267
تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی

یک عبارت قرآنی را ارائه دهد، که همین به نوبه خود، رسیدن امام به یک هدف تفسیری (ازپیش‌‌انتخاب‌‌شده) را مقدور می‌‌سازد. هدف امام در اینجا این است که نشان دهد تعریف لغویِ فعلِ فاءَ نه‌‌تنها مفهوم تبعیت (از دستور خداوند) را دربردارد، بلکه شامل «بازگشت» به یک تبعیتِ مورد توافق از قبل نیز هست. البته، چنان‌‌که امام اظهار می‌‌کند، گوینده (خدا) وقتی از این فعل استفاده کرده، همین معنا را قصد کرده است. بااین‌‌همه، نحوه به کارگیری مفهوم «معنی» توسط امام در اینجا (یعنی استفاده از واژه یَعني)، تنها برای تعیین چیزی که گوینده قصد کرده (همچون نمونه‌‌های باران/میوه که در بالا ذکر شد) نیست؛ بلکه برای آن است که یک تعریف زبانیِ ویژه (و به طور خاص سودمند) از این فعل را بپروراند. با این کار، تفسیر امام با گزاره‌‌ای علمی پیوند می‌‌خورد که [[می‌‌گوید]] یک فعل خاص، در زبان، یک معنای خاص دارد. این مهم است که تشخیص دهیم، صِرفِ تأکید امام بر اینکه متن قرآنی «به معنای» چیزی است، در همه موارد ناظر به آنچه خداوند قصد کرده منتقل سازد نیست. بلکه همچنین می‌‌تواند ناظر به این باشد که چگونه عبارتِ مورد بررسی در چهارچوبی از معانی لغوی (احتمالاً معادلِ «معانی حقیقی» یا حقائق در اصول متأخر) قرار می‌‌گیرد. این معنای لغوی ممکن است با معنای مرادِ خدا تطابق داشته باشد؛ اما عبارتِ یَعني منحصراً برای مواردی که معنای لغوی و معنای مورد نظر امام بر هم منطبق‌‌اند، استفاده نمی‌‌شود.

بااین‌‌همه، از دیدگاهی فرقه‌‌ای، گرایش شیعه به ربط دادن فقرات قرآنی به هدف شیعه (حتی فقراتی که ظاهراً بی‌‌ابهام‌‌اند)، به طور طبیعی امری رایج و شایع است. در چنین مواردی، این موضوع که یک آیه یا فقره به چه «معنی» است، تنها از باب تطبیق فقرات قرآنی با آموزه‌‌های شیعی اهمیت دارد، نه از باب مداقه‌‌های عالمانه برای یافتن معانی واژگان:

و در آن روز جهنم را به كافران عرضه خواهیم کرد، [[کسانی]] که ديدگانشان از يادم (ذِکري)۱ در حجاب بود و کسانی که نمی‌‌توانستند بشنوند [کهف۱۸: ۱۰۰-۱۰۱].[۲]

1.. یا: یادِ من.

2.*] وَعَرَضْنا جَهَنَّمَ يَوْمَئِذٍ لِلْكافِرينَ عَرْضاً * الَّذينَ كانَتْ أَعْيُنُهُمْ في‏ غِطاءٍ عَنْ ذِكْري وَكانُوا لا يَسْتَطيعُونَ سَمْعاً.


تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی
266

کنایی است ـ میوه «به معنای» همه چیزهایی است که باران از زمین «بیرون می‌‌آورد» (یک کاربرد مَجازیِ دیگر؟). گرچه امام احتمالاً این دو پدیده متنی را متفاوت می‌‌بیند (تعلیقه و کنایه)، در هر دو مورد برای ارائه معنای تفسیری از عبارت «یعنی» استفاده می‌‌کند. ممکن است یَعني در اینجا صرفا به معنی «آنچه گوینده می‌‌خواسته انتقال دهد» باشد. بااین‌‌همه، با توجه به کاربرد همین عبارت در جاهای دیگر از پیکره‌‌متنِ اخبار تفسیری این احتمال تا اندازه‌‌ای کاهش می‌‌یابد. برای نمونه:

[جعفر صادق][[ع]] گفت: در این سخن خداوند: اگر دو گروه از میان مؤمنان با یکدیگر به جنگ برخاستند، میان آنها صلح برقرار سازید. اگر یکی از آنها بر دیگری تجاوز کرد، پس با آنکه تجاوز کرده بجنگید تا به فرمان خدا بازآید ( تفيء) [حجرات۴۹: ۹][۱]... بازآید ( تَفيء) در اینجا بدین معنی است ( یَعني) که «بازگردد». و این اشاره به این دارد که شخصی که بازگشت را انجام می‌‌دهد ( الفَيء) عبارت است از «هر کسی که به یک جا/موقعیت (مکان) بازمی‌‌گردد که قبلا در آن یا بر آن بوده است».۲۳

