229
تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی

لسان: ابن منظور، ابوالفضل جمال الدین، لسان العرب، بیروت، بی‌‌تا.

نجاشی: النجاشی، ابو العباس احمد بن علی، رجال النجاشی، قم، ۱۴۰۷ق.

الهیتمی، شهاب الدین احمد بن حجر، کتاب الصواعق المحرقة فی الرد علی اهل البدع والزندقة، قاهره، ۱۳۲۲.

Bar-Asher, M.M., "Variant Readings and Additions of the Imāmī-‏‏‌‌Šiʿa to the Quran," IOS I۳ (۱۹۹۳):۳۹-۷۴ [[ب.ت: بَر‌‌ اَشِر، دگرخوانش‌‌ها]].

˗ Corbin, H., En Islam iranien: Aspects spirituels et philosophiques, Paris, ۱۹۷۱-۲

[[ب.ت: کربن، چشم‌‌اندازها]].

˗ EI۱: Encyclopaedia of Islam, ۱st edition, Leiden and London, ۱۹۱۳-۳۶.

˗ Fischer, W., Farb- und Formbezeichnungen in der Sprache der altarabischen Dichtung, Wiesbaden, ۱۹۶۵.

˗ Goldziher, I., „Spottnamen der ersten Chalifen bei den Schi'iten", Gesammelte Schriften, ۴:۲۹ ۵-۳۰۸.

˗ Goldziher, I., Die Richtungen der islamischen Koranauslegung, Leiden, ۱۹۲۰

[[ب.ت: گلدزیهر، گرایش‌‌ها]].

˗ Gribetz, A., Strange Bedfellows, Mutʿat al-nisāʾ and Mutʿat al-Hajj: A Study Based on Sunnī and Shīʿī Sources of Tafsīr, Hadīth and Fiqh, Berlin, ۱۹۹۴·

˗ Jeffery, A., The Foreign Vocabulary of the Qurʾān, Baroda, ۱۹۳۸.

˗ Kohlberg, E., "Some Imāmī Shīʿī Views on the Ṣaḥāba”, JSAI ۵ (۱۹۸۴):۱۴۳-۷۵, reprinted in Belief and Law in Imāmī Shīʿism, chap. ۹.

˗ Kohlberg, E., "Some Notes on the Imāmite Attitude to the Qurʾān,” in Islamic Philosophy and the Classical Tradition: EssaysPresented to Richard Walzer, edited by S.M. Stern et al., Oxford, ۱۹۷۲, ۲۰۹-۲۴.

˗ Lane: Lane, E.W., An Arabic English Lexicon, London, I۸۶۳.

˗ Morabia, A., "Recherches sur quelques noms de couleur en arabe classique," SI ۲۱(۱۹۶۴):۶۱-۹۹.

˗ Poonawala, I.K., "Isma'ili Ta'wil of the Qur'an,” in Approaches to the History of the Interpretation of the Qurʾān, edited by A. Rippin, Oxford, ۱۹۸۸.

˗ Wansbrough, J., Quranic Studies: Sources and Methods of Scriptural Interpretation, Oxford, ۱۹۷۷.


تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی
228

بنابراین بر اساس نظر محافل شیعی میانه‌‌رو، تفسیر تمثیلیِ درست آن است که در کنار پرده‌‌برداری از لایه باطنی متن، معنای آشکار آن را نیز تأیید کند. یعنی وجود یکی از اعتبار دیگری کم نمی‌‌کند.

کتاب‌‌نامه

ابن قتیبه، ابو محمد عبد الله بن مسلم، تأویل مشکل القرآن، تص. م. صقر، مدینه، ۱۴۰۴/۱۹۸۱.

ابن قتیبه، ابو محمد عبد الله بن مسلم، غریب القرآن، تص. صَقر، بیروت، ۱۳۹۸/۱۹۷۸.

بحار۱: المجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، چ. ایران، ۱۳۰۵-۱۳۱۵/۱۸۸۷-۱۸۹۸.

بحار۲: بحار الانوار، چاپ جدید، بیروت، ۱۴۰۳/۱۹۸۳.

البحرانی، فخر الدین الطریحی، مجمع البحرین فی قطع النیّرین، تهران، ۱۳۰۷ق.

تفسیر القمی: علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، تص. الطیب الموسوی الجزائری، نجف، ۱۳۸۶-۱۳۸۷ق.

تفسیر عیاشی: ابو النضر محمد بن مسعود بن عیاشی السُلَمی السمرقندی (= العیاشی)، تفسیر العیاشی، تصح. ه . الرسولی المحلاتی، قم، ۱۳۸۰ق.

تفسیر فرات: فرات بن فرات ابن ابراهیم الکوفی، تفسیر فرات، نجف، ۱۳۵۴ق.

تفسیر نعمانی: النعمانی، محمد بن ابراهیم بن جعفر، تفسیر النعمانی (منسوب) در: بحار۲، ج۹۳، ۱-۹۷.

الزمخشری، ابو القاسم جار الله محمد بن عمر، الکشاف عن حقائق التنزیل، بیروت، ۱۴۰۳/۱۹۸۳.

الطبری، ابو جعفر محمد بن جریر، جامع البیان عن تأویل آی القرآن، قاهره، ۱۳۸۸/۱۹۶۸.

الطوسی، ابو جعفر محمد بن الحسن، الرجال، نجف، ۱۳۸۱/۱۹۶۱.

العسکری، ابو هلال الحسن بن عبد الله بن سهل، کتاب الصناعتین: الکتاب والشعر، بیروت، ۱۴۰۴/۱۹۸۴.

الکاشانی، محمد بن المرتضی، الصافی فی تفسیر القرآن، ایران، ۱۲۲۶ق.

  • نام منبع :
    تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی
    سایر پدیدآورندگان :
    به کوشش محمدعلی طباطبایی و جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11360
صفحه از 416
پرینت  ارسال به