ‌ اَشِر، دو روایت]];
"Akhbārī Tafsīr,” in The Qurʾan: ۱۴ Centuries, London, ۱۹۹۳, pp. ۱۹۱-۹۲.

2.باید توجه داشت که کافی کهن‌ترین مجموعۀ حدیثی شیعه است که به دست ما رسیده است. وگرنه محاسن اصلی از مجموعه‌های بزرگ بوده است که تنها بخشی از آن به ما رسیده است.

3.. البته قس:
A. Newman, "The Nature of the Akhbārī/Uṣūlī Dispute in Late Ṣafavid Iran, Part ۱: ʿAbdallāh al-Samāhijī’s ’Munyat al-Mumārisīn,’” BSO(A)S ۵۵, ۱۹۹۲, pp. ۲۲-۵۱.


تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی
342

سهروردی، ابن عربی، [[جلال الدین محمد]] رومی، حیدر آمُلی، میر داماد، و ملا صدرا) پرورش یافت. این تلاقی [[تفسیر اخباری با رویکردهای عرفانی]] بعدها موجب ظهور «رازوارسازی»[۱] عقیدتیِ همه تعالیم چهارده معصوم در آثار رهبران مکتب شیخیه شد.

آنچه به عنوان تفسیر اخباري شناخته می‌‌شود در نتیجه تمایلی سنت‌‌گرایانه در تشیع به وجود آمد که شواهد صریح آن را می‌توان در منابعی به قدمت قرن ششم/دوازدهم یافت.۲ این احتمالا ویژگیِ همه آثار تفسیریِ امامیه در دوران پیش از آل‌‌بویه و نمایانگرِ شکلِ شیعی از تفسیر ‌‌بالمأثور (تبیین قرآن بر اساس حدیث برای انعکاس برداشت‌‌های نسل‌‌های نخستین مسلمانان) بوده است. در میان اهل‌‌سنت مشهورترین نمونه از تفسیر ‌‌بالمأثور، جامع البیان عن تأویل آی القرآن نوشته محمد بن جریر طبری (د. ۳۱۰/۹۲۳) است. بر خلاف این مجموعه حجیم،‌‌ احادیثِ تفسیری (خَبَر، ج. اَخبار) در آثار شیعیِ این دوران تقریبا به شکل انحصاری تنها دربرگیرنده سخنان چهارده معصوم، در تمایز از مطالب منقول از همنشینان (صحابه) و پیروان ( تابعون) پیامبر[[ص]]، هستند. بهترین نمونه‌‌های برجای مانده از این قبیل آثار تفسیریِ شیعی مربوط به قبل از آل‌‌بویه، تفسیرهای ابو نصر عیاشی (د. ۳۲۰/۹۳۲)، ‌‌فرات بن ابراهیم کوفی (د. ۳۰۰/۹۱۲) و علی بن ابراهیم قمی (د. ۳۰۷/۹۱۹-۹۲۰) است. در خلال دوران آل‌‌بویه و در آثارِ اصطلاحا «کلاسیک» تفسیر شیعی، که آغازگر آنها تفسیر متأثر از معتزلیان یعنی تفسیر التبیان ابو جعفر محمد طوسی (د. ۴۶۰/۱۰۶۷) بود، این تکیه محض بر اخبار نقل‌‌شده از حاملانِ مرجعیتِ مطلق دینی (وِلایَة) در آثار تفسیری شیعیانِ امامی متوقف گردید، اگرچه حتی در آثار تفسیر شیعی قبل از این دوران نیز می‌‌توان نمونه‌‌های جالب و در تقابل [[با آن رویکرد محض روایی]] را مشاهده کرد،‌‌ مانند تفسیر زیدیِ حسین بن حَکَم حِبَری (د. ۲۸۶/۸۹۹). در آثار تفسیریِ دوران آل‌‌بویه و پس از آن شاهد تلاشی مستمر هستیم برای خنثی کردن یکی از جنبه‌‌های بسیار مسئله‌‌ساز در تفسیر‌‌های اخباری اولیه، یعنی موافقت عمومی [[مفسران اولیه شیعی]] با اینکه نسخه تهیه‌‌شده از قرآن زیر نظر

1.*] esotericisation

2.. W. Madelung, "Imāmism and Muʿtazilite Theology,” in T. Fahd, ed., Le Shiʿisme Imamite (Colloque de Strasbourg, ۱۹۶۸), Paris, ۱۹۷۰, p. ۲۱.

  • نام منبع :
    تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی
    سایر پدیدآورندگان :
    به کوشش محمدعلی طباطبایی و جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11594
صفحه از 416
پرینت  ارسال به