این مطلب در نگاه نخست مطلبی زبانی به نظر می‌‌رسد؛ فعل «بازگشتن» ( فَاءَ) به این معنی است (یَعني ـ در مقام تعریف): «بازگشتن به یک جا/موقعیت (مَکان) که فرد قبلا در آن یا بر آن بوده است». البته ارائه این تعریف صرفا از سر علاقه به مسائل زبان‌‌شناختی نیست. هدفْ رساندن این معنا است که مصالحه‌‌ای که میان دو طرف جنگ برقرار شده دستور خداوند است، و ازاین‌‌رو جنگ در مقابل گروه طغیانگر به‌‌نوعی «بازگشت» به آن توافق است. دغدغه من در اینجا این نیست که آیا این یک ریشه‌‌شناسی متقاعدکننده برای فاءَ هست یا خیر؛ بلکه توجه من به شگرد تفسیری‌‌ای است که در اینجا به کار گرفته شده است: امام از بیانِ بالقوه ابهام‌‌آلودِ یعني استفاده می‌‌کند (که هم‌‌زمان می‌‌تواند به هریک از این دو معنی باشد: «متن بدین معنی است که...» و «منظور خدا این است که... ») تا تعریف زبان‌‌شناختیِ

1.*] وَإِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى‏ فَقاتِلُوا الَّتي‏ تَبْغي‏ حَتَّى تَفي‏ءَ إِلى‏ أَمْرِ اللَّه ...

2.. محمد بن یعقوب الکلینی، الکافی، تصحیح علی اکبر الغفاری (تهران، ۱۳۶۳ش/۱۹۸۵)، ج۵، ص۱۶ (روایت ش۱ که از ص۱۳ آغاز می‌شود).

3.متن روایت به نقل از همان منبع مورد استناد نویسنده با بخشی از جملات پیشین و پسین چنین است: «وَ ذَلِكَ أَنَّ جَمِيعَ مَا بَيْنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَتْبَاعِهِمَا مِنَ الْمُؤْمِنِينَ‏ مِنْ أَهْلِ هَذِهِ الصِّفَةِ فَمَا كَانَ مِنَ الدُّنْيَا فِي أَيْدِي الْمُشْرِكِينَ وَ الْكُفَّارِ وَ الظَّلَمَةِ وَ الْفُجَّارِ مِنْ أَهْلِ الْخِلَافِ لِرَسُولِ اللَّهِ ص وَ الْمُوَلِّي عَنْ طَاعَتِهِمَا مِمَّا كَانَ فِي أَيْدِيهِمْ ظَلَمُوا فِيهِ الْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَهْلِ هَذِهِ الصِّفَاتِ وَ غَلَبُوهُمْ عَلَيْهِ مِمَّا «أَفاءَ اللَّهُ‏ عَلى‏ رَسُولِهِ» [حشر:۶] فَهُوَ حَقُّهُمْ أَفَاءَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ رَدَّهُ إِلَيْهِمْ وَ إِنَّمَا مَعْنَى الْفَيْ‏ءِ كُلُّ مَا صَارَ إِلَى الْمُشْرِكِينَ ثُمَّ رَجَعَ مِمَّا كَانَ قَدْ غُلِبَ عَلَيْهِ أَوْ فِيهِ فَمَا رَجَعَ إِلَى مَكَانِهِ مِنْ قَوْلٍ أَوْ فِعْلٍ فَقَدْ فَاءَ مِثْلُ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «لِلَّذِينَ يُؤْلُونَ مِنْ نِسائِهِمْ تَرَبُّصُ أَرْبَعَةِ أَشْهُرٍ فَإِنْ فاؤُ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ‏» [بقره:۲۲۶] أَيْ رَجَعُوا ثُمَّ قَالَ‏: «وَ إِنْ عَزَمُوا الطَّلاقَ فَإِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ‏» [بقره:۲۲۷] وَ قَالَ‏: «وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى‏ فَقاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِي‏ءَ إِلى‏ أَمْرِ اللَّهِ» أَيْ تَرْجِعَ‏ «فَإِنْ فاءَتْ»‏ أَيْ رَجَعَتْ‏ «فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ»‏ [حجرات:۹]‏ يَعْنِي بِقَوْلِهِ تَفِي‏ءَ تَرْجِعَ فَذَلِكَ الدَّلِيلُ عَلَى أَنَّ الْفَيْ‏ءَ كُلُّ رَاجِعٍ إِلَى مَكَانٍ قَدْ كَانَ عَلَيْهِ أَوْ فِيهِ وَ يُقَالُ لِلشَّمْسِ إِذَا زَالَتْ قَدْ فَاءَتِ الشَّمْسُ حِينَ يَفِي‏ءُ الْفَيْ‏ءُ عِنْدَ رُجُوعِ الشَّمْسِ إِلَى زَوَالِهَا وَ كَذَلِكَ مَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ مِنَ الْكُفَّارِ فَإِنَّمَا هِيَ حُقُوقُ الْمُؤْمِنِينَ رَجَعَتْ إِلَيْهِمْ بَعْدَ ظُلْمِ الْكُفَّارِ إِيَّاهُم‏».

  • نام منبع :
    تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی
    سایر پدیدآورندگان :
    به کوشش محمدعلی طباطبایی و جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11622
صفحه از 416
پرینت  ارسال